• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TryggHansa vägrar försäkra mina klockor

Hellveg

Omega
Jag har fått mina klockor värderat av RobE, och speciellt DD låg långt över 50k.
Då är det klart att man vill ha klockorna försäkrat till rätt värde, eller hur?
Annars hade jag inte ansökt om nåt alls..

Absolut! Är med dig till 100%. Var aldrig min mening att ifrågasätta ditt val att försäkra. Ville bara förstå varför, och kolla så att jag inte missuppfattat reglerna. Hoppas det löser sig för dig!
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus
Går att teckna specialförsäkring på TH för specifika dyrbara objekt. Premien sätts utifrån ett antal olika parametrar, tex marknadsvärde på objektet. Sen väger andra riskfaktorer in; ålder, bostadsort, etc etc. Vidare så tar det en del tid o admin att räkna på risken på objekten, vilket gör att det inte alltid är så lönsamt och man slår ihop admin plus skadekostnaderna

Generellt sett är det en rätt liten affär och bolagen springer inte benen av sig för att få teckna försäkringar för yngre män med dyra klockor då risken för förlust inte är försumbar i sammanhanget. Liten bok och försäkringskollektiv ger oxå höga premier och få att dela risken med.

Mitt tips är att ringa TH igen o prova hos en annan handläggare - tyvärr är kanske inte alla så pålästa på alla produkter och därmed inte lika pigga på att titta på det
 

jhm

Panerai
När jag pratade med Bergströms sist, så fick jag veta att klockor man köper av dem, är försäkrade i ett år när man får klockan. Glömde dock bort att fråga mer om detaljerna kring detta. Gissar på att det är Solid eller liknande företag som står för försäkringen. Någon som vet mer om detta? Skulle ju kunna vara ett alternativ för TS om inte annat.

Till TS: Byt bolag! :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Jag har inte vidare lust att byta bolag. Har rätt bra försäkringsvillkor på hemförsäkringen, och är den billigast.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När jag pratade med Bergströms sist, så fick jag veta att klockor man köper av dem, är försäkrade i ett år när man får klockan. Glömde dock bort att fråga mer om detaljerna kring detta. Gissar på att det är Solid eller liknande företag som står för försäkringen. Någon som vet mer om detta? Skulle ju kunna vara ett alternativ för TS om inte annat.

Till TS: Byt bolag! :)

När jag var i kontakt med Solid så informerade de mig att de enkom försäkrar klockor som köpts nya via AD de har avtal med. Visst kan de ha lurat mig men det låter ju inte så jättetroligt..
 

jhm

Panerai
När jag var i kontakt med Solid så informerade de mig att de enkom försäkrar klockor som köpts nya via AD de har avtal med. Visst kan de ha lurat mig men det låter ju inte så jättetroligt..


Gissade att det nästan var något sådant. Skall bli spännande att se vad de skall ha efter det första kostnadsfria året då. ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har Moderna Försäkringar men tycker att deras försäkringsvillkor är närmast stötande för armbandsur. Enligt ersättningstabellen har klockor i deras ögon minskat i värde med 25 % efter ett år och är, efter 7 år, värd 20 %. Efter blott 5 år är klockan värd 40 %.
 

jhm

Panerai
Jag har Moderna Försäkringar men tycker att deras försäkringsvillkor är närmast stötande för armbandsur. Enligt ersättningstabellen har klockor i deras ögon minskat i värde med 25 % efter ett år och är, efter 7 år, värd 20 %. Efter blott 5 år är klockan värd 40 %.


Skall nog passa på att höra även med LF vad de säger. Vad jag förstått i andra trådar, ersätter de upp till 50K utanför hemmet, och i hemmet gäller hur mycket lösöre man försäkrat för. :)
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
När jag pratade med Bergströms sist, så fick jag veta att klockor man köper av dem, är försäkrade i ett år när man får klockan. Glömde dock bort att fråga mer om detaljerna kring detta. Gissar på att det är Solid eller liknande företag som står för försäkringen. Någon som vet mer om detta? Skulle ju kunna vara ett alternativ för TS om inte annat.

Till TS: Byt bolag! :)

Krons Ur vet jag och tror även Nymans har samma avtal med Solida men gäller bara nya klockor från butiker de har avtal med. Har provat men de vill inte ta i andra klockor.
 

fretig

Cartier
Det föreligger ingen kontraheringsplikt (läs: skyldighet att erbjuda försäkring) för bolagets räkning så de kan neka försäkring utan att ens behöva ge någon närmare motivering till det, även om branschpraxis torde vara att bemöta förfrågan. Tror att det handlar om generell riskexponering snarare än om TS som kund. Dyrare armbandsur är heta i sammanhanget helt enkelt. Men finns det inte nya små aktörer på marknaden som riktar in sig på denna "problematik"?

Vill vara tydlig med att det sista är inget jag har koll på eller rekommenderar, säkert ohemult dyrt...

Nja, nog är individualförsäkringar ett av områdena som omfattas av kontraheringsplikt. Men helt rätt i att sakförsäkringar inte omfattas.
 

M021

Rolex
2-Faktor
När jag var i kontakt med Solid så informerade de mig att de enkom försäkrar klockor som köpts nya via AD de har avtal med. Visst kan de ha lurat mig men det låter ju inte så jättetroligt..
stämmer nog, har samma erfarenhet. Nyköp via AD upp till 60' om jag inte missminner mig. Så fort ägaren byts bryts försäkringen även inom ett år om jag förstog det rätt. Förlängde dock min klockförsäkring ett år hos dem runt 2012' var en bratte på den tiden. Mer minns jag inte.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Dags att vi startar ett ömsesidigt försäkringsbolag hör jag!

Skämt åsido. Det låter som att de i princip har teckningsförbud på försäkringen. Det är en halvbra risk så att säga.

Kolla runt lite bland småbolagen samt hos konkurrenterna. De allmänna villkoren i hemförsäkringen brukar sällan vara så unika nämligen.

Lite OT men när vi talar om dåliga risker så råkade jag vid ett tillfälle teckna en skogsförsäkring på brinnande skog.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Skall nog passa på att höra även med LF vad de säger. Vad jag förstått i andra trådar, ersätter de upp till 50K utanför hemmet, och i hemmet gäller hur mycket lösöre man försäkrat för. :)

Men det är samma vilkor som Trygg Hansa har.
Jag har också TH och det var svaret jag fick av dem när ca ett år sedan.
Fick visserligen höja lösöret och fick då lite andra krav på säkerheten i hemmet.

TS måste ha försökt höja värdet utanför hemmet?
Eller försäkra sig mot orimliga värdeminskningar?

Vill samtidigt passa på att ge rådet att ha ett aktuellt värderingsintyg om man inte vill sitta med försäkringsbolagens värdering vid en förlust.
 

Veratio

Cartier
Men värderingsintyget från en klockfirma betyder nada i det stora hela. Dom värderar ju klockan oavsett.

För typ 10 år sedan (tom längre?) så blev en kompis avstulen en guld/stål DJ i Stockholm. Han hade värderingsintyg på dryga 50' från Nymans (nypriset på den tiden), men fick väl ut tror jag 13' eller 15' när det var dags för utbetalning. Så det där värderingsintyget var inte värt pappret det var tryckt på.

Det är ju hur länge sedan som helst, men det har präglat min syn på försäkringsbolag och klockor.
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Men värderingsintyget från en klockfirma betyder nada i det stora hela. Dom värderar ju klockan oavsett.

För typ 10 år sedan (tom längre?) så blev en kompis avstulen en guld/stål DJ i Stockholm. Han hade värderingsintyg på dryga 50' från Nymans (nypriset på den tiden), men fick väl ut tror jag 13' eller 15' när det var dags för utbetalning. Så det där värderingsintyget var inte värt pappret det var tryckt på.

Det är ju hur länge sedan som helst, men det har präglat min syn på försäkringsbolag och klockor.

Saxat från Länsförsäkringars villkor under avsnitt K.3.2, Samlingar, smycken och armbandsklockor.

Smycken och armbandsklockor
För varje enskilt föremål som är värt mer än 10 000 kronor ska
du ha ett värderingsintyg utfärdat av guldsmed, urmakare eller
värderingsman.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Men det är samma vilkor som Trygg Hansa har.
Jag har också TH och det var svaret jag fick av dem när ca ett år sedan.
Fick visserligen höja lösöret och fick då lite andra krav på säkerheten i hemmet.

TS måste ha försökt höja värdet utanför hemmet?
Eller försäkra sig mot orimliga värdeminskningar?

Vill samtidigt passa på att ge rådet att ha ett aktuellt värderingsintyg om man inte vill sitta med försäkringsbolagens värdering vid en förlust.


De diskuterade varken om att höja lösöret och säkerheten med mig.
Jag fick rådet att ansöka om en specialförsäkring (tillägg) på mina klockor. Så jag skickade in en ansökan med färska värderingsintyg från RobE. Så enkelt var det.

Försäkring mot värdeminskningar? Nåt sånt har jag aldrig hört talas om, och inget som fanns med i ansökningen.

//Magnus
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jag har Moderna Försäkringar men tycker att deras försäkringsvillkor är närmast stötande för armbandsur. Enligt ersättningstabellen har klockor i deras ögon minskat i värde med 25 % efter ett år och är, efter 7 år, värd 20 %. Efter blott 5 år är klockan värd 40 %.
Skumt! Vi har också MF och när jag försäkrade min GMT 16710 skulle dem täcka fulla beloppet (enligt värderingsintyg) för 113kr/år. Vet inte vad självrisken var på men försäkringen skulle täcka stöld och klantighet. Kanske missade ersättningstabellen men dem fick det att låta som att hela beloppet skulle ersättas.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Ja, för har du en klocka för säg 150´så är det trevligt att ha en extra försäkring. Är klocka värd under 50´så finns det ingen anledning att ha en extra försäkring.
Men om man har 5 klockor á 50k styck, gäller det då? Dvs. är det 50k per klocka eller 50k totalt?

Dags att gå hem och räkna på lösöre...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Men om man har 5 klockor á 50k styck, gäller det då? Dvs. är det 50k per klocka eller 50k totalt?

Dags att gå hem och räkna på lösöre...

Från Länsförsäkringars hemförsäkringsvillkor.

Inom försäkringsbeloppet ersätts högst
Lösöre på annan plats än i den bostad
som anges i försäkringsbrevet
50 000

Smycken och armbandsklockor
sammanlagt
100 000
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Från Länsförsäkringars hemförsäkringsvillkor.

Inom försäkringsbeloppet ersätts högst
Lösöre på annan plats än i den bostad
som anges i försäkringsbrevet
50 000

Smycken och armbandsklockor
sammanlagt
100 000
Ok. Så har man ett gäng klockor hemma plus lite av frugans bling bling så ersätter inte LF för mer än 100k vid inbrott såvida man inte har någon form av tilläggsförsäkring - som de enligt endel inte vill teckna... :grumpy:
 

Biffbert

Cartier
Fick hem ett brev från TH idag, där en handläggare på specialförsäkringsavdelningen förklarade att de inte vill försäkra mina Rolexs. Beslutet baseras på för högt värde på klockorna. Handlar om en vanlig 116710 och en DD 18038 president. Finns ju lååångt mycket dyrare klockor än dom två.
Nån här som varit med om nåt likadant?
Har dom rätt att vägra trots dom har en specialförsäkring för just klockor och smycke etc.?
Bör påpekas att jag har min stora hemförsäkring hos dom.

//Magnus


Har tidigare jobbat på Trygg-Hansas kundservice och jag vill nog påstå att deras specialförsäkringar inte är så bra tyvärr! Premien man får är väldigt preliminär och inget man kan lova kunden, sen kan man inte heller teckna den direkt utan den ska gå igenom deras riskavdelning, som kan få för sig att neka utan uppenbar anledning (som i ditt fall, kanske ansåg att du inte hade tillräckliga värdebevis?), dessutom brukar premien inte vara nåt att skylta med. Hoppas nu inte nån av mina gamla chefer sitter här och ugglar, FÖRLÅT.
 
Topp