• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Transistorradio (utan att vara prepper)

Räv

Cartier
2-Faktor
En sak som jag märkt nu när jag bor i spenaten är att det är bra att ha en radio. Eller fler. Inte för när katastrofen inträffar utan för att det är trevligt när jag är i garaget, i verkstaden, ute i trädgården, köket, etc.

Började lite smått med morfars gamla Telefunken. Slutet 60-talet skulle jag tro. Fungerar perfekt och har bra ljud. Fint skick. Den hamnade i köket och min fru vill att den är kvar där...

47546335672_9f516b8729_b.jpg


Har alltid gillat Blaupunkt så då blev det en Derby de Luxe.

47546335962_b436eeb605_b.jpg


Grymt ljud och jag gillar hela känslan i den - mysiga knappar och vred. Och orangea detaljer gör inget heller. 70-tal.

32656903837_e0519fae55_b.jpg


Tyvärr är batterifacket lite knas på Blaupunkten men den fungerar perfekt med batterieliminator. Det gör den dock stationär och då får den vara i verkstaden.

Måste då givetvis skaffa en till garaget och hängmattan i trädgården...

Bästa ljudet av dem alla har denna B&O Beolit 505 från mitten 70-talet. Otroligt vilket klart ljud. Den är egentligen röd men ser orange ut på bilderna. Plasten har bleknat men jag tror att jag kan få den röd igen med lite lämpor. Köpte den på tradyra och den skulle fungera perfekt. Jojo - det blev en liten palaver med säljaren för det gjorde den inte alls. Kunde konstatera att snöret var av. Syns på nedan bild i övre delen av apparaten.

32656903557_051ee1973a_b.jpg


Jepp, det finns ett snöre i de flesta av de här gamla apparaterna. Säljaren påstod att den fungerade när han skickade iväg den. Skitsnack. Snöret var inte bara av utan det fattades 50% av det - som inte låg kvar inne i radion. Utan snöre - ingen kanalinställning.

Idag tog jag mig tid att montera dit ett snöre. Besökte specialsidor för nördar och kunde konstatera att det var svårt att få tag på rätt. Det skall vara ett specialsnöre förstås - inget stretch och inget slirande, rätt diameter och längd samt att det krävs en rymdingenjörsexamen för att montera den.

Det visade sig att en lantis med en stump fiskelina funkar också. När jag förstod att linan skulle vara stum och inte glatt tänkte jag direkt på Fireline fiskelina. Den är stum och sträv. Så jag tog av en stump från en av mina rullar.

Det tog en stund att klura ut längd (det är en loop) och hur många varv den skulle lindas, åt vilket håll och hur den skulle träs. Sedan blev det lite pillande så det tog nog en dryg timme till slut.

Funkar perfekt.

32656904097_e597e283a1_b.jpg

32656904007_76a40c9554_b.jpg

47546335812_467807eb14_b.jpg


Vad kan jag ha för fler behov? En i jordkällaren?!
 
Senast ändrad:
Lustigt! Tänkte häromdagen att jag måste skaffa en liten radio :) får bli med både elnät och batteridrift men troligtvis bra mycket nyare än dina apparater!
 

Niclas

Omega
Min svärfar ville ha en fm-radio och jag tänkte direkt på någon Henry Kloss-Tivolivariant, men det enda fabrikat som levererade stabil mottagning var Sangean.
Rekommenderas starkt.
 

mega

Rolex
Riktigt imponerad av snördragningen. Nu var det längesedan, men jag har kollat upp sådana projekt och inte vågat just pga "snöret"...
Det finns lina till segelbåtar, "Dyneema" som är hur stark som helst (världens starkaste fiber enl. tillverkaren själv) och totalt otöjbar.
Minsta diameter jag hittade vid en snabbgoogling var tre mm.
 

Camo00

Patek
Riktigt imponerad av snördragningen. Nu var det längesedan, men jag har kollat upp sådana projekt och inte vågat just pga "snöret"...
Det finns lina till segelbåtar, "Dyneema" som är hur stark som helst (världens starkaste fiber enl. tillverkaren själv) och totalt otöjbar.
Minsta diameter jag hittade vid en snabbgoogling var tre mm.
Ren dyneema är ju superhal...
 
Topp