• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor från Rob.E - Oli säljer klockor han inte kan leverera

Varför inte använda det för att kontakta mig personligen om man har funderingar då?
Har inga detaljer mer än det jag läst i denna tråden men som jag förstår det är väl inte problemet att folk inte kontaktar dig, problemet är väl att du inte ger snabba/raka svar. Eller har jag missuppfattat tidigare uttalanden i tråden?
 
Varför inte använda det för att kontakta mig personligen om man har funderingar då?
Eller så säger du till Sherwan som det är, idag skickar jag dig dina pengar, eller så skickar jag dig din klocka. Lös det elände som du ställt till med för Sherwan, uppenbarligen är han varken nöjd med den (Produkt du erbjudit) som uteblivit eller så langar du tillbaka hans pengar, inte svårare än så.
 
Har inga detaljer mer än det jag läst i denna tråden men som jag förstår det är väl inte problemet att folk inte kontaktar dig, problemet är väl att du inte ger snabba/raka svar. Eller har jag missuppfattat tidigare uttalanden i tråden?
Alla som kontaktat mig har fått svar. Kanske inte direkt för att jag jobbat och inte har telefonen på mig konstant men samtliga har fått svar. Och dom skickar inte pm utan dom har mitt telefonnummer och skickar sms.
 
Alla som kontaktat mig har fått svar. Kanske inte direkt för att jag jobbat och inte har telefonen på mig konstant men samtliga har fått svar. Och dom skickar inte pm utan dom har mitt telefonnummer och skickar sms.
”När denne herre sen inte kan leverera förekommer det undanflykter och ingen återbetalning syns till.”
Detta citat från trådstartare ger ju en ganska tydlig signal om att dina svar inte är så raka som kan önskas om man ligger ute med pengar för en klocka som inte dyker upp.
Gissningsvis är nivån på svaren kring frågor som tagits privat med dig anledningen till att denna tråden startades öht.
 
@Oli och jag har bara gjort några mindre affärer och han har alltid gjort rätt för sig. Alltid upplevt att han varit mycket trevlig och engagerad. Trist att trådstartaren inte är nöjd men kanske lite förhastat och onödigt att hänga ut för att sedan låta andra, som inte ens gjort affärer med Oli, kasta bensin på en eld som kanske inte ens borde brinna?
 
@Oli och jag har bara gjort några mindre affärer och han har alltid gjort rätt för sig. Alltid upplevt att han varit mycket trevlig och engagerad. Trist att trådstartaren inte är nöjd men kanske lite förhastat och onödigt att hänga ut för att sedan låta andra, som inte ens gjort affärer med Oli, kasta bensin på en eld som kanske inte ens borde brinna?

Håller med dig om att direkta kommentarer till Oli från folk som inte har gjort affärer med honom är onödiga i tråden, men det är ju admins uppgift att radera överflödiga åsikter, inget man kan belasta Tysken för.

Trådstarten i sig fyller ett syfte då eventuella nya som blir kontaktade om gråköp har mer på fötterna innan man skickar iväg sina pengar. Nu har både folk som har fått bra hjälp och de där det har gått illa uttalat sig. Tranparens i de här typen av fall är alltid bra, och om man tjänar pengar på att använda forumet får man också vara beredd på en skitstorm om man inte levererar sin del av en överenskommen affär.
 
Som motvikt här har jag både köpt och bytt med @Oli. Både nya, gråa klockor. Men även beggat. (Tror att jag eventuellt även köpte ett beggat PS4 till grabben av honom). Priser och bytesvärde har varit fair, har jag upplevt.

Blev försening på en BB GMT och ett lite högre pris än först beräknat, vilket såklart kändes lite trist. Men fick med ett kvitto från Rob E på samma pris som jag betalade Oli.

Sedan kan man såklart gissa att Oli kanske får högre rabatt på privata klockor, eller får gå före på någon kölista på annan modell.

Men kom igen, alla här är väl jävligt medvetna om att det är en bransch full av genvägar och parallella flöden? Tror inte att någon av ”storhandlarna” - som går hundratals transaktioner årligen på KS - går back på varje? En ”hobby” som kostar ett par hundra tusen per år? Knappast va?

Däremot ska ingen känna sig lurad på pengar. Tar man handpenning har man lite mer ansvar än att bara kunna luta sig tillbaka och säga att det har blivit förseningar. Då får man se till att man förhandlar rätt att avbryta köpet och få tillbaka handpenningen från ex vis Rob om det är därifrån man beställt.

Vill dock vara tydlig med att jag alltså absolut skulle kunna göra affärer med Oli igen. Tycker att det är synd om han nu har tagit sig vatten över huvudet och inte kunnat hålla sitt ord gentemot andra.
 
Som motvikt här har jag både köpt och bytt med @Oli. Både nya, gråa klockor. Men även beggat. (Tror att jag eventuellt även köpte ett beggat PS4 till grabben av honom). Priser och bytesvärde har varit fair, har jag upplevt.

Blev försening på en BB GMT och ett lite högre pris än först beräknat, vilket såklart kändes lite trist. Men fick med ett kvitto från Rob E på samma pris som jag betalade Oli.

Sedan kan man såklart gissa att Oli kanske får högre rabatt på privata klockor, eller får gå före på någon kölista på annan modell.

Men kom igen, alla här är väl jävligt medvetna om att det är en bransch full av genvägar och parallella flöden? Tror inte att någon av ”storhandlarna” - som går hundratals transaktioner årligen på KS - går back på varje? En ”hobby” som kostar ett par hundra tusen per år? Knappast va?

Däremot ska ingen känna sig lurad på pengar. Tar man handpenning har man lite mer ansvar än att bara kunna luta sig tillbaka och säga att det har blivit förseningar. Då får man se till att man förhandlar rätt att avbryta köpet och få tillbaka handpenningen från ex vis Rob om det är därifrån man beställt.

Vill dock vara tydlig med att jag alltså absolut skulle kunna göra affärer med Oli igen. Tycker att det är synd om han nu har tagit sig vatten över huvudet och inte kunnat hålla sitt ord gentemot andra.


Alltid gillat rob e men vad är det som pågår egentligen? Man kommer ju känna sig som en sucker om man betalar listpris numera...
 
Håller med dig om att direkta kommentarer till Oli från folk som inte har gjort affärer med honom är onödiga i tråden, men det är ju admins uppgift att radera överflödiga åsikter, inget man kan belasta Tysken för.
Sedan ska man inte glömma att folk som väntar på pengar eller klocka ofta tror sig vara i underläge och därför inte vågar yttra det offentligt då de tror att det skulle minska deras chans att få sina pengar. Kombinera det med undanflykter och lång tid så tröttnar ju folk tillslut.

Det är väldigt tydligt i GG-trådarna, finns folk jag aldrig någonsin skulle befatta mig med som har massa fina referenser men inga negativa, trots att jag vet att de gång på gång gjort bort sig.
 
Jag köpte en Tudor BB av @Oli i somras, det fungerade felfritt. Upplevde hela affären som enkel och väldigt trevlig. Men å andra sidan har alla mina affärer på KS bara varit positiva.
 
Jag har gjort affär med @Oli i somras och jag tycker att det gick som planerat bortsett från att priset blev lite högre än överenskommet. Har dock svårt att tänka mig att han tjänat några större summor på den affären.

Viktigt i såna här lägen är att villkoren är supertydliga.
 
Sedan ska man inte glömma att folk som väntar på pengar eller klocka ofta tror sig vara i underläge och därför inte vågar yttra det offentligt då de tror att det skulle minska deras chans att få sina pengar. Kombinera det med undanflykter och lång tid så tröttnar ju folk tillslut.

Det är väldigt tydligt i GG-trådarna, finns folk jag aldrig någonsin skulle befatta mig med som har massa fina referenser men inga negativa, trots att de gång på gång gjort bort sig.

Ja, GG-delen av forumet kan man med fördel plocka bort. Synd att det så ofta knyts en näve i fickan istället för att man påtalar ett problem, men jag förstår att man kanske vill hålla en låg profil tills dess att man har hämtat hem sina pengar eller klockan.

Tycker för övrigt att det verkligen är bra med de senaste tidernas diskussioner om AD, listpriser, gråhandel m. m. även om det märks ett visst motstånd från vissa, vilket man kan ha sina aningar om varför så är fallet. Upp med skiten till ytan. Och återigen, om folk använder forumet till att tjäna snabba cash på andras bekostnad får man banne mig vara beredd på att det kan skvätta på byxbenen.
 
Jag har både köpt och sålt till @Oli, utan konstigheter. Väntar just nu på en klocka, men vet att modellen har väntetid och är inte stressad av det. Kan inte svara för de som upplever problem, men i min mening och med den erfarenheter jag har av Oli så är denna tråden väldigt hård. Det är inte lätt att vara mellanhand om inte leverantörerna levererar, vilket verkar vara fallen här.
 
Jag har både köpt och sålt till @Oli, utan konstigheter. Väntar just nu på en klocka, men vet att modellen har väntetid och är inte stressad av det. Kan inte svara för de som upplever problem, men i min mening och med den erfarenheter jag har av Oli så är denna tråden väldigt hård. Det är inte lätt att vara mellanhand om inte leverantörerna levererar, vilket verkar vara fallen här.
Nu handlar det ju dock inte bara om det, utan om pengar som inte blir returnerade och/eller falska löften.

Har dock själv inte haft affärer med honom själv, men det är inte första gången jag hör det här.
 
Jag blev kontaktad av @Oli ang en Tudor GMT, blev då lovad leverans senast augusti.
Som en del av betalningen skickade jag en klocka samt mellanskillnad till honom.
Aug/sep/okt går, ingen klocka kommer.
Detta kan jag leva med, förstår att personen i fråga inte kan styra över leveranstiderna så ville ge honom en ärlig chans.
Däremot har det varit en bristfällig kommunikation från @Oli som lämnar mycket kvar att önska som kund för att känna den trygghet som är nödvändig.
Jag krävde att få bryta köpet för en tid sedan, igår kom pengarna in på kontot.

Vill tro gott om människor och i mitt fall slutade det bra efter en lång väntan.
 
Senast ändrad:
Jag har köpt minst 3 klockor av @Oli vad jag kan minnas. Första klockan redan någon gång i början av 2015 och den senaste i somras.

De första två affärerna gick helsmidigt, den sista mindre smidigt. Senaste köpet gjorde jag på en fredag och Oli hade då inte tillgång till box med cert och tillbehör men var ändå på väg till posten så han skickade endast klockan och uppgav att box och tillbehör skulle skickas på måndagen. Dagarna gick och dagar blev till veckor. Efter två månader av tjat o gnat så skickades tillslut alla återstående tillbehör. I samband med leverans av de sista prylarna så skickade Oli med lite kompensation som plåster på såren.

Med tanke på att min nagativa upplevelse inte var förknippat med någon ekonomisk vinning för Oli samt att han ändå skickade med lite kompensation (både i form av prylar och cash) så tror jag inte hans oförmåga att leverera grundar sig i någon blåsning, snarare att han satt sig i en situation han inte kan råda för eller tappat kontrollen över.

För att avsluta detta inlägg så vill jag varken kasta bränsle på brasan eller släcka den då jag inte vet allas story, men för mig löste det sig till slut.

Det bästa kanske vore lite transparans kring vart pengarna är och varför de är låsta och inte kan betalas tillbaka, men risken kanske är att det stryper ”kranen”?
 
Jag swishade 33.000 kr till Oli den 24:e september för en Tudor Black Bay S&G som skulle komma inom 1-3 veckor. Det har nu gått 6 veckor utan att klockan synts till och jag har förstått att det ibland kan dröja med leveranser i den här branschen men för 2 dagar sedan bad jag om att avbryta köpet och få pengarna tillbaka. Han sa att det tar ca. 3 bankdagar och att jag borde ha pengarna i början av nästa vecka.

Min upplevelse är att Oli varit kontaktbar och svarat när han haft möjlighet hittills. Han har förklarat varför det dröjer och min förhoppning är att slippa vänta flera veckor på att även få tillbaka pengarna som vissa andra verkar ha fått göra. Så kommer pengarna på måndag/tisdag är jag ändå nöjd med det hela då han varit kontaktbar och informativ.
 
Ibland kan jag tycka att tröskeln är lite väl låg för att hänga ut folk som giriga och samvetslösa. Vad jag förstår så har det hittills handlat mer om oförutsedda väntetider och kommunikationstrassel. Har gjort några affärer med @Oli och upplevt dem som fair och kan knappast ha handlat om några oskäliga förtjänster.

Tråkigt om några har andra erfarenheter och hoppas verkligen allt löser sig men därifrån till att utmåla nån som nån slags presumtiv avsiktlig skurk och paria där arbetsplats osv blandas in bör vara ett större steg än vad som verkar vara rimligt här av vad som framkommit hittills.
 
Jag swishade 33.000 kr till Oli den 24:e september för en Tudor Black Bay S&G som skulle komma inom 1-3 veckor. Det har nu gått 6 veckor utan att klockan synts till och jag har förstått att det ibland kan dröja med leveranser i den här branschen men för 2 dagar sedan bad jag om att avbryta köpet och få pengarna tillbaka. Han sa att det tar ca. 3 bankdagar och att jag borde ha pengarna i början av nästa vecka.

Min upplevelse är att Oli varit kontaktbar och svarat när han haft möjlighet hittills. Han har förklarat varför det dröjer och min förhoppning är att slippa vänta flera veckor på att även få tillbaka pengarna som vissa andra verkar ha fått göra. Så kommer pengarna på måndag/tisdag är jag ändå nöjd med det hela då han varit kontaktbar och informativ.
Verkar inte heller vara någon turordning att få pengar tillbaka...
Har betalt klockan 24 Juli, väntat på varan eller pengarna...
 
Ibland kan jag tycka att tröskeln är lite väl låg för att hänga ut folk som giriga och samvetslösa. Vad jag förstår så har det hittills handlat mer om oförutsedda väntetider och kommunikationstrassel. Har gjort några affärer med @Oli och upplevt dem som fair och kan knappast ha handlat om några oskäliga förtjänster.

Tråkigt om några har andra erfarenheter och hoppas verkligen allt löser sig men därifrån till att utmåla nån som nån slags presumtiv avsiktlig skurk och paria där arbetsplats osv blandas in bör vara ett större steg än vad som verkar vara rimligt här av vad som framkommit hittills.
I detta fall är det dock befogat att diskutera saken. Sen är det också de dåliga affärerna som är mest intressanta Hur hanterar en säljare en situation där inte allt går vägen? Hur hanterar en säljare missnöjdhet? Hur gör säljaren om han underpresterar sin del av avtalet?
Att göra rätt för sig är lätt. Så varje gång det skiter sig ordentligt så säger det tyvärr mycket om den personen.
 
Tråden handlar inte om girighet.
Tråden handlar om att det verkar som att fler KS-medlemmar har skickat pengar till Oli utan att få ngn klocka/eller få problem att få tillbaka sina pengar. Notera ordet "verkar".
Ni får bilda er en egen uppfattning.
Allt som inte håller topic tas bort.
 
Min uppfattning är att säljaren kontaktat potentiella köpare, meddelat ett leveransdatum, kommit överens om en summa och sedan när leveransdatum passerat så får man varken klocka eller pengar och månaderna rullar på utan att man får kontakt med säljaren eller så är det massa bortförklaringar. De flesta av köparna verkar helt OK med detta då de säkerligen antar att detta inte är något frekvent förekommande utan kanske bara en olycklig omständighet under oförutsedda förhållanden men när det uppdagas i denna tråd att det handlar om ett systematiskt förhållningssätt där väldigt många personer råkat ut för precis samma sak så är det klart att det uppstår frågor och kritik.

Edit: ser att en del inlägg raderats, även det jag citerade i detta inlägg. Men min poäng kvarstår och jag anser, precis som admin och moderatorer att tråden är befogad.
 
Senast ändrad:
Tkr att Oli skött sig exemplariskt. Det är som sagt inte hans fel att leveranstiderna spökar. Han har alltid svarat och förklarat hur det ligger till. Ligger själv i affär med oli från en tid tillbaka. Men inga sura miner från min sida iaf. Fast klart man vill ha sin klocka
 
Tkr att Oli skött sig exemplariskt. Det är som sagt inte hans fel att leveranstiderna spökar. Han har alltid svarat och förklarat hur det ligger till. Ligger själv i affär med oli från en tid tillbaka. Men inga sura miner från min sida iaf. Fast klart man vill ha sin klocka
...och dina pengar ifall du får vänta 6 mån till?
 
Jag har köpt ett par klockor av @Oli och har betalt i förskott och klockorna har kommit som utlovat.
Alltid snabba svar om man sms:ar och har funderingar. Min senaste tudor som jag köpte av honom hade en liten skada på ringen som jag inte hade uppfattat på bilderna som jag fick och kontaktade oli och förklarade att jag var missnöjd.
Oli beställde direkt en ny ring och jag skickade tillbaka klockan och den är där just nu för att åtgärdas.
I mitt fall har han skött sig exemplariskt och han har gjort allt som man kan begära och jag är mer än nöjd.
Kommer förhoppningsvis att bli fler affärer med honom.
 
Jag har köpt ett par klockor av @Oli och har betalt i förskott och klockorna har kommit som utlovat.
Alltid snabba svar om man sms:ar och har funderingar. Min senaste tudor som jag köpte av honom hade en liten skada på ringen som jag inte hade uppfattat på bilderna som jag fick och kontaktade oli och förklarade att jag var missnöjd.
Oli beställde direkt en ny ring och jag skickade tillbaka klockan och den är där just nu för att åtgärdas.
I mitt fall har han skött sig exemplariskt och han har gjort allt som man kan begära och jag är mer än nöjd.
Kommer förhoppningsvis att bli fler affärer med honom.
Att han lyckats göra några glada tar ju inte bort det faktum att hans business för tillfället är rätt skakig och att han är skyldig flera personer pengar.
 
Tillbaka
Topp