• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Trycktest?

Det du "hittar på" är att det skulle göra någon skillnad. Du skriver själv om "verkligheten", i verkligheten kan du flaxa som en dåre, det gör ingen skillnad. Har klockan dessutom en WR på minst 100m och är testad enligt ISO 6425 så har den en marginal på minst 25% vad gäller angivet tryck. Detta har diskuterats massvis av gånger tidigare.

Oj vad man har hängt upp sig på min lilla post. :)

Med tanke på att detta är ett klockforum, där en mystisk sekundavvikelse i veckan på någon klocka inte hindrar diskussion eller anses "försumbar", så tror jag att åtminstone någon uppskattar att jag nämner dynamiskt tryck och 5 m extra tryck. Vissa gillar att lära sig så mycket som möjligt i det ämne som intresserar dem

Du har inte funderat på att gå vidare här i livet och exempelvis bena ut den där engelska textmassan du slängde upp utan någon kommentar eller förklaring?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Oj vad man har hängt upp sig på min lilla post. :)

Med tanke på att detta är ett klockforum, där en mystisk sekundavvikelse i veckan på någon klocka inte hindrar diskussion eller anses "försumbar", så tror jag att åtminstone någon uppskattar att jag nämner dynamiskt tryck och 5 m extra tryck. Vissa gillar att lära sig så mycket som möjligt i det ämne som intresserar dem

Du har inte funderat på att gå vidare här i livet och exempelvis bena ut den där engelska textmassan du slängde upp utan någon kommentar eller förklaring?
Det flyter omkring en hel del felinformation vad gäller WR så därför tyckte jag att det var någorlunda viktigt att poängtera att flaxande är irrelevant. Två andra sådana saker är att skruvad/oskruvad krona är relevant för täthet samt att en manuell He-ventil fyller en funktion när den IRL är helt meningslös eftersom klockan ändå har en krona.

Kommer jag ligga sömnlös över detta? Nej givetvis inte men varför ska felaktiga myter få leva vidare här?

Vad gäller texten jag lade upp så beskriver den hur ett trycktest utförts och tolkas vilket tråden avhandlar. Är ganska säker på att de flesta här kan läsa engelska.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Det händer oftast ingenting mer än att du får en lapp på att den inte är tät samt en jävla huvudvärk relaterad till hur du ska lösa det smidigt och snabbt innan badresan (om det är en BP FF).

Är klockan väldigt otät så kan det dock hända att den poppar glaset. Har bara hört talas om att det hänt en gång med det finns en teoretisk möjlighet mobilkamera är väldigt otät. Väldigt liten risk dock.
Well det hände mej förra sommarn med min dåvarande Rolex 16700, tacksamt som 17 att det endast tog ett dygn för urmakarna på Rob E att fixa en täthetsservice ;)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Trycker alltid mina klockor (förutom de billigare vintage klockorna).
Brukar nöja mej med 100m vilket gör att jag kan duscha/bada/basta med gott samvete:)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Beror ju på hur noga de är. Har de urmakare eller är det vanliga butikspersonalen som trycktestar? Vill du få packningarna bytta?
är du rädd för repor på klockan? En avvägning du får göra helt enkelt.

Bergströms i Malmö säljer också Breitling enligt Breitlings hemsida.

Blev rädd för repor och dylikt så jag bet i det sura äpplet och lämnade in hos AD istället. Klockan klarade sig fin-fint och det var 50spänn billigare än hos klockmäster på andra sidan gatan. 200spänn för batteribyte, trycktest och låsjustering hos AD tycker jag var helt okej :D
 

hiboy

Omega
Tänkte trycktesta min Oris innan avfärd söderut men som vanligt med semesterstress och annat så blev det inte av. Gick in i en klockaffär i Nurnberg idag och bad om ett trycktest. De fixade det direkt, tog 10min, och när jag frågade om priset så sa de bara att det ingår i servicen. De sålde viserligen Oris men ändå. Det kallar jag riktig service.
image.jpeg
 
Topp