• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor garanti och Hours Malmö

Edin

Panerai
Tror inte det sticker i någons ögon utan det är affärer. Något som dock sticker i mina ögon är attityden att det ska bli konsekvenser om handlare inte är "behjälpliga" och gör saker gratis

Jo men det är ju ändå så att de är ansiktet för märket ut mot kund och sköter dom det inte snyggt kommer det ju tyvärr bara återspeglas på dem själva. Därigenom bör det ligga i återförsäljarens samt märkets intresse att vara så tillmötesgående och hjälpsam som möjligt. Jag kan bara tala om egen erfarenhet och jag är för det mesta rätt tolerant och aldrig den som går in med redan knytna nävar i en diskussion. Men om man sjabblar med ett garantiärende och det fullt ut beror på slarv från återförsäljaren vid flertalet tillfällen i samma ärende och därigenom tar 8 månader är jag inte längre nådig..
 

noeLLY

Cartier
Jo men det är ju ändå så att de är ansiktet för märket ut mot kund och sköter dom det inte snyggt kommer det ju tyvärr bara återspeglas på dem själva. Därigenom bör det ligga i återförsäljarens samt märkets intresse att vara så tillmötesgående och hjälpsam som möjligt. Jag kan bara tala om egen erfarenhet och jag är för det mesta rätt tolerant och aldrig den som går in med redan knytna nävar i en diskussion. Men om man sjabblar med ett garantiärende och det fullt ut beror på slarv från återförsäljaren vid flertalet tillfällen i samma ärende och därigenom tar 8 månader är jag inte längre nådig..

Ja det håller jag absolut med om!

Vilket ärende refererar du till?
 

noeLLY

Cartier
Mitt eget av min Pam312.
Nästa gång det är dags för service blir det en weekend till Köpenhamn eller liknande. Likaså när jag är rik och ska köpa AP RO (kanske inte Köpenhamn då iof)...

Förstår inte va ditt ärende kommer in i diskussionen men det låter intressant, har du nån tråd om det? Mvh
 
:heart:Dammet är borta!
Alla tillverkare har olika garantiregler.
Vi ska vara glada som bor i sverige här fungerar det i princip alltid om alla kriterier är fyllda.
Om det skull vara så att man stöter på patrull så har vi enastående konsumentlagar som skall följas.:heart:
 

Såkkett

Omega
Fast i just detta fallet har det väl endast handlat om att det tar 10 veckor att lämna in den för garantiåtgärd som ADs inte utför eller betala 250kr för jobbet och inte nyttja garantin, inte några hutlösa fraktkostnader.
 

noeLLY

Cartier
Fel jämförelse, detta handlar om Worldwide garanti som en tillverkare utfärdat.

Hours erbjöd sig väl att skicka klockan ?

Min jämförelse var mer svar på yonssons trötthet på argumenten att det är ok med merkostnader. Jag tänker tex på länkkortningar, vilket för mig är en helt acceptabel merkostnad, samma med en frakt eller hanteringsavgift om en klocka måste tillbaka till tillverkaren. Sen kan prissättningen för detta vara skev ibland som i Yonssons fall.
Skillnaden oss emellan är väl att jag känner flertalet handlare och inte köper nya klockor online. Är väl därav lite partisk.
Dock verkar hours inte vara särkilt omtyckta! Trevlig fredag på er.
 

JohnDoe

Rolex
Svensk konsumentköplag reglerar ju relationen mellan kunden och den svenska säljaren. Har man köpt i annat land gäller det landets lag. Inom EU finns viss gemensam konsumentköplag. Världsgarantier utställda av tillverkaren är ett frivilligt åtagande från tillverkaren. Hur tillverkaren och lokal AD reglerar det är fritt mellan dem att avtala. Om någon lokal AD inte ställer upp på världsgarantin så får man gå till tillverkaren och klaga på att lokal AD inte "sköter" sig. Finns ingen svensk konsumentköplag som kan tvinga AD att följa en utländsk tillverkares frivilliga garantiåtaganden. Har man köpt billigt i ett annat land så tar man en risk.
 

popeofdenim

Cartier
Var på Hours i helgen, Tänkte ev köpa en Tudor Black Bay, hade min fru, åttaåriga son samt nyfödda bebis i barnvagn med mig in. Hon tittade inte ens upp. Stod och kikade ett bra tag på den... sen gick jag bort mot kassan. Hon tittade upp när jag stod på andra sidan disken, suckade fram ett hej och gick sedan ut i butiken, förbi mig och började flytta om saker... jag stod kvar och förstod ingenting... Jag hade min submariner på mig men familjen lyste väl "fattig familjefar" i hennes ögon... Behöver väl inte poängtera att jag inte köpte någon klocka där, att jag aldrig kommer göra det och aldrig kommer rekommendera de till någon annan.
Vore kul att veta om nån i deras personal är medlemmar här. "tanten" jag råkade ut för tror jag tyvärr inte är det... :rage:
 

mmx

Cartier
Nej! Har jobbat som ledare inom retail i 10år. Har man inte servicetänket så förtjänar man inte att sälja. Enl mig. Du är fri att tycka annorlunda dock.
Generöst att jag får tycka annorlunda. Själv värderar jag rena petitesser högre när jag handlar, som pris, garantier, prutbarhet och faktiskt själva prylarna också. Men jag har ju inte varit ledare inom retail i 10 år heller.
Bergströms är ju ett tips annars, de är mer serviceminded/lismande om man gillar sånt.
 

popeofdenim

Cartier
Generöst att jag får tycka annorlunda. Själv värderar jag rena petitesser högre när jag handlar, som pris, garantier, prutbarhet och faktiskt själva prylarna också. Men jag har ju inte varit ledare inom retail i 10 år heller.
Bergströms är ju ett tips annars, de är mer serviceminded/lismande om man gillar sånt.
Jag betalar gärna mer för service.
Hur länge har du jobbat på hours?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Sätter inte min fot på emporia igen, körde in första gången och skulle köpa fikabröd. Tog mig 45 min att hitta ut från den sketna labyrinten till varuhus. Och ett hastigt avbokat kundbesök..

Tacka vetja Europas coolaste och gemytligaste varuhus Väla!
 
Topp