• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trasiga winders

bogeyman

Omega
Har 3 winders och nu har 2 av dem stannat. Det är winders för 2 ur och för fyra klockor. Inköpta på nätet för ca 2000 spänn styck.
Någon som har koll på om dom går att reparera?
 

bogeyman

Omega
Spana in denna tråden: https://klocksnack.se/threads/en-guide-till-watchwinders-klockuppdragare.44189/
Specifikt kanske denna rubriken i trådstarten: "Varför är vissa klockuppdragare billiga och andra kostar en förmögenhet?"

Kostade de 2k styck borde de dock vara helt ok, men svårt att säga vad du har för winders utan bilder, länk till windern eller fabrikat :)
Jag har haft dom i 7-10 år så det är helt ok. Slår man ut kostnaden så blir det inte 1kr om dagen så........
 

Racerfox

Omega
Fick du fart på dom igen? Jag har haft liknade problem med 2st winders som bara ”dött”, sjukt oteknisk och blir bara förbannad på tanken att pilla med skiten så jag kastade bort dom.
Var billiga no name grejer ifrån wish
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det kan vara en rem som driver hållaren som kan gå av eller börja slira.
Det kan också vara motorn som packat. Om motorn är kaputt kräver det en mer insatt person som mekar. En rem som havererat är förmodligen lättare att få rätsida på.
 

bogeyman

Omega
Fick du fart på dom igen? Jag har haft liknade problem med 2st winders som bara ”dött”, sjukt oteknisk och blir bara förbannad på tanken att pilla med skiten så jag kastade bort dom.
Var billiga no name grejer ifrån wish
Det hade kunna vara jag som skrivit det du skrev 😜
Hatar att pilla med gammal sk.t. Dom ligger samlar damm någonstans.
 

bogeyman

Omega
Det kan vara en rem som driver hållaren som kan gå av eller börja slira.
Det kan också vara motorn som packat. Om motorn är kaputt kräver det en mer insatt person som mekar. En rem som havererat är förmodligen lättare att få rätsida på.
Tack för ditt svar. Nästa gång jag får besök från sönerna ska jag sätt dom i arbete. Lär väl dröja p.g.a. Corona,n
 

Pele

Cartier
"Öppna" windern brukar finnas skruvar på någon sida och kolla drivremmarna. Är en svag del på många winders.
 
Topp