• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor BB36 eller Explorer 36?

Goose

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker den här tråden är rätt engagerande, kanske för att jag befunnit mig i ett liknande "dilemma". Det viktigaste rådet jag kan ge ur min horisont är att försöka se de IRL. Jag har verkligen älskat hur BB36 och Explorern ser ut på bild. Till sist övertalade jag mig själv att BB36 var rätt väg att gå sett till pris, tillgänglighet etc. När jag väl sedan hittade en hos min AD upplevde jag den som för liten. Tanken på en 36mm GADA-klocka var enormt lockande i teorin, men den kändes inte rätt live. BB41 såg faktiskt bättre ut IMO. I slutändan blev det istället en 116900. 40 till 44 mm inser jag är min personliga sweet spot.
När det kommer till valet mellan Tudor och Rolex, försök välja med hjärtat. Jag tror vi klocknördar som en naturlig del av hobbyn är bra på att överanalysera våra val och gärna låter hjärnan vinna över hjärtat, åtminstone har det hänt mig. I slutändan nöjer jag mig inte för än jag skaffat mig det jag verkligen vill ha. Så är det Rolexen du egentligen vill ha, nöjd dig inte med något annat utan invänta rätt objekt. Med det sagt, BB36 är verkligen en fantastiskt fin klocka på alla vis. Jag kommer sakna min mentala föreställning av den.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
För mig styr känslan på handleden mest.
Haft en bb36 och gillade den. Trots bra mått upplevde jag dock den lite knubbig så den fick gå efter några månader. Expy i 39 var perfekt på pappret men kändes helt fel med konstiga proportioner när den väl var på handleden. Den som sitter och känns bäst vinner i min bok. Jag skulle jagat upp en expy 36 då jag gissar att den sitter som den Datejust jag just nu har på handleden. Var ute efter en expy 36 men hittade ingen vettig, plus att jag hellre ville ha en nyare, så det blev en sexsiffrig DJ på jubilee istället. Nya OP 36 lockar och skulle haft den som ett alternativ om en nyare är mer intressant.
 
För mig styr känslan på handleden mest.
Haft en bb36 och gillade den. Trots bra mått upplevde jag dock den lite knubbig så den fick gå efter några månader. Expy i 39 var perfekt på pappret men kändes helt fel med konstiga proportioner när den väl var på handleden. Den som sitter och känns bäst vinner i min bok. Jag skulle jagat upp en expy 36 då jag gissar att den sitter som den Datejust jag just nu har på handleden. Var ute efter en expy 36 men hittade ingen vettig, plus att jag hellre ville ha en nyare, så det blev en sexsiffrig DJ på jubilee istället. Nya OP 36 lockar och skulle haft den som ett alternativ om en nyare är mer intressant.
DJ är något över min budget just nu men mitt egentliga val om jag fick välja fritt. OP 36 kom jag inte riktigt överens med då den har dubbla index på 3 6 och 9, kanske en OP 34? Ska gå klämma lite...
 

David71

Rolex
2-Faktor
DJ är något över min budget just nu men mitt egentliga val om jag fick välja fritt. OP 36 kom jag inte riktigt överens med då den har dubbla index på 3 6 och 9, kanske en OP 34? Ska gå klämma lite...
En OP36, ref 116000, med 3-6-9 tavla kanske?
116000-0002-1a.png
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jag var ute efter en explorer men budgeten gick inte ihop med ungar och föräldraledighet så nöjde mig med en bb36. För mig var den helt enkelt ett substitut men jävligt bra hur som helst.

Skulle verkligen kunna tänka mig en bb36 igen men sen så skulle den få lämna. Det går inte att kompromissa med klockor helt enkelt.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Älskar min BB36 till den grad att jag köpte om den efter att ha sålt av den för annat tidigare. Oavsett märke så är det ngt med 3-6-9 som lockar på tavlan och med tiden kan det kanske bli en Explorer istället. Men just nu finns det andra klockor som jag vill fylla lådan med först.

Men model och mått på 36 är helt klart GADA kompatibel som jobbandes småbarnsförälder där lite stöttålighet och vattentäthet är ett krav.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Kan hålla med om att Explorer är snäppet vassare val. Men jag kan tycka att vad gäller "värde för pengarna" så vinner BB36 alla dagar i veckan. På begagnat marknaden kostar explorer ca 3x mer än en BB36 och är osäker om det verkligen är en 3x så bra klocka.

Var inte många år sedan man kunde hitta 14270/114270 i fantastiskt skick för 30', synd att man på den tiden tyckte 36mm var för mesigt...
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag väljer BB36 alla dagar i veckan pga jag gillar den avskalade designen mer på den.
Tycker Explorern är riktigt fin den med men Tudorn tilltalar mig mer oavsett pris.
Sen är det inte fel heller för mig att Tudor är mer lågprofil. Hittills när jag frågat mindre klockintresserade ifall dom hört talas om Tudor så har en svarat, Tudor gör batterier va ? Det passar mig bra :)

Jag tror däremot att om Explorern hade tilltalat mig mer så skulle jag hellre spara ihop till en sån än att köpa något annat emellan.
195C9937-476B-440F-A0A0-1801199327B4.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Båda har sina nackdelar. Rolex i form av länk o spänne och Tudor i form av "dykar index" som känns odd på den typen av klocka. Jag tycker att en svart OP 36 är ett bättre alternativ av likartade modeller. Köp en nästan ny på C24.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Båda har sina nackdelar. Rolex i form av länk o spänne och Tudor i form av "dykar index" som känns odd på den typen av klocka. Jag tycker att en svart OP 36 är ett bättre alternativ av likartade modeller. Köp en nästan ny på C24.
OP36 är en helt fantastisk klocka.

Innerst inne vill jag inte att den blir populär så att jag kan köpa en hos AD utan problem i framtiden ;)
 
Topp