• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor, fan också!

jabla

Sarlacc
Tycker Black Bay är väldigt mycket klocka för pengarna, däremot är läderbandet överskattat eftersom det är ett för stort mellanrum till boetten och man ser alldedeles för mycket av den råa kanten på boetten. Gillade det patinerade bandet innan jag provade live.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tycker Black Bay är väldigt mycket klocka för pengarna, däremot är läderbandet överskattat eftersom det är ett för stort mellanrum till boetten och man ser alldedeles för mycket av den råa kanten på boetten. Gillade det patinerade bandet innan jag provade live.
Precis min åsikt. Det blir för mycket luft mellan.
 

JohanHLM

Rolex
Säger som de flesta andra, häng inte upp dig för mycket på urverket om allt annat känns perfekt.
Dock skulle jag personligen nog inte stå ut med den röda bezeln i längden. Nu har jag precis flippat vidare min flinga men jag vill ändå förespråka den om du får för dig att titta på något vintage istället. Den blåa tavlan och bezeln samt de vita/gula indexen och visarna passar till det mesta!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Nu kommer jag att säga det och jag kommer säkert att få äta upp det men Tudor är bara wannabe-Rolex. :oops::D

Skämt åsido. BB är skitsnygg och Pelagos är ännu finare men jag valde en IWC Aquatimer före dessa.
 
C

Crowolf

Guest
Oj! Sitter i Småländska höglandet just nu och hänger inte riktigt med här på KS. MEN, provade BB på Emporia i MÖ och kan bara säga att den är outstanding i form och finish. Bra verk, javisst. Och samma verk sitter i ditt och datt men det är för mig TOTALT ointressant. Klockan i sig är fantastisk och då blir diskussionen om att 'det är samma verk som sitter i bla bla och därför borde det kosta' ......osv, helt ointressant.
Vi betalar inte för vilket verk son sitter i klockan utan för minst 100 andra variabler när vi köper en klocka.
Sov sött!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

_z_

Omega
Jag tänkte bara skriva av mig lite. Jag tycker att Tudors black bay är förjädra snygg och skulle så jävla gärna slå till på en idag, men......Sen kommer jag alltid in i tanken att det sitter ett "vanligt" 2824 verk i och då faller mina tankar alltid tillbaka lite granna.

Det finns ju massor med fina dykare med 2824 som kostar 3-4 gånger mindre än tudorn. På något sätt förväntar jag mig något mer om man skall slänga upp nästan 25 lax för en klocka känns det som. Är det någon som känner som jag eller har det blivit en öl för mycket för mig ikväll ?

Förmodligen en öl för lite.

Dä ba & köp.

zebenyqy.jpg


SGS3 via Tapatalk.
 

P-A

Sir Spamalot
2824 är absolut inte något dåligt urverk. En bra sak är också att alla Sveriges urmakare kan serva ett ETA 2824 i sömnen till ett bra pris! :)
 

_z_

Omega
2824 är absolut inte något dåligt urverk. En bra sak är också att alla Sveriges urmakare kan serva ett ETA 2824 i sömnen till ett bra pris! :)
Tror inte folk tycker eller tror att det är dåligt, det man funderar över är hur vettigt det är att betala 25k för en klocka med ett urverk som finns i klockor som kostar 4-5 ggr mindre.

Jag funderade ett tag, dock inte så länge;)

SGS3 via Tapatalk.
 

_z_

Omega
För övrigt så påpekar ju många att dom inte förstår detta med att köpa en klocka som nästan är en Rolex men ändå inte. Själv så ser jag Black bay som en helt fristående modell & Tudor som just Tudor. När jag köpte min så provade jag även subben, den är fin men tilltalar mig inte i dagsläget. Däremot så är jag sugen på en beg Milgauss så vi får se :)

SGS3 via Tapatalk.
 

Helvetia

Cartier
Det låter som ditt undermedvetna redan bestämt sig och du vill ha en sista liten putt för att slå till. Så.. Putt!

Det är en riktigt fin klocka där kanske inte urverket matchar prislappen, men där finishen gör det med råge. Se till att få testa den dock. Skulle själv köpt den när den kom om det inte vore för att jag tyckte den var för stor för en klocka med vintage-look. Är fortfarande lite irriterad över det faktiskt. Det funkade på läder med länken blev för bred för min smak.
 

_z_

Omega
Det där med att den är lite större tror jag tilltalar oss med mindre erfarenhet, exempelvis jag är ju van billigare klockor som oftast varit 42mm eller större.

Jag gillar personligen att Black bayen är lite biffigare utan att för den skull vara för stor, ja i mina ögon då.

SGS3 via Tapatalk.
 

Andrew

Cartier
Tråkig diskussion och egentligen helt onödig. Vänd på resonemanget istället. Finns det någon annan klocka du hellre vill köpa för pengarna Tudorn kostar? Om inte, köp!
 
  • Like
Reactions: _z_

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju ganska enkelt egentligen. Man ska bara köpa en klocka i den prisklassen om man är säker på att man gillar 99% av allt med den. Gör man inte det, så kommer man flippa den.
Jag har klämt på den och ja, den är riktigt fin och har bra vridring, känsla, sorlek och finish. I min värld faller den på färgerna, icke borrade luggar i kombination med urverket. Hade den kostat tio ny däremot så...

Om den enbart faller på urverket för dig, så går det säkert byta till ett top grade 2824
 

m_s

Patek
2-Faktor
Mitt tips är att köra en från Chrono24 där nypris ligger på 19-20k.

Black Bayn är trevlig men för mig föll den på att den inte känns harmonisk utseendemässig med länk (dock grym på läder och nato) samt att färgerna inte är alltid så enkla att matcha med kläder (call me a woman). Sedan hade kronskydd varit ett plus utseendemässigt.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Nej har faktiskt aldrig gjort det, skall absolut göra det framöver så kanske jag ändrar uppfattning.....:)

Snälla, du bygger hela din tes på att du är orolig för urverket, och sedan har du inte ens klämt på klockan ifråga. Det absolut dummaste vore att helt random köpa en klocka du aldrig känt på via nätet, är liksom menat att misslyckas.
 
C

China

Guest
Det är ju ganska enkelt egentligen. Man ska bara köpa en klocka i den prisklassen om man är säker på att man gillar 99% av allt med den. Gör man inte det, så kommer man flippa den.
Jag har klämt på den och ja, den är riktigt fin och har bra vridring, känsla, sorlek och finish. I min värld faller den på färgerna, icke borrade luggar i kombination med urverket. Hade den kostat tio ny däremot så...

Om den enbart faller på urverket för dig, så går det säkert byta till ett top grade 2824

Fast verket är en modifierad Top Grade, eller rent av nedgraderad beroende på hur man ser på saken. Att man skalat bort Etachron och bytt stötskyddet från Incabloc till Kif, lär inte påverka prestandan särskilt negativt. Däremot så kan jag väl tycka att Etachron känns både modernare och mer praktisk än den mer traditionella lösning för justering/regulering som man har valt.

Men förmodligen så har man valt de här modifieringarna med tanke på Tudors historik, och verket är på sitt sätt att betrakta som en 2824-2 i retrokostym. På det sättet är verket en lyckad matchning för den här modellen, och det är inte så vanligt att en tillverkare tar steget fullt ut och matchar klockan med ett verk som har tydliga drag från tidsepoken.
 

Fifflio

Panerai
2-Faktor
Snälla, du bygger hela din tes på att du är orolig för urverket, och sedan har du inte ens klämt på klockan ifråga. Det absolut dummaste vore att helt random köpa en klocka du aldrig känt på via nätet, är liksom menat att misslyckas.
Om du läser så är jag sugen att slå till :) inte att jag ska göra det:) och såklart känner jag väl på klockan innan köp:)!
 
Topp