• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor BB36 eller Explorer 36?

Hustrun är på mig för en 40 års present till mig och i hennes brist på fantasi så tycker hon en klocka till... (jag är inte direkt seg på att tacka ja! =)

Tankarna var att köpa en Tudor BB36 men börjar överväga en Explorer 36 men har problem med att bestämma mig mellan de två listade.
Någon som har erfarenhet av skönheterna?
Någon som har bytt från Explorer till BB36 (eller tvärtom)? Varför gjorde ni det valet? Kändes det rätt efter byte eller ångrar ni er?

Om diskussionen redan varit uppe på forumet så skicka gärna länk

Alla råd och tips uppskattas. Tack!
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju till att börja med två helt olika klockor. Båda är bra tycker jag. BB36 har jag haft, men Expy har jag bara haft i 39mm. Expy sålde jag delvis för att jag inte tyckte att proportionerna lirade riktigt, men i 36mm är den nog perfekt.
BB sålde jag för att den inte fick någon handledstid jämfört med mina klockor från storebror... En grej som störde mig är också att uppdraget är sjuuukt trögt i BB36:s ETA-verk jämfört med Rolex verk. Hade det varit den enda klockan jag hade så hade jag dock lätt kunnat leva med en BB36.
Om du har möjlighet att välja och om du hittar en fin Expy i 36mm är valet lätt tycker jag - gå på Rolex.
 
Det är ju till att börja med två helt olika klockor. Båda är bra tycker jag. BB36 har jag haft, men Expy har jag bara haft i 39mm. Expy sålde jag delvis för att jag inte tyckte att proportionerna lirade riktigt, men i 36mm är den nog perfekt.
BB sålde jag för att den inte fick någon handledstid jämfört med mina klockor från storebror... En grej som störde mig är också att uppdraget är sjuuukt trögt i BB36:s ETA-verk jämfört med Rolex verk. Hade det varit den enda klockan jag hade så hade jag dock lätt kunnat leva med en BB36.
Om du har möjlighet att välja och om du hittar en fin Expy i 36mm är valet lätt tycker jag - gå på Rolex.
Tack för ett fint och utförligt svar. Går lite i tankarna på att satsa på en Expl 36mm men alltid trevligt höra hur andra har gjort och varför...
 

PWJ

Omega
Har en BB36 och är mkt nöjd (har den i princip som enda klocka). Skulle dock nog föredra en 36 Explorer, samtidigt var jag inte bekväm att köpa beg när det begav sig samt att prisskillnaden är rätt stor -> även om Explorern på sikt blir ”billigare” beaktat värdeutveckling. All-in-all är jag helnöjd med min BB36 och även om en 36 Explorer vore ett lyft så är skillnaden inte så stor för mig just nu att trigga ett uppköp.

Kan BB36 S&G vara nått annars, eller är det stål som gäller?
 
Har en BB36 och är mkt nöjd (har den i princip som enda klocka). Skulle dock nog föredra en 36 Explorer, samtidigt var jag inte bekväm att köpa beg när det begav sig samt att prisskillnaden är rätt stor -> även om Explorern på sikt blir ”billigare” beaktat värdeutveckling. All-in-all är jag helnöjd med min BB36 och även om en 36 Explorer vore ett lyft så är skillnaden inte så stor för mig just nu att trigga ett uppköp.

Kan BB36 S&G vara nått annars, eller är det stål som gäller?
Inte sneglat åt S&G. Vet inte om guld är min färg, känns lite för "fint" för mig i min slitna stil... men kanske är något att klura på! =)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Allting handlar väl, som alltid, om preferenser och budget.
Explorern är ju en ikon, och kommer säkerligen hålla värdet bättre. Dock dyrare att serva och man får köpa beg. då den inte finns i 36mm längre, då blir historiken viktig och man har inga garantier.

BB36:an är inte ngn ”fejk”, utan ett annat märkes (visserligen ägt av Rolex) variant av en field-watch. Finish och kvalitet på BB:n är kanon och servicekostnader bör inte bli lika saftiga då det sitter ett beprövat ETA-verk i.
Värdet kommer inte stå sig lika bra, iallafall inte på kort sikt troligen, men initial-investeringen är också lägre.

Fina klockor båda två, och någonstans får man fråga sig vad man själv tycker är viktigt när man tittar ner på handleden. :)

Här en BB36 på läder:
614E66F8-84FA-4222-9FB7-EF9ED234CA21.jpeg
 
Allting handlar väl, som alltid, om preferenser och budget.
Explorern är ju en ikon, och kommer säkerligen hålla värdet bättre. Dock dyrare att serva och man får köpa beg. då den inte finns i 36mm längre, då blir historiken viktig och man har inga garantier.

BB36:an är inte ngn ”fejk”, utan ett annat märkes (visserligen ägt av Rolex) variant av en field-watch. Finish och kvalitet på BB:n är kanon och servicekostnader bör inte bli lika saftiga då det sitter ett beprövat ETA-verk i.
Värdet kommer inte stå sig lika bra, iallafall inte på kort sikt troligen, men initial-investeringen är också lägre.

Fina klockor båda två, och någonstans får man fråga sig vad man själv tycker är viktigt när man tittar ner på handleden. :)

Här en BB36 på läder:
614E66F8-84FA-4222-9FB7-EF9ED234CA21.jpeg
Den är sannerligen fin!
 
Jag har en BB36 och tycker att den på det stora hela är väldigt bra. Jag är särskilt glad att jag hade turen att få en som går så bra (fortar sig mindre än en sekund per dygn).
Det enda smolket i glädjebägaren är att jag inte kan komma överens med länken, den är fin och känns solid men jag har svårt att få den att passa som jag vill. Det går tyvärr inte att köpa halvlänkar och spännet känns väldigt långt, mycket pga att länkarna som ansluter till spännet inte kan röra sig mycket alls.
Så jag hade tänkt ersätta min BB36 med något annat med liknande feeling. Tänkte först leta upp en fräsch Expy 36 men lutar nu åt att köpa en OP 36 ny från AD istället.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Frågan är alltså riktig Rolex eller fake-Rolex.
Svårt val... :bored:
Dummaste jag läst på länge och inte så vidare hjälpsamt, eller?

Som svar till TS, har bara gott att säga om BB36 som jag tidigare ägt. Som andra nämnt är det förmodligen den enda klockan jag skulle kunna tänka mig bära om man bara hade en. Funkar verkligen till allt (förutom till vissas attityder uppenbarligen) även om det låter klyschigt ;)
Tudor har en trevlig design i sig och tycker faktiskt inte ens den ska jämföras med Explorern, jag har aldrig gjort så iaf.
 
Dummaste jag läst på länge och inte så vidare hjälpsamt, eller?

Som svar till TS, har bara gott att säga om BB36 som jag tidigare ägt. Som andra nämnt är det förmodligen den enda klockan jag skulle kunna tänka mig bära om man bara hade en. Funkar verkligen till allt (förutom till vissas attityder uppenbarligen) även om det låter klyschigt ;)
Tudor har en trevlig design i sig och tycker faktiskt inte ens den ska jämföras med Explorern, jag har aldrig gjort så iaf.
Tackar för ditt svar! =)
 
  • Like
Reactions: v0n

PWJ

Omega
Jag har en BB36 och tycker att den på det stora hela är väldigt bra. Jag är särskilt glad att jag hade turen att få en som går så bra (fortar sig mindre än en sekund per dygn).
Det enda smolket i glädjebägaren är att jag inte kan komma överens med länken, den är fin och känns solid men jag har svårt att få den att passa som jag vill. Det går tyvärr inte att köpa halvlänkar och spännet känns väldigt långt, mycket pga att länkarna som ansluter till spännet inte kan röra sig mycket alls.
Så jag hade tänkt ersätta min BB36 med något annat med liknande feeling. Tänkte först leta upp en fräsch Expy 36 men lutar nu åt att köpa en OP 36 ny från AD istället.
Kan hålla med om att det varit lite lurigt med länken. Passar överlag bra, men halvlänk - eller bara ett justeringahål till - hade inte varit dumt. Länken i övrigt tycker jag dock är fin-fin.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
BB36 är helgrym. Snålversion av Explorer? Nej fan den har sin egen identitet och ska betraktas som en egen klocka, inte någon kopia eller billigare version av Explorer.
Helt annan boettform än Explorer exempelvis. 150m WR istället för 100m. Kronan som sticker ut och är större proportionsmässigt jämfört med Explorer, osv.

Och ja, jag har testat samtliga klockor, Explorer 36, 39 och BB36.
BB36 känns som en helt annan klocka, trots att de liknar varandra lite grann.
 
BB36 är helgrym. Snålversion av Explorer? Nej fan den har sin egen identitet och ska betraktas som en egen klocka, inte någon kopia eller billigare version av Explorer.
Helt annan boettform än Explorer exempelvis. 150m WR istället för 100m. Kronan som sticker ut och är större proportionsmässigt jämfört med Explorer, osv.

Och ja, jag har testat samtliga klockor, Explorer 36, 39 och BB36.
BB36 känns som en helt annan klocka, trots att de liknar varandra lite grann.
Om du har kvar någon av dem, vilken? (blev nyfiken) :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Om du har kvar någon av dem, vilken? (blev nyfiken) :)
Har inte ägt någon av dem. Men har lånat både Explorer 39 och 36 några veckor och så har jag testat BB36 i butik en längre stund medans jag skulle välja mellan den och en annan Tudor.
Blev riktigt imponerad av BB36 i butiken. Så pass att jag kanske kommer köpa en när klock-kontot godkänner det :)

Lägger till: Explorer 39 kändes lite för stor också, ska du köpa Explorer skulle jag köpa en 36:a i fint skick. Om du inte har stora handleder då.
Sen är det också så att BB36 inte är Explorer, så är du egentligen ute efter en Explorer så är BB36:an inte ett substitut, det är en lite annorlunda klocka. Men testa BB36:an, gillar du den så kör på!
 
Har inte ägt någon av dem. Men har lånat både Explorer 39 och 36 några veckor och så har jag testat BB36 i butik en längre stund medans jag skulle välja mellan den och en annan Tudor.
Blev riktigt imponerad av BB36 i butiken. Så pass att jag kanske kommer köpa en när klock-kontot godkänner det :)

Lägger till: Explorer 39 kändes lite för stor också, ska du köpa Explorer skulle jag köpa en 36:a i fint skick. Om du inte har stora handleder då.
Sen är det också så att BB36 inte är Explorer, så är du egentligen ute efter en Explorer så är BB36:an inte ett substitut, det är en lite annorlunda klocka. Men testa BB36:an, gillar du den så kör på!
Jag blev bestyckad med klena handleder och "kvinnliga" fingrar. 36mm är nog rätt väg att gå för mig .
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Jag har haft ett gäng Rolex och Tudors, och landar alltid i att man får mer för pengarna med Tudor men att man saknar den där förbannade kronan :) Jag har själv inte haft en BB36 eller Exp1a, men Exp1an är utan tvekan min nästa Rolex. Den är i mina ögon en av de bästa modellerna som finns, alla kategorier :)
 

v0n

Patek
2-Faktor
Tänker du denna tanke ska du satsa på Explorer. Du kommer att ångra dig annars.

Är själv ägare av en 114270 och det är absolut det bästa köpet någonsin i mitt liv.
Varför skulle han ångra sig? Bara för att du skulle göra det behöver väl inte alla göra det.

Personligen har jag noll intresse i Rolex och inget jag någonsin strävat efter, därav vinner Tudor alla dagar i veckan (för mig). Lowkey koolt märke som gör minst lika bra grejer som storebrorsan. Dessutom skönt befriat från runt-omkring-trams och hitte-på marknadsföring.
 
Topp