Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har samma syn.Ser ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?
När folk i 70-års åldern näthandlar och deklarerar med bank-id på sin mobil/padda kan det inte finnas många kvar som måste ha kontanter tänker jag.Jag har samma syn.
Dock vill ju en hel del pensionärer ha sitt kuvert med kontanter och så länge det är så måste kontanthantering förekomma.
Ser ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?
Håller med, igen. Men lik förbannat klubbades nya lagar igenom som tvingar bankerna att fortsätta tillhandahålla kontanthantering...När folk i 70-års åldern näthandlar och deklarerar med bank-id på sin mobil/padda kan det inte finnas många kvar som måste ha kontanter tänker jag.
Oj, nu dissade du visst halva forumetSer ofta att folk vädrar sin frustration över att vi sakta men säkert är på väg mot ett kontantlöst samhälle. I min värld är det bara svartjobbare, missbrukare och kriminella som spenderar med kontanter. Vad vore nackdelen med att begränsa dessa gruppers betalningsförmåga?
Och hur kommer det sig att dessa klockor alltid är nedsatta mellan 10-20% mot nypris och att alla handlare verkar ha missat det där med ångerrätt...?Oj, nu dissade du visst halva forumet
Närå, men det är ju bara att kika in här på K&S och kolla hur många sprillans nya kvittolösa exklusivare klockor som ligger ute. Varför saknas det alltid kvitto?
Köper jag en ny klocka för 100k vill jag gärna ha ett kvitto, kalla mig galen.
Kontanter fyller helt enkelt ingen funktion i ett modernt samhälle eller vill du att vi fortsätter att bära runt på fysiska pengar och att bank/butiks-personal blir rånade stup i kvarten som förr i tiden?Man kan vända på det också och fråga sig varför de grupper som du räknar upp ska få diktera villkoren för vilka betalningsmedel som ska gå an för oss andra.
Märkligt, eller hur?Och hur kommer det sig att dessa klockor alltid är nedsatta mellan 10-20% mot nypris och att alla handlare verkar ha missat det där med ångerrätt...?
Du menar att handlarna säljer klockor i hundratusenkronorsklassen och mer helt svart?Oj, nu dissade du visst halva forumet
Närå, men det är ju bara att kika in här på K&S och kolla hur många sprillans nya kvittolösa exklusivare klockor som ligger ute. Varför saknas det alltid kvitto?
Köper jag en ny klocka för 100k vill jag gärna ha ett kvitto, kalla mig galen.
Kontanter fyller helt enkelt ingen funktion i ett modernt samhälle eller vill du att vi fortsätter att bära runt på fysiska pengar och att bank/butiks-personal blir rånade stup i kvarten som förr i tiden?
Varför har du så mycket kontanter?Skulle jag köpa en klocka eller något annat lite dyrare,så är det kontanter som gäller.Har nästan alltid köpt med kontanter.Nu har staten fått för sig att kontrollera ” gangsters ” ock för att dom ska kunna ha full kontroll,så hittar dom på detta. Många här är glada ock hejar på som fan . Helt otroligt, kan inte alls förstå ,varför ska någon bestämma vad ,ock hur jag ska använda mina kontanter.
Mycket..! Ännu märkligare att folk faktiskt VILL ha kontanter, de är ju ruskigt äckliga... Såvida du inte har en egen pressMärkligt, eller hur?
Inte alls, tyckte bara att du vände på det hela på ett märkligt sätt. Men du är alltså för en fortsatt kontanthantering i samhället?Ja, jag är för att folk ska bli rånade eftersom jag anser att vi ska ha fortsatt kontanthantering i samhället. Ungefär samma nivå på det argumentet som -Har du slutat slå din fru.
Det är ju för att försvåra för den svarta ekonomin. Det är ju inte som att staten har en lista med folk som köpt nya klockor.Förstår självklart varför lagarna mot penningtvätt finns men finner det lite läskigt ibland att staten/banken skall ha koll på precis allt man handlar och av vem.
Hmm, nu svarade du visst på din egen fråga även om det kanske inte var medvetet.Du menar att handlarna säljer klockor i hundratusenkronorsklassen och mer helt svart?
Trodde det var penningtvätt som var problemet, inte själva försäljningen.
Inte alls, tyckte bara att du vände på det hela på ett märkligt sätt. Men du är alltså för en fortsatt kontanthantering i samhället?
Nu blir folk förnedringsrånade istället. Problemet ligger inte i kontanter.Kontanter fyller helt enkelt ingen funktion i ett modernt samhälle eller vill du att vi fortsätter att bära runt på fysiska pengar och att bank/butiks-personal blir rånade stup i kvarten som förr i tiden?
Men varför vill man använda kontanter? Jag kan bara se en anledning och det är att man vill hålla dem borta från skattmasen.Ja, var inte det tydligt? Betyder det att jag använder kontanter själv? Nej, i princip aldrig men jag ifrågasätter inte per automatik motiven från de som vill använda kontanter och att de är någon form av skummisar. Kommer vi för eller senare få ett helt kontantfritt samhälle? Ja, troligtvis och där kommer Sverige med stor sannolikhet vara först ut. Men det får ta den tid det tar och fasas ut på naturlig väg.
Det är ett nytt pittoreskt inslag i vardagen men det är väl inte direkt gubbar med guld-Rollar som utsätts för det utan snarare yngre människor?Nu blir folk förnedringsrånade istället. Problemet ligger inte i kontanter.
Vad är det för typ av förnedringsrån du tänker på som är en konsekvens av att man inte har kontanter?Nu blir folk förnedringsrånade istället. Problemet ligger inte i kontanter.
Men varför vill man använda kontanter? Jag kan bara se en anledning och det är att man vill hålla dem borta från skattmasen.
Samma typer som för 20 år sedan rånade banker, rånar människor idag. Kvittar vilken stackare det är som blir rånad.Det är ett nytt pittoreskt inslag i vardagen men det är väl inte direkt gubbar med guld-Rollar som utsätts för det utan snarare yngre människor?
Man kan inte längre råna en bank eftersom det ej finns några konanter hos bankerna -> Man går och rånar människor istället.Vad är det för typ av förnedringsrån du tänker på som är en konsekvens av att man inte har kontanter?
På jobbet betalar majoriteten av 70+ med kontanter.Om du på riktigt tror att exempelvis många pensionärer är hårdnackade ekobrottslingar är jag rädd för att vi aldrig kommer att nå varandra i den här frågan![]()
Varför skulle jag tro det? Sluta larva dig.Om du på riktigt tror att exempelvis många pensionärer är hårdnackade ekobrottslingar är jag rädd för att vi aldrig kommer att nå varandra i den här frågan![]()
Knappast tunga yrkeskriminella som pissar på tonåringar för att komma åt ett par tusen kronor.Man kan inte längre råna en bank eftersom det ej finns några konanter hos bankerna -> Man går och rånar människor istället.
Generellt sett sa anser jag att staten och overhogheten ska ge blanka fan i hur jag valjer att betala.Men varför vill man använda kontanter? Jag kan bara se en anledning och det är att man vill hålla dem borta från skattmasen.