• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tre exklusiva urmakare döms för brott mot penningtvättlagen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ser ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?

Ser ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?
Jag har samma syn.
Dock vill ju en hel del pensionärer ha sitt kuvert med kontanter och så länge det är så måste kontanthantering förekomma.

Jag har samma syn.
Dock vill ju en hel del pensionärer ha sitt kuvert med kontanter och så länge det är så måste kontanthantering förekomma.
När folk i 70-års åldern näthandlar och deklarerar med bank-id på sin mobil/padda kan det inte finnas många kvar som måste ha kontanter tänker jag.

• Like
Reactions: Jox

Man kan vända på det också och fråga sig varför de grupper som du räknar upp ska få diktera villkoren för vilka betalningsmedel som ska gå an för oss andra.

När folk i 70-års åldern näthandlar och deklarerar med bank-id på sin mobil/padda kan det inte finnas många kvar som måste ha kontanter tänker jag.
Håller med, igen. Men lik förbannat klubbades nya lagar igenom som tvingar bankerna att fortsätta tillhandahålla kontanthantering...

Oj, nu dissade du visst halva forumet 😂
Närå, men det är ju bara att kika in här på K&S och kolla hur många sprillans nya kvittolösa exklusivare klockor som ligger ute. Varför saknas det alltid kvitto?
Köper jag en ny klocka för 100k vill jag gärna ha ett kvitto, kalla mig galen.

Närå, men det är ju bara att kika in här på K&S och kolla hur många sprillans nya kvittolösa exklusivare klockor som ligger ute. Varför saknas det alltid kvitto?
Och hur kommer det sig att dessa klockor alltid är nedsatta mellan 10-20% mot nypris och att alla handlare verkar ha missat det där med ångerrätt...?

Man kan vända på det också och fråga sig varför de grupper som du räknar upp ska få diktera villkoren för vilka betalningsmedel som ska gå an för oss andra.
Kontanter fyller helt enkelt ingen funktion i ett modernt samhälle eller vill du att vi fortsätter att bära runt på fysiska pengar och att bank/butiks-personal blir rånade stup i kvarten som förr i tiden?

Skulle jag köpa en klocka eller något annat lite dyrare,så är det kontanter som gäller.Har nästan alltid köpt med kontanter.Nu har staten fått för sig att kontrollera ” gangsters ” ock för att dom ska kunna ha full kontroll,så hittar dom på detta. Många här är glada ock hejar på som fan . Helt otroligt, kan inte alls förstå ,varför ska någon bestämma vad ,ock hur jag ska använda mina kontanter.

Du menar att handlarna säljer klockor i hundratusenkronorsklassen och mer helt svart?
Trodde det var penningtvätt som var problemet, inte själva försäljningen.

Kontanter fyller helt enkelt ingen funktion i ett modernt samhälle eller vill du att vi fortsätter att bära runt på fysiska pengar och att bank/butiks-personal blir rånade stup i kvarten som förr i tiden?

Ja, jag är för att folk ska bli rånade eftersom jag anser att vi ska ha fortsatt kontanthantering i samhället. Ungefär samma nivå på det argumentet som -Har du slutat slå din fru.

Skulle jag köpa en klocka eller något annat lite dyrare,så är det kontanter som gäller.Har nästan alltid köpt med kontanter.Nu har staten fått för sig att kontrollera ” gangsters ” ock för att dom ska kunna ha full kontroll,så hittar dom på detta. Många här är glada ock hejar på som fan . Helt otroligt, kan inte alls förstå ,varför ska någon bestämma vad ,ock hur jag ska använda mina kontanter.
Varför har du så mycket kontanter?

Märkligt, eller hur?
Mycket..! Ännu märkligare att folk faktiskt VILL ha kontanter, de är ju ruskigt äckliga... Såvida du inte har en egen press
Samma personer brukar iofs poängtera att använder man kort vet ju andra vad och när man handlar (och glömmer att de har en avlyssnings och geopositions-mojöng i byxfickan, så "alla" har koll ändå)

Ja, jag är för att folk ska bli rånade eftersom jag anser att vi ska ha fortsatt kontanthantering i samhället. Ungefär samma nivå på det argumentet som -Har du slutat slå din fru.
Inte alls, tyckte bara att du vände på det hela på ett märkligt sätt. Men du är alltså för en fortsatt kontanthantering i samhället?

Inte alls, tyckte bara att du vände på det hela på ett märkligt sätt. Men du är alltså för en fortsatt kontanthantering i samhället?

Ja, var inte det tydligt? Betyder det att jag använder kontanter själv? Nej, i princip aldrig men jag ifrågasätter inte per automatik motiven från de som vill använda kontanter och att de är någon form av skummisar. Kommer vi för eller senare få ett helt kontantfritt samhälle? Ja, troligtvis och där kommer Sverige med stor sannolikhet vara först ut. Men det får ta den tid det tar och fasas ut på naturlig väg.

• Like
Reactions: SFS
Ja, var inte det tydligt? Betyder det att jag använder kontanter själv? Nej, i princip aldrig men jag ifrågasätter inte per automatik motiven från de som vill använda kontanter och att de är någon form av skummisar. Kommer vi för eller senare få ett helt kontantfritt samhälle? Ja, troligtvis och där kommer Sverige med stor sannolikhet vara först ut. Men det får ta den tid det tar och fasas ut på naturlig väg.
Men varför vill man använda kontanter? Jag kan bara se en anledning och det är att man vill hålla dem borta från skattmasen.

Det är ett nytt pittoreskt inslag i vardagen men det är väl inte direkt gubbar med guld-Rollar som utsätts för det utan snarare yngre människor?
Samma typer som för 20 år sedan rånade banker, rånar människor idag. Kvittar vilken stackare det är som blir rånad.

Vad är det för typ av förnedringsrån du tänker på som är en konsekvens av att man inte har kontanter?
Man kan inte längre råna en bank eftersom det ej finns några konanter hos bankerna -> Man går och rånar människor istället.

Om du på riktigt tror att exempelvis många pensionärer är hårdnackade ekobrottslingar är jag rädd för att vi aldrig kommer att nå varandra i den här frågan 💚🌞
På jobbet betalar majoriteten av 70+ med kontanter.

Hur ställer sig producenter som Patek Philippe mfl. till detta. Tycker de att detta agerande av en AD är ok? Stärker detta deras brand? Troligen inte!

Om du på riktigt tror att exempelvis många pensionärer är hårdnackade ekobrottslingar är jag rädd för att vi aldrig kommer att nå varandra i den här frågan 💚🌞
Varför skulle jag tro det? Sluta larva dig.
Tänk på att 40-talisterna som byggt stora delar av vårt moderna samhälle med internetbanker osv har börjat fylla 80 år. Det måste vara en försvinnande liten andel av befolkningen som inte vet hur man betalar med kort och de kan säkert få hjälp eller så är det andra som handlar åt dem.

Men varför vill man använda kontanter? Jag kan bara se en anledning och det är att man vill hålla dem borta från skattmasen.
Generellt sett sa anser jag att staten och overhogheten ska ge blanka fan i hur jag valjer att betala.
Har far du rabatt pa tex bensin (2-5%) om du valjer att betala kontant da kortavgifterna tydligen blir hoga procentuellt sett vid smakop.
Rolexhandlarn ger kortavgiften i rabatt vid kontantkop. Blir nagra tusen USD pa en PM klocka.
Varfor skulle jag vilja ge bort pengar bara for att nagon annan kanske fular?

Varenda bank har kontanter. Vill jag ta ut 25000 sa ar det inga problem salange det finns i kassan.
Bankran hor vi sallan talas om,kan ju bero pa bevapnad vakt/polis stationerad pa de manga banker. Varfor har man inte detta i Sverige kan man ju fundera pa.
Kanske upplevs det som krankande?

Edit
Ska kanske fortydliga att vid storre inkop sa gar givetvis en bankoverforing lika bra som kontanter.
Darmed inte sagt att du inte kan gora en battre affar med kontanter i naven da chansen att du gar hem och funderar pa saken for att aldrig aterkomma ar storre for handlarn' an om du koper har och nu.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp