• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tre exklusiva urmakare döms för brott mot penningtvättlagen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Generellt sett sa anser jag att staten och overhogheten ska ge blanka fan i hur jag valjer att betala.
Har far du rabatt pa tex bensin (2-5%) om du valjer att betala kontant da kortavgifterna tydligen blir hoga procentuellt sett vid smakop.
Rolexhandlarn ger kortavgiften i rabatt vid kontantkop. Blir nagra tusen USD pa en PM klocka.
Varfor skulle jag vilja ge bort pengar bara for att nagon annan kanske fular?

Varenda bank har kontanter. Vill jag ta ut 25000 sa ar det inga problem salange det finns i kassan.
Bankran hor vi sallan talas om,kan ju bero pa bevapnad vakt/polis stationerad pa de manga banker. Varfor har man inte detta i Sverige kan man ju fundera pa.
Kanske upplevs det som krankande?

Edit
Ska kanske fortydliga att vid storre inkop sa gar givetvis en bankoverforing lika bra som kontanter.
Darmed inte sagt att du inte kan gora en battre affar med kontanter i naven da chansen att du gar hem och funderar pa saken for att aldrig aterkomma ar storre for handlarn' an om du koper har och nu.
giphy (31).gif
 
Generellt sett sa anser jag att staten och overhogheten ska ge blanka fan i hur jag valjer att betala.
Har far du rabatt pa tex bensin (2-5%) om du valjer att betala kontant da kortavgifterna tydligen blir hoga procentuellt sett vid smakop.
Rolexhandlarn ger kortavgiften i rabatt vid kontantkop. Blir nagra tusen USD pa en PM klocka.
Varfor skulle jag vilja ge bort pengar bara for att nagon annan kanske fular?

Varenda bank har kontanter. Vill jag ta ut 25000 sa ar det inga problem salange det finns i kassan.
Bankran hor vi sallan talas om,kan ju bero pa bevapnad vakt/polis stationerad pa de manga banker. Varfor har man inte detta i Sverige kan man ju fundera pa.
Kanske upplevs det som krankande?

Edit
Ska kanske fortydliga att vid storre inkop sa gar givetvis en bankoverforing lika bra som kontanter.
Darmed inte sagt att du inte kan gora en battre affar med kontanter i naven da chansen att du gar hem och funderar pa saken for att aldrig aterkomma ar storre for handlarn' an om du koper har och nu.
Sidenote: Du vet att du kan skriva med svenskt tangentbord på dator och telefon va, oavsett var i världen du bor.. :p
 
Sidenote: Du vet att du kan skriva med svenskt tangentbord på dator och telefon va, oavsett var i världen du bor.. :p
Jo det har nagon annan redan talat om for mig.
Nu ar jag helt ointresserad av datorer och vet inte hur jag staller om mitt tangentbord. Jag antar ocksa att de som frekventerar detta forum ar laskunninga och har overseende med avsaknaden av prickar och ringar i mina inlagg.
Ar det for svart for dig att forsta vad jag skriver sa far du helt enkelt hoppa over dem. (Mina inlagg alltsa;))
 
Varenda bank har kontanter. Vill jag ta ut 25000 sa ar det inga problem salange det finns i kassan.
Bankran hor vi sallan talas om,kan ju bero pa bevapnad vakt/polis stationerad pa de manga banker. Varfor har man inte detta i Sverige kan man ju fundera pa.
Kanske upplevs det som krankande?
Men va, du ser inte kopplingen "inga kontanter på banken = inget behov av beväpnade vakter"?
 
Men anser du att banker inte ska tillhandahalla kontanter till de kunder som vill ta ut sina insatta medel i just detta format?
Inte nödvändigtvis. Vi har slutat använda utbankade kopparmynt som valuta, varför skulle vi inte kunna ersätta papperslappar när det kommit något bättre.

Nu bor ju du i ett bankmässigt U-land men här i Sverige är det uteslutande kriminalitet eller svartjobb bakom kontanter. Ingen tar ut sin vita lön i cash. Händer inte. De här berömda pensionärerna som inte kan använda kort är obeskrivligt få.
 
Inte nödvändigtvis. Vi har slutat använda utbankade kopparmynt som valuta, varför skulle vi inte kunna ersätta papperslappar när det kommit något bättre.

Da tycker vi helt enkelt olika,och inget fel med det.

Jag ar inte upprord over att du valjer att betala med kort,bankoverforing,snackskal eller vad du nu tycker passar dig bast.
Da hoppas jag du ger mig samma valfrihet tillbaka
 
Da tycker vi helt enkelt olika,och inget fel med det.

Jag ar inte upprord over att du valjer att betala med kort,bankoverforing,snackskal eller vad du nu tycker passar dig bast.
Da hoppas jag du ger mig samma valfrihet tillbaka
Tyvärr är ju valfrihet inte alltid valfritt (pun intented). Jag får inte slå mina barn även om jag tycker det är rätt väg att gå. Osv.

Jag kan absolut se utmaningar med 100% kontantlöshet men då främst om det skulle uppstå orostider. Vi kan inte handla ens mat om strömmen går (kunde man ju iofs inte i Texas nyss heller så det är väl kanske inte kontanter som är lösningen ;) ).
 
Inte nödvändigtvis. Vi har slutat använda utbankade kopparmynt som valuta, varför skulle vi inte kunna ersätta papperslappar när det kommit något bättre.

Nu bor ju du i ett bankmässigt U-land men här i Sverige är det uteslutande kriminalitet eller svartjobb bakom kontanter. Ingen tar ut sin vita lön i cash. Händer inte. De här berömda pensionärerna som inte kan använda kort är obeskrivligt få.

Naturligtvis ett helt felaktigt påstående.

Om det nu vore så att staten, riksbanken och inblandade aktörer var av samma åsikt, (och här får man nog utgå från att de har koll), hade man tryckt på stoppknappen för kontanthanteringen från och med imorgon.
 
Vilken del? Om du tror att kontanthanteringen drivs av av laglydiga pensionärer så är det du som har helt fel.

”...uteslutande kriminalitet och svartjobb bakom kontanter."

Det faller på sin egen orimligthet. Jag har svårt att se vilket politiker som inte skulle ta beslutet redan imorgon att kontanthanteringen skulle upphöra per omgående om det vore så att man kom tillrätta med svartarbete och en stor mängd kriminalitet utan att det samtidigt drabbade andra än obeskrivligt få pensionärer.
 
Stefan Ingves har ju ofta uttryckt sitt stöd för fortsatt användning av kontanter i samhället.
 
”...uteslutande kriminalitet och svartjobb bakom kontanter."

Det faller på sin egen orimligthet. Jag har svårt att se vilket politiker som inte skulle ta beslutet redan imorgon att kontanthanteringen skulle upphöra per omgående om det vore så att man kom tillrätta med svartarbete och en stor mängd kriminalitet utan att det samtidigt drabbade andra än obeskrivligt få pensionärer.
Du får tro vad du vill men du verkar väldigt naiv och tvärsäker på din sak. Det är ingen slump att vi har insättningsbegränsningar för kontanter så att säga.
 
Du får tro vad du vill men du verkar väldigt naiv och tvärsäker på din sak. Det är ingen slump att vi har insättningsbegränsningar för kontanter så att säga.

Oklart varför du verkar bli upprörd. Men du får fortsätta tro att det ”uteslutande” är kriminalitet och svartjobb bakom kontanter så fortsätter jag att tro att det är något mer komplext än så. Om det gör mig naiv får det väl vara så antar jag.
 
  • Like
Reactions: GWD
Varför skulle jag tro det? Sluta larva dig.
Tänk på att 40-talisterna som byggt stora delar av vårt moderna samhälle med internetbanker osv har börjat fylla 80 år. Det måste vara en försvinnande liten andel av befolkningen som inte vet hur man betalar med kort och de kan säkert få hjälp eller så är det andra som handlar åt dem.
Min far har varken dator eller smartphone således inget bankid heller, likadant gäller för svärmor. Farsan handlar med kontanter och kort. Svärmor använder ko tanter till 100% fast hon har kort. Hon bojkottar alla som inte tar kontanter.
 
z
Om du på riktigt tror att exempelvis många pensionärer är hårdnackade ekobrottslingar är jag rädd för att vi aldrig kommer att nå varandra i den här frågan 💚🌞
Det är ju för att försvåra för den svarta ekonomin. Det är ju inte som att staten har en lista med folk som köpt nya klock
Det är ju för att försvåra för den svarta ekonomin. Det är ju inte som att staten har en lista med folk som köpt nya klockor.
Nä precis det menade jag ju.
Men kommer det fel folk i regeringen så kan all denna information om folks beteende och köpvanor mm användas fel.
Och tänk vilken makt bankerna har då de sitter på all information om såna saker. Säkert är Sverige långt därifrån ännu, men man vet aldrig.
Tycker att frågan är svår, sjävklart ska brottsligheten bekämpas men integriteten är också viktig.
 
Tyvärr är ju valfrihet inte alltid valfritt (pun intented). Jag får inte slå mina barn även om jag tycker det är rätt väg att gå. Osv.

Jag kan absolut se utmaningar med 100% kontantlöshet men då främst om det skulle uppstå orostider. Vi kan inte handla ens mat om strömmen går (kunde man ju iofs inte i Texas nyss heller så det är väl kanske inte kontanter som är lösningen ;) ).
Man hör ofta orostider som argument för fortsatt kontanthantering. Men jag har svårt att se styrkan i det argumentet. Även om vi har kontanter kvar i samhället skulle det inte gå att ta ut dem, eftersom bankernas system är digitala. Visst, om man har några tusen i kontanter hemma kan man handla mat någon vecka, men sen? Mängden kontanter i samhället är alldeles för liten för att det ska gå att upprätthålla en fungerande kontantekonomi. Och det behövs inte heller nödvändigtvis kontanter för att handla mat. Om det kniper kommer man kunna handla på kredit hos sin lokala ICA-handlare mot pappersreverser. ICA-handlaren säljer hellre sina varor mot skuldebrev än att låta dem förfaras.
 
Oklart varför du verkar bli upprörd. Men du får fortsätta tro att det ”uteslutande” är kriminalitet och svartjobb bakom kontanter så fortsätter jag att tro att det är något mer komplext än så. Om det gör mig naiv får det väl vara så antar jag.

Oklart varför du verkar bli upprörd. Men du får fortsätta tro att det ”uteslutande” är kriminalitet och svartjobb bakom kontanter så fortsätter jag att tro att det är något mer komplext än så. Om det gör mig naiv får det väl vara så antar jag.
Du och jag brukar sällan vara överens men nu är jag det.
 
Oj, nu dissade du visst halva forumet 😂
Närå, men det är ju bara att kika in här på K&S och kolla hur många sprillans nya kvittolösa exklusivare klockor som ligger ute. Varför saknas det alltid kvitto?
Köper jag en ny klocka för 100k vill jag gärna ha ett kvitto, kalla mig galen.
Om du köpte en klocka av mig för 100K skulle du naturligtvis få kvitto på VÅR affär, men mitt kvitto ifrån MIN affär kan du inte göra anspråk på ;)
 
Synd att tråden urartar till en diskussion om kontanter mm. Det intressanta är väl att klockor blir en del av brottslig verksamhet. Någonstans borde det bli ett problem för alla oss som är intresserade av bättre ur.
Håller med. Trodde inte tråden skulle ta den vändningen när jag startade den imorse. Kanske dags att stänga tråden så får kontant-diskussion diskuteras i annan del.
@yonsson du brukar vara snabb på att stänga trådar när de urartar
 
Synd att tråden urartar till en diskussion om kontanter mm. Det intressanta är väl att klockor blir en del av brottslig verksamhet. Någonstans borde det bli ett problem för alla oss som är intresserade av bättre ur.
Hur tänker du nu, kärnan till problemet är ju kontanter? Om jag ville finansiera terrorism med värdetransportrånade-kontanter är det ju ett utmärkt sätt att köpa lyxvaror som är lättsålda på begagnatmarknaden och på så vis tvätta pengarna. Att sälja en helt ny Rolex 20% under listpris är ju betydligt bättre avans än vad det brukade vara att sälja sina färgade femhundringar för hudra kronor/sedel.
 
Det är förstås bra att handlare tvingas strama upp regler för att förhindra kriminella att handla.

Att sluta med kontanter i samhället vore synd eftersom det då är fritt fram för höjda bankavgifter och riksbankstrick som negativa räntesatser (i dagsläget undviker banker oftast tillämpa dessa på kundkonton eftersom folk kan ta ut kontanter).
 
Varför skulle inte säljaren ge ursprungliga kvittot till köparen? Får mig att tänka på försäkringsbedrägeri.
Jag kanske inte vill visa vilken rabatt jag fått ifrån butiken... men anledningarna kan vara fler. Huvud anledningen är ju att det var min affär med en annan part och att du bara behöver kvitto på din affär med mig. Hur många begagnade bilar tror du kommer med originalkvittot ifrån första ägaren?
 
Jag kanske inte vill visa vilken rabatt jag fått ifrån butiken... men anledningarna kan vara fler. Huvud anledningen är ju att det var min affär med en annan part och att du bara behöver kvitto på din affär med mig. Hur många begagnade bilar tror du kommer med originalkvittot ifrån första ägaren?
Det finns register för bilägande. Skulle själv dra öronen åt mig om du inte kunde bevisa att du ägde klockan du sålde
 
Det finns register för bilägande. Skulle själv dra öronen åt mig om du inte kunde bevisa att du ägde klockan du sålde
Har du fått originalkvitto på en begagnad bil någon gång? Jag tror endast det hänt mig en eller två gånger (på ca 25 bilar)
Poängen är fortfarande att kvittot är ett bevis på affären mellan parterna som gör affären. Kvitto nummer ett har alltså inget värde alls för ägare nummer åtta. Det har till och med varit fall där originalhandlingar finns, men klockan blivit stulen tillsammans med alla papper och ägare nummer åtta får stora problem när klockan lämnas på service...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp