• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trist utveckling och den perfekta klockan - Rolex 5513

Per

Björklövens finest
2-Faktor
tumblr_mfuy05arsh1qg5e8zo1_500.gif
Tack C :)
Grymma klockor Per ! Trist att man ska behöva vara rädd för stölder/rån men tyvärr är världen sån.....hoppas du hinner njuta av dem ändå när tillfälle ges:)
Jodå, det hinner jag. Kommer kanske inte att använda allt lika frekvent men klart de ska bäras. Känns ändå bra att inte ha allt hemma samtidigt då man kan trots allt inte använda mer än en åt gången.
Bra ärligt skrivit.
Tack B :)
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Kan känna att jag utifrån mina förutsättningar, med en 1.0 uppsättning att jämföra med din helt vansinniga trio, brottas lite med samma tankar. Men satan vad du lyckats bra med en snäv, målmedveten uppställning!
Kudos.

Hitta en 1016 nu så blir det löjligt på riktigt. :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Grattis! 5513 står högt på listan för mig. Otroligt läcker krämfärg den där har fått. Passar väl ypperligt att ha som vardagsklocka och passar ju skönt in med resten du äger. Explorertavlan är fruktansvärt tjusig.
 
  • Like
Reactions: Per

månljus

Panerai
Vet inte riktigt vad man ska säga, det är ju både en trist och rolig utveckling. Väldigt intressant att läsa i alla fall. Stort grattis till klockan! Riktigt fin!
 
  • Like
Reactions: Per

BCKSTRM

Rolex
Grymt fin! Grattis till en magisk "vardagsklocka" :)
Håller med om att prisuppgången är delvis trist, men för att jag inte ännu byggt upp önskad samling...
 
  • Like
Reactions: Per

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
En viss avundsjuka infinner sig med dina fantastiska ex. Tur att jag av och till får möjlighet att leka med dina klockor.
Personligen vill jag motarbeta trenden att ställa undan vackra vintage föremål även om jag förstår resonemanget.
Veteranbilar ska köras, vintagerolex ska få nya repor osv.
Förutom goda tider blir ju prisuppgången än värre när utbudet minskas av bankfacksförvaring.
Oroligt fina klockor har du dock.
Grattis och se till att få ihop 1016 nu.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
En viss avundsjuka infinner sig med dina fantastiska ex. Tur att jag av och till får möjlighet att leka med dina klockor.
Personligen vill jag motarbeta trenden att ställa undan vackra vintage föremål även om jag förstår resonemanget.
Veteranbilar ska köras, vintagerolex ska få nya repor osv.
Förutom goda tider blir ju prisuppgången än värre när utbudet minskas av bankfacksförvaring.
Oroligt fina klockor har du dock.
Grattis och se till att få ihop 1016 nu.
+1!!!
@Per ut och kör dina finvintage!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
- Du kan också se det som så Per att "allt har sin tid". Kanske dags att sälja dina gamla ur och inhandla /söka efter något helt nytt inom detta intresse? Trist att förvara uren utom synhåll och jobbiga att komma åt. Din -71a är riktigt härlig med en fin tavla. Tack för din fina berättelse med tillhörande bilder. :)
Förstår absolut din tanke men samtidigt så är det gamla rollar som är roligast för mig. Svackor i intresset är återkommande för mig och jag tror inte på att sälja det jag gillar för att köpa annat. En idé är definitivt att grotta ner sig i annat men det kräver inte att jag säljer det jag har såvida jag inte ska handla annat som redan gjort en tokig prisresa. :)

Sedan så känns det korkat att sälja saker som man är övertygad om att de kommer att utveckla sig klart bättre än det mesta annat här i världen. Även om klockor kan tappa i värde så tror jag att tillräckligt bra kvalité kommer att fortsätta upp. Då känns det tråkigt att sälja rent ekonomiskt men också av det faktum att jag vet att jag aldrig kommer att kunna köpa tillbaka det jag har idag. Bättre att bara känna sig nöjd och njuta av det som finns när man blir sugen.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
+1!!!
@Per ut och kör dina finvintage!
Well.. Även om klockorna är på banken så betyder det inte att de aldrig används. Framförallt så vill jag bara inte ha allt hemma samtidigt. Sen så är det nog klokt att inte ha de mest ömtåliga pjäserna på sig när man går ut eller är på lite mer stökiga platser.

Jag har inte låst bort dem och kastat nyckeln. :)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Well.. Även om klockorna är på banken så betyder det inte att de aldrig används. Framförallt så vill jag bara inte ha allt hemma samtidigt. Sen så är det nog klokt att inte ha de mest ömtåliga pjäserna på sig när man går ut eller är på lite mer stökiga platser.

Jag har inte låst bort dem och kastat nyckeln. :)
Bra! Bunkra lite slitdelar kan va ett kul projekt. Många satsar ju också på att bygga ut sitt Home Defense System.
 
  • Like
Reactions: Per

Helvetia

Cartier
Fin klocka och sjukt fin samling (om det nu ens behöver påpekas).

Dock ganska tråkig utveckling trots att många av oss fått bra avkastning på hobbyn. Har själv tappat intresset pga prisstegringen. Typ inget känns tillräckligt kul för pengarna längre.

Vet inte riktigt om det bara är jag som tröttnat och inte kan ställa om kompasset för vad som är rimligt att betala eller om utvecklingen faktiskt är orimlig.

Tiden lär visa om det är en bubbla eller inte men man kan undra hur länge investerare vill ha pengar i klockfonderna som finns och vad dom händer med priserna om dom skulle gå omkull.

Känns som jagandet av bekräftelse via likes på forum och sociala medier har eldat på priserna också. Man kan ha filosofiska funderingar kring det med och om fenomenet är här för att stanna. känns som det är vanligare just här på forumet med nyare klockor dock. Köp klocka, gör en paketöppningstråd,sälj efter några dagar och sen rinse and repeat.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fin klocka och sjukt fin samling (om det nu ens behöver påpekas).

Dock ganska tråkig utveckling trots att många av oss fått bra avkastning på hobbyn. Har själv tappat intresset pga prisstegringen. Typ inget känns tillräckligt kul för pengarna längre.

Vet inte riktigt om det bara är jag som tröttnat och inte kan ställa om kompasset för vad som är rimligt att betala eller om utvecklingen faktiskt är orimlig.

Tiden lär visa om det är en bubbla eller inte men man kan undra hur länge investerare vill ha pengar i klockfonderna som finns och vad dom händer med priserna om dom skulle gå omkull.

Känns som jagandet av bekräftelse via likes på forum och sociala medier har eldat på priserna också. Man kan ha filosofiska funderingar kring det med och om fenomenet är här för att stanna. känns som det är vanligare just här på forumet med nyare klockor dock. Köp klocka, gör en paketöppningstråd,sälj efter några dagar och sen rinse and repeat.
Absolut

Klockfonderna är ett problem som driver upp priser på unika objekt men för allt under drömklockor så är det fortfarande riktiga människor som faktiskt köper. Sen att det är en rikemanshobby numera är som det är men det finns fortfarande väldigt mycket pengar där ute som tillhör klocknördar. För all del troligt att många gör det för avkastning men det kommer naturligt när det man har fördubblat sitt värde tillräckligt många gånger.

Även om investeringsfonderna flyttar från klockor så finns det en köpkraft kvar för objekten under Phillips och Christies huvudnummer. De som driver upp priser mest idag är handlarna och de lär fortsätta att göra det så länge som det finns köpare därute. Då jag köpt och sålt lite på slutet så är verkligheten att handlarna har problem att hitta bra objekt och att de just nu hellre köper än säljer. Det säger iaf mig att utvecklingen bara pekar åt ett håll.
 

Jens

Greedo
För en vintage-Rolex-nörd så måste din 5513 vara en perfekt avvägning. Ett helt galet pris i dagsläget, ja. Men nu är det som det är. Jag gillade din 5508, men jag gissar att du sover bättre om nätterna med denna.
Tack för inlägget!


J
 
  • Like
Reactions: Per

lightningii

Breitling
Jag har haft denna klocka en stund utan att ordentligt visa upp den. Dels för att intresset är nere i en ganska så djup svacka men också för att det varit en del problem med klockan sedan jag fick hem den i våras. Inga direkt stora problem men bara allmänt irriterade saker som tagit onödigt lång tid hos urmakaren. Nu är den dock hemma och efter att ha använt denna som enda klocka i några veckor så tänkte jag presentera den då den växer på mig för varje dag som jag använder den.

Som säkert alla märkt så börjar priserna på bra vintageklockor att närma sig direkt löjliga nivåer. För oss som varit med en stund så är det på ett sätt roligt iom det betyder att en befintlig samling nu börjar vara rätt så värdefull. För min egen del så måste jag säga att det enbart gett huvudvärk.. Jag har inte många klockor men jag har några få som jag gillar jättemycket. Problemet är att de börjar vara så dyra och ovanliga i bra skick att en skada eller förlust är snudd på omöjlig att ersätta. Gilt-tavlor finns inte att få tag på och tryckknappar och andra tidskorrekta delar kostar huggorm. Detta har på senare tid gjort att jag helt plötsligt drar mig för att använda vissa klockor i vissa situationer. Det har också gjort att jag efter många år bestämt mig för att låsa in klockorna på banken istället för att förvara dem hemma och rotera dem i vardagen. Det gjorde att jag för första gången började fundera på att skaffa en mer uttalad vardagsklocka. Jag ville dock att denna klocka skulle kännas tillräckligt speciell för att fortfarande vara rolig på armen. Det fick inte kännas som en kompromiss.

Efter att ha haft denna tanke ett ganska bra tag så blev jag i våras erbjuden att köpa en klocka som spontant hade det jag ofta går igång på. Det var en opolerad sub med rolig patina. Klockan var i orört skick men ändå tillräckligt repig och sliten för att man utan tvekan ska kunna använda den. Slutligen så var den också rimligt prissatt. Eller rimligt och rimligt.. Den kostade ungefär som en ny Submariner vilket för all del är horribla pengar för vanligt folk som en annan men vad gör man.. Jag slog till!

Nedan har ni en Rolex Submariner från 1971. Den känns verkligen som den perfekta klockan då jag får så mycket som jag gillar. Den drar inte till sig mycket uppmärksamhet och den har en hyfsat säker länk med dykclasp. Även om man konstant drömmer om tokiga klockor så känner jag mig för tillfället väldigt nöjd med att enbart använda en enda klocka. Låt se hur länge det sitter i och hur länge de andra klockorna får sova på banken.

Här kommer lite bilder för den som gillar sånt. Hoppas att ni tycker om den lika mycket som jag gör. :)

029.jpg
001.jpg
002.jpg
005.jpg
032.jpg
037.jpg
034.jpg
013.jpg
026.jpg
019.jpg
023.jpg
fantasisk fin 5513:)
 
  • Like
Reactions: Per

frere

Audemars
2-Faktor
En viss avundsjuka infinner sig med dina fantastiska ex. Tur att jag av och till får möjlighet att leka med dina klockor.
Personligen vill jag motarbeta trenden att ställa undan vackra vintage föremål även om jag förstår resonemanget.
Veteranbilar ska köras, vintagerolex ska få nya repor osv.
Förutom goda tider blir ju prisuppgången än värre när utbudet minskas av bankfacksförvaring.
Oroligt fina klockor har du dock.
Grattis och se till att få ihop 1016 nu.
Otroligt fint ex (såklart) men jag håller samtidigt med jakob om att det är lite sorgligt när de allra finaste klockorna lämnar sin naturliga miljö och hamnar i bankfack istället. Men självklart är det ofrånkomligt. Min egen gräns för vad som är bekvämt att bära till vardags ligger på någon ynka månadslön och jag tycker därför att bara denna "enkla" 5513 är en helt otroligt fin vardagsklocka. Ändå respekt att gå "all in" och fortsätta köpa det man verkligen vill ha, även om de inte kan användas fullt ut längre. Själv fegar jag och undviker en hel del köp just pga låg bärbarhet i vardagen. Iofs vore det kanske både vettigare och roligare att köra sin egen klockfond än att envisas med att spara i en massa trista papper istället...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Otroligt fint ex (såklart) men jag håller samtidigt med jakob om att det är lite sorgligt när de allra finaste klockorna lämnar sin naturliga miljö och hamnar i bankfack istället. Men självklart är det ofrånkomligt. Min egen gräns för vad som är bekvämt att bära till vardags ligger på någon ynka månadslön och jag tycker därför att bara denna "enkla" 5513 är en helt otroligt fin vardagsklocka. Ändå respekt att gå "all in" och fortsätta köpa det man verkligen vill ha, även om de inte kan användas fullt ut längre. Själv fegar jag och undviker en hel del köp just pga låg bärbarhet i vardagen. Iofs vore det kanske både vettigare och roligare att köra sin egen klockfond än att envisas med att spara i en massa trista papper istället...
Som jag skrev innan så används klockorna fortfarande. Om än kanske med mindre rotation men de är klockor som är tillverkade för att klara en normal vardag och på så sätt så används dem också idag. Jag känner mig dock mer bekväm att använda min 5513 i sammanhang där jag är ute sent eller om jag är i områden där det finns större risk för elände. Mycket mer än så förändras inte mitt klockbärande.

Den största anledningen till ett bankfack var att jag på slutet tog med mig klockor när jag reste bort därför att jag inte tyckte det kändes bra att lämna dem i mitt hem när jag var borta i perioder. Klockorna var också undanlåsta det senaste året då jag arbetade utomlands och jag hade således bara med mig en klocka under den tiden vilket kändes rätt okej. Nu köpte jag för all del någon klocka under den tiden men jag är happy med att bara använda en klocka under längre perioder. Inget större drama att inte kunna använda femtioelva klockor iom jag är enskilt nöjd med samtliga.

Den stora nedsidan är att man inte kan sitta och klämma på klockorna i tid och otid. Kanske för all del sunt om man frågar vanligt folk. ;)
 

007

Cartier
Ja vad skall man säga som inte redan är sagt!? Hatten av för en makalös samling!
Tack också för ett som vanligt högkvalitativt inlägg.:) Tråkig utveckling dock för oss som går igång på 'gammalt':(
 
  • Like
Reactions: Per
Topp