Härlig läsning och dreggel-fina bilder
https://magazine.bulangandsons.com/50-years-of-tudor-chronographs-the-vintage-era/
https://magazine.bulangandsons.com/50-years-of-tudor-chronographs-the-vintage-era/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Härlig läsning och dreggel-fina bilder
En riktig sommarklocka. Enda negativa är väl att de bara har 50m waterressist enligt manual. Såhär på sommaren vill man ju gärna spontanbada.
Beror det på plexiglas eller varför är den så låg? Både kronografknapparna och kronan är ju skruvade i ett oystercase..
När jag servade min så provtryckte de bara 30 med motiveringen ”vintage”.Bra fråga! Fick mig att uppmärksamma det faktum att de bara har 50m rating så detta har nu lagts till i översikten. Varför endast 50 meter, undrar man ju...
Får gräva lite mer i detta.
Ja, det är ytterst troligt att en Big Block med fräscha packningar klarar 100m eller mer. Frågan är bara varför de uppger 50M i manualen då Rolex Daytona från samma tid har 100m. Skumt!När jag servade min så provtryckte de bara 30 med motiveringen ”vintage”.
Men har sett servicekvitto på köp o sälj här där de provtryckts 100M också.
Om den är från 1995 så levererades den med Tudor-länk från fabrik, ingen katastrof om den nu har Rolex-länk (i sig värd mer men inte korrekt till denna klocka) men kolla att det är rätt end links. De är annars svåra att hitta = dyra att köpa. När jag tittar på urtavlan blir jag konfunderad över årtalet. Är det säljarens uppgift eller har du serienumret?Har en längre tid letat efter en bra Big Block har nu hittat en men blir osäker då länken har Rolex logo istället för Tudor och då den är från 1995 och vad jag vet slutade de med i början på 1980 talet och övergick till Tudor. Någon som kan klargöra om detta är ok eller ej
Det är säljarens uppgift, han säger även att allt ska vara original.Den
Om den är från 1995 så levererades den med Tudor-länk från fabrik, ingen katastrof om den nu har Rolex-länk (i sig värd mer men inte korrekt till denna klocka) men kolla att det är rätt end links. De är annars svåra att hitta = dyra att köpa. När jag tittar på urtavlan blir jag konfunderad över årtalet. Är det säljarens uppgift eller har du serienumret?
Om det inte är rätt länkar skulle länken ändå sitta bra, ser ju ut att passa på bilden tänkte jag? Jag skickar frågan vidare, det är en juvelerare i syd Tyskland.Den
Om den är från 1995 så levererades den med Tudor-länk från fabrik, ingen katastrof om den nu har Rolex-länk (i sig värd mer men inte korrekt till denna klocka) men kolla att det är rätt end links. De är annars svåra att hitta = dyra att köpa. När jag tittar på urtavlan blir jag konfunderad över årtalet. Är det säljarens uppgift eller har du serienumret?
End link-passformen ser bra ut på den där bilden så de är säkert korrekta.Om det inte är rätt länkar skulle länken ändå sitta bra, ser ju ut att passa på bilden tänkte jag? Jag skickar frågan vidare, det är en juvelerare i syd Tyskland.
Tack, har inte fått svar på serienumret men däremot har han bett om ursäkt att han gav mig fel årtal från början -91 är klockan daterad och då stämmer väl tavlan med om jag förstått allt jag nu läst.End link-passformen ser bra ut på den där bilden så de är säkert korrekta.
Serienumret börjar på B446 har jag fått svar nu så det borde göra -92 kanske -93 i så fall!?Ja, det borde inte vara en ram runt datumfönstret om den är från 1995. Kan du inte be om att få de tre första siffrorna i serienumret och jämföra med årtal i Thomas första post i den här tråden.
Tryck på knappen och upp med bilder när den anlänt!Jätte tacksam för de svar jag fått, det kliar i mina fingrar att slå till. Verkar kunna få den för 6200euro +frakten 75 euro. Någon som vill tillägga något innan jag trycker på knappen?
tycker du den ser bra ut även med lume dots?Tavlan verkar stämma om den är från 91-92 då den har ram runt datumet samt avfasade index.
Länken ser ju polerad ut men inte klockan, så jag vet inte vad jag ska tro av det?Jag tycker att den ser bra ut och priset låter rimligt. Du nämnde innan om den var polerard men det är svårt att avgöra på de bilderna du har postat. Å andra sidan kan jag tycka att det inte är hela världen så länge den inte är sönderpolerad.
Slå till och varmt välkommen i klubben.
Ändlänkarna är korrektaEnd link-passformen ser bra ut på den där bilden så de är säkert korrekta.
Lite för suddiga bilder (hittade den inte på C24, finns det länk till annonsen?) för att bedöma polering men det ser ut som att lume dot:arna har ramlat av på bilden?Länken ser ju polerad ut men inte klockan, så jag vet inte vad jag ska tro av det?
tycker du den ser bra ut även med lume dots?
Säljaren säger att de är ok, han har den i bankfack och kan ej skicka mig fler bilder än de som är på hemsidanPå bilden där klockan sitter på handleden tycker jag att det ser bra ut men den andra bilden på urtavlan är suddig. Där ser det ut som att den saknar lumepluppar. Kan du be om en bättre närbild på tavlan?
Lite för suddiga bilder (hittade den inte på C24, finns det länk till annonsen?) för att bedöma polering men det ser ut som att lume dot:arna har ramlat av på bilden?
Bra referensbilder för boetten: https://www.tapatalk.com/groups/vintagerolexforum/viewtopic.php?t=260393
Jag tror fortfarande att tavlan är tvättad eller liknande, finns bara en lumeplopp på hela tavlan vad jag kan se?Säljaren säger att de är ok, han har den i bankfack och kan ej skicka mig fler bilder än de som är på hemsidan
Skulle ändå vilja säga att priset är något högt (i mina ögon) för det skicket. Alltså om lumepluppar saknas.Jätte tacksam för de svar jag fått, det kliar i mina fingrar att slå till. Verkar kunna få den för 6200euro +frakten 75 euro. Någon som vill tillägga något innan jag trycker på knappen?
Jag få helt enkelt leta vidare, tack för all hjälpJag tror inte att handledsbilden är på samma klocka. Dels så syns lumeplupparna kl 4 och 5, men på de andra bilderna ser de yta att saknas. Dessutom ser inte indexen ut att vara avfasade på handledsbilden. Det är ytterst sällan som lumeplupparna inte är intakta på BB från 90-talet så jag misstänker också att tavlan är tvättad eller behandlad. Det kanske är smart att ha lite is i magen och titta på andra objekt.