• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor BB36 eller Explorer 36?

repertoire

Cartier
2-Faktor
Båda är ljuvliga och Tudorn är ju klart riktad till just de som gillar mångsidigheten med Explorern men kanske inte kan motivera att lägga de pengarna.
Men jag tycker att om du har de funderingarna redan nu, men ändå möjligheten att gå för Explorern, så gör det.
Tror inte att du kommer ånga att du inte gick för den billigare klockan i slutändan.

Med det sagt så tilltalar Tudorn nästan mig mer :)
 
Senast ändrad:
Båda är ljuvliga och Tudorn är ju klart riktad till just de som gillar mångsidigheten med Explorern men kanske inte kan motivera att lägga de pengarna.
Men jag tycker att om du har de funderingarna redan nu, men ändå möjligheten att gå för Explorern, så gör det.
Tror inte att du kommer ånga att du inte gick för den billigare klockan i slutändan.

Med det sagt så tilltalar Tudorn nästan mig mer :)
Tackar för din åsikt! :)
 

Christoban

Cartier
Varför skulle han ångra sig? Bara för att du skulle göra det behöver väl inte alla göra det.

Personligen har jag noll intresse i Rolex och inget jag någonsin strävat efter, därav vinner Tudor alla dagar i veckan (för mig). Lowkey koolt märke som gör minst lika bra grejer som storebrorsan. Dessutom skönt befriat från runt-omkring-trams och hitte-på marknadsföring.

Där satte du fingret på det. +1!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Hur känns det uppstickande glaset på exp36:an? Ser ut som ngt som gör att jag skulle undermedvetet börja beskydda klockan för smällar mer än många andra klockor?
Screenshot_20200912-172447.jpg


Mitt största hinder för exp36an är kanske också det sjukt fula länklåset med präglade fusklänkar!
Screenshot_20200912-172630.jpg
 
Senast ändrad:

higge79

Omega
Hur känns det uppstickande glaset på exp36:an? Ser ut som ngt som gör att jag skulle undermedvetet börja beskydda klockan för smällar mer än många andra klockor?
Screenshot_20200912-172447.jpg


Mitt största hinder för exp36an är kanske också det sjukt fula länklåset med präglade fusklänkar!
Screenshot_20200912-172630.jpg
Det är väl snarare så att det blir så att det uppstickande glaset skyddar det omgivande oysterstålet från repor? Det är ju något mjukare än vanligt 314-stål, och ett safirglas ska du ju banka på rätt bra innan det går åt h-vete.
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Att blanda in ord som fejk kring BB36 är bara löjligt, även att det nog fanns en del ironi där. ;)

Explorern är en ikon och kommer alltid att stå sig!

BB36 är i mina ögon en av de bästa modellerna som kommit ut i ”modern” tid.

Båda är kanon med andra ord... Svårt val som jag tänker delvis avgörs av tänkt budget.

Lycka till!
 
Att blanda in ord som fejk kring BB36 är bara löjligt, även att det nog fanns en del ironi där. ;)

Explorern är en ikon och kommer alltid att stå sig!

BB36 är i mina ögon en av de bästa modellerna som kommit ut i ”modern” tid.

Båda är kanon med andra ord... Svårt val som jag tänker delvis avgörs av tänkt budget.

Lycka till!
Båda ryms inom budget. Men en Rolle utesluter just nu någon annan kul klocka ifall att jag skulle bli sugen på ytterligare en =)
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
5F2AFE05-5FDC-4FCC-948A-4665999AE72D.jpeg

Ni är för söta. Har ni inte förstått att BB36 togs fram som ett billigt alternativ till Explorer?
Haha! Mycket möjligt att det är som du säger, men lik förbannat gör ju skillnaden på tavlorna att de upplevs som två helt olika arter. Båda är ju grymma.
När jag ser dem såhär bredvid varandra tänker jag att man borde ju egentligen ha en av varje. Själv blir jag sugen på att leta upp en Expy 36.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha! Mycket möjligt att det är som du säger, men lik förbannat gör ju skillnaden på tavlorna att de upplevs som två helt olika arter. Båda är ju grymma.
När jag ser dem såhär bredvid varandra tänker jag att man borde ju egentligen ha en av varje. Själv blir jag sugen på att leta upp en Expy 36.
Klart det är två olika klockor men faktum kvarstår, BB36 har tagits fram som ett billigare alternativ till Explorern.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Klart det är två olika klockor men faktum kvarstår, BB36 har tagits fram som ett billigare alternativ till Explorern.
För att det är Tudor? Annars ser jag inte likheten förutom Oyster-stillänk och slät glasring men det har ju alla andra märken också.

Bortser vi från nuvarande 214270 (39mm) tycker jag BB36:an är så mycket bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
För att det är Tudor? Annars ser jag inte likheten förutom Oyster-stillänk och slät glasring men det har ju alla andra märken också.

Bortser vi från nuvarande 214270 (39mm) tycker jag BB36:an är så mycket bättre.
Du kan väl historiken? Ranger togs fram som Tudors alternativ men floppade. Då lanserade man BB36. BB36 har ingen egen historik utan lanserades som Tudors Explorer. Förstår inte varför alla Tudorfans börjar bli griniga för att jag påpekar det. Inte direkt hjärnforskning.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Du kan väl historiken? Ranger togs fram som Tudors alternativ men floppade. Då lanserade man BB36. BB36 har ingen egen historik utan lanserades som Tudors Explorer. Förstår inte varför alla Tudorfans börjar bli griniga för att jag påpekar det. Inte direkt hjärnforskning.
Jag är inget jättefan av Tudor på det sättet. Jag har dock hört om att BB36 skulle vara en "kopia"/"billigare alternativ" till Explorer ända sen den dagen den kom men jag förstår fortfarande inte på vilket sätt. Den har en blank glasring......... Det har många klockor :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag tänker som du om vi pratar om repor mot den plana ytan. Men om vi pratar om risken för nagg vid slag mot kanten så.. vet jag inte.. har inte provat :)
Nä jag vet inte heller med slag och så, men jag har aldrig lyckats flisa ett safirglas på det viset. Fast jag är både slö och försiktig, ingen parkourtjomme.
Vanligt med nagg i safirglaset, kollar man på Kaplans auktioner så står det ofta "safirglas (nagg"). Kollade på senaste auktionen, där hade 6 av 10 safir Rolex nagg tex.
 

luet

Omega
2-Faktor
Min personliga erfarenhet efter ägt och sålt 14270, 214270 och BB36 är att den i nuläget enda jag saknar är expy 36an. Som många sagt är länken inte på samma nivå som de nyare klockorna men inte en dealbreaker för mig iaf! Proportionerna är perfekta på 14270!
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Om jag bortser från inköpskostnaden så föredrar jag Explorer in alla lägen även om BB36 är riktigt fin. Ska man väga in värdeminskning så tror jag Explorer även på längre sikt blir ”billigare”.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Du kan väl historiken? Ranger togs fram som Tudors alternativ men floppade. Då lanserade man BB36. BB36 har ingen egen historik utan lanserades som Tudors Explorer. Förstår inte varför alla Tudorfans börjar bli griniga för att jag påpekar det. Inte direkt hjärnforskning.
Reagerade mest på din första "fake-Rolex" kommentar som är ganska långt från det du nu säger. Hoppas det är ok att gilla BB36 bättre än Expy utan att för den skull sukta efter den sistnämnda? Tycker fortfarande inte dom är jämförbara och jag är iaf inte ett dugg grinig ;)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Har haft explorer i 36mm modell och testat bb36, tycker faktiskt den sistnämnda är bättre. Explorerns tavla är så jäkla ful.
Jag ägde Exp 39 och den hade den, för mig, perfekta moderna sportboetten. Helt oslagbar. Men ju mer jag tittade på tavlan ju mer insåg jag hur 1986 designen kändes. Översättningen av den klassiska 369 tavlan från 1016 till vitguldsindex känns helt enkelt daterad och lite landstingstråkig. BB36 tavlan är helt överlägsen.
Billigare kopia/variant/hommage/alternativ, kalla den vad man vill, BB36 är helt enkelt en bättre modern tolkning av vad Explorern en gång var än vad 14270/214270 är.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag ägde Exp 39 och den hade den, för mig, perfekta moderna sportboetten. Helt oslagbar. Men ju mer jag tittade på tavlan ju mer insåg jag hur 1986 designen kändes. Översättningen av den klassiska 369 tavlan från 1016 till vitguldsindex känns helt enkelt daterad och lite landstingstråkig. BB36 tavlan är helt överlägsen.
Billigare kopia/variant/hommage/alternativ, kalla den vad man vill, BB36 är helt enkelt en bättre modern tolkning av vad Explorern en gång var än vad 14270/214270 är.

Du är en klok man med bra smak, det har jag alltid sagt!
 
Topp