• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

TUDOR - Next Generation Watch

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Kört heritage chrono och den var inte alls dum!
Även äldre sub, fin den med.
/j
Jag kan iof kasta in några bilder.
/j
u9e8abem.jpg

suseja4y.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Varför är det så viktigt att yonsson förklarar det i detalj? kvalitet är något subjektivt, det kan handla om upplevd kvalitet i känslan av klockan eller hur slitstark och hållbar en klocka är genom tiden.. och det kan ju mycket vintage stoltsera med från många tillverkare..
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Varför är det så viktigt att yonsson förklarar det i detalj? kvalitet är något subjektivt, det kan handla om upplevd kvalitet i känslan av klockan eller hur slitstark och hållbar en klocka är genom tiden.. och det kan ju mycket vintage stoltsera med från många tillverkare..

Nej. Kvalité är väl något som oftast är objektivt. Yonsson får inte fladdra så mycket utan belägg och utan att ha ägt en.
 

Gunvald

Omega
2-Faktor
Är det bara jag som gillar nya Heritage Advisor? Den obalanserade tavlan och fula droppformade on-/off-knappen till trots. Snygg är den, i vitt utförande. Och låter fantastiskt. Aldrig ägt den dock.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nej. Kvalité är väl något som oftast är objektivt. Yonsson får inte fladdra så mycket utan belägg och utan att ha ägt en.

Egentligen är begreppet kvalitet ganska diffust som helhet, vad innebär att en klocka är av hög kvalitet? Innebär det att en klocka är slitstark, håller och fungerar som den ska i årtionden med regelbunden service eller är det känslan av hur den känns i ens hand, byggmaterial m.m. på den fronten är ju moderna klockor "bättre" än vintage såklart.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Micke Ni Scaramanga daviden
De black bay jag klämt på i butik:
Vridringsinlägg som ej är korrekt centrerat.
Bom som inte fäster korrekt i urverket så inställningen glappar. Vit lumeplupp men resten av lymassan i annan färgton. Under 40 timmars kraftreserv. Borde vara minst +50 i denna prisklassen.

Vintage chrono: Dassiga färger och för plåtning känsla i vridringen. Värdelös lyspasta.

Upplever båda modeller som grymma på bild men basic live.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Micke Ni Scaramanga daviden
De black bay jag klämt på i butik:
Vridringsinlägg som ej är korrekt centrerat.
Bom som inte fäster korrekt i urverket så inställningen glappar. Vit lumeplupp men resten av lymassan i annan färgton. Under 40 timmars kraftreserv. Borde vara minst +50 i denna prisklassen.

Vintage chrono: Dassiga färger och för plåtning känsla i vridringen. Värdelös lyspasta.

Upplever båda modeller som grymma på bild men basic live.

Du måste fått tag i ett måndagsexempel.
Är om sagt partisk, men fakta är att min BB är perfekt in i varje mikromillimeter. Vridning centrerar helt perfekt, klickar oerhört distinkt och med hög precision. Fästningen i urverket sitter som Excalibur i stenen.

Sedan blandar du ihop det lite med begreppen. Vad det gäller nyans på lumeplupp och kraftreserv så är det ju knappast låg kvalitet, det är ju funktioner och design.
Det är som om jag skulle säga att Grand Seiko har fula länkar (vilket jag tycker) och att Spring Drive är en cyborgklocka (vilket jag också tycker är sådär), men det är ju knappast låg kvalitet för det. Det handlar om personlig smak och olika funktioner.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Haha jaså? Well, då är jag på rätt spår då.
Oerhört coolt rent tekniskt ...men inget som tilltalar mig i ett armbandsur. Fortfarande inte i kategorien låg kvalitet.
Helt ärligt är inte Spring Drive riktigt min grej heller, trots att jag är ett stort Grand Seiko-fan. Men väldigt imponerande rent tekniskt. Däremot älskar jag deras 36 000-kalibrar... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
daviden
Kul jämförelse. Om man säger så här då. Grand Seiko har 72 timmars kraftreserv på alla mekaniska klockor, även basmodellerna. Den mekaniska basmodellen ligger väl ungefär i samma prisklass som BBn.

Sen kanske det är flera måndagsexemplar jag klämt på, men det är ändå inte ok i den prisklassen. Lyspluppen är dessutom en ren designmiss och det vet du.

Och det var du som tog upp GS, inte jag, så skyll dig själv. :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
daviden
Kul jämförelse. Om man säger så här då. Grand Seiko har 72 timmars kraftreserv på alla mekaniska klockor, även basmodellerna. Den mekaniska basmodellen ligger väl ungefär i samma prisklass som BBn.

Sen kanske det är flera måndagsexemplar jag klämt på, men det är ändå inte ok i den prisklassen. Lyspluppen är dessutom en ren designmiss och det vet du.
Nu projicerar du en åsikt på mig som jag absolut inte har. Jag har inte tänkt på lyspluppen, och det stör mig inte det minsta nu när jag tog en titt. En smaksak som sagt, det och gångreserv är fortfarande en funktion - inte kvalitetsfråga.

Så, vad sägs om att let's agree to not agree? Att börja projicera åsikter är inte konstruktivt någonstans.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt oinitierad kommentar. Skulle säga extremt mycket bang for buck!
Vad är det som är mycket Bang for buck? De kvalitetsmissar jag upplevt har jag upplevt vid granskning i butik och dessutom på fler än en klocka. Vad är det som gör dem prisvärda? Att det är ditt älskade Rolex som ligger bakom?

Faktum är att jag var riktigt sugen på både vintage-kronografen och BB blue innan jag klämde på dem i butik. Designmissar, kvalitetsmissar och under 40h pr är inte ok i denna prisklassen imho.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Vad är det som är mycket Bang for buck? De kvalitetsmissar jag upplevt har jag upplevt vid granskning i butik och dessutom på fler än en klocka. Vad är det som gör dem prisvärda? Att det är ditt älskade Rolex som ligger bakom?

Faktum är att jag var riktigt sugen på både vintage-kronografen och BB blue innan jag klämde på dem i butik. Designmissar, kvalitetsmissar och under 40h pr är inte ok i denna prisklassen imho.

Vilken designmiss är det (enligt dig) på BB Blue? Lyspluppen är ju samma nyans som index, bara som exempel.
(OBS - vill inte provocera, enbart nyfiken)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att du fastnar vid vilka ord jag använder och missar min poäng. Jag översätter till dina ord då om det känns bättre.

Felcentrerat inlägg: Kvalitetsbrist (miss vid kvalitetskontroll).
Slirande bom: Miss vid kvalitetskontroll.
Ofärgad lysplupp: Designmiss.
Under 40hr pr: Låg funktionsnivå i denna prisklass.
Plåtig känsla i vridringen på vintagekronografen: Får låg funktionsnivå för prisklassen.
Kass lysmassa på kronografen: För låg funktionsnivå för prisklassen.

Är ovanstående en subjektiv bedömning? Självklart, men jag anser mig ha så pass hyfsad koll på klockor att jag kan bedöma kvalitet/kr hyfsat väl och jag upplever inte att Tudor ger kvalitet i paritet med prislappen. Det är självklart min högst personliga åsikt och jag hoppas att de som köper Tudor lever länge och väl med sina klockor.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Känns som att du fastnar vid vilka ord jag använder och missar min poäng. Jag översätter till dina ord då om det känns bättre.

Felcentrerat inlägg: Kvalitetsbrist (miss vid kvalitetskontroll).
Slirande bom: Miss vid kvalitetskontroll.
Ofärgad lysplupp: Designmiss.
Under 40hr pr: Låg funktionsnivå i denna prisklass.
Plåtig känsla i vridringen på vintagekronografen: Får låg funktionsnivå för prisklassen.
Kass lysmassa på kronografen: För låg funktionsnivå för prisklassen.

Är ovanstående en subjektiv bedömning? Självklart, men jag anser mig ha så pass hyfsad koll på klockor att jag kan bedöma kvalitet/kr hyfsat väl och jag upplever inte att Tudor ger kvalitet i paritet med prislappen. Det är självklart min högst personliga åsikt och jag hoppas att de som köper Tudor lever länge och väl med sina klockor.
...och likaså önskar jag dig till de klockor du väljer att lägga dina pengar på. :)
Jag är av annan åsikt, men jag tänker inte utmana dig på duell för att övertyga. Vi gillar olika! (populärord i kväll!)

Har inte sett någon designmiss på BB blue, utan det var på den första versionen.

Aha, du nämnde BB Blue i det stycket, därför jag undrade. Nu förstår jag. :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Om man säger så här: teknisk överlägsenhet är inte alltid allt, det har jag verkligen fått lära mig sen jag gick över till vintage. Min Marinemaster hade över 50 h kraftrerserv, modernt urverk m.m men ändå har min 46 år gamla GS som har ca 40h kraftreserv gett mig många ggr mer användarglädje. Klockor är ju i slutändan baserat mycket på känslor hur man än vänder och vrider på det.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Känns som att du fastnar vid vilka ord jag använder och missar min poäng. Jag översätter till dina ord då om det känns bättre.

Felcentrerat inlägg: Kvalitetsbrist (miss vid kvalitetskontroll).
Slirande bom: Miss vid kvalitetskontroll.
Ofärgad lysplupp: Designmiss.
Under 40hr pr: Låg funktionsnivå i denna prisklass.
Plåtig känsla i vridringen på vintagekronografen: Får låg funktionsnivå för prisklassen.
Kass lysmassa på kronografen: För låg funktionsnivå för prisklassen.

Är ovanstående en subjektiv bedömning? Självklart, men jag anser mig ha så pass hyfsad koll på klockor att jag kan bedöma kvalitet/kr hyfsat väl och jag upplever inte att Tudor ger kvalitet i paritet med prislappen. Det är självklart min högst personliga åsikt och jag hoppas att de som köper Tudor lever länge och väl med sina klockor.

Lustigt för det är ju faktiskt så jag upplever en 70 tkr Seiko.. Noll kvallekänsla, bedrövliga länkar och spännen. Intetsägande och tafflig design.. Jag har ju dock insikten att åsikter kan vara extremt subjektiva..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack! Med andra ord en rejäl bit titan i den där. Hur känns den annars jämfört med annat du testat? :)

Holmqvist Här har vi svaret :p om du inte lyckats hitta det på annat vis.


Tycker den känns smidig. Har haft en hel del på armarna och den är riktigt bekväm och har skön balans. Jag tror faktiskt att jag tycker den bärs skönare än en SubC, de få g i skillnad gör faktiskt en del, eller så är klockan bara balanserad på ett annat sätt?! Sen har länken en grymt trevlig justering, nog för att jag sålde min nu men det har absolut inget att göra med att jag var missnöjd på något sätt. Det kom helt enkelt annat i vägen..

Edit: Läste nu att en SD inte ens väger 10g mer än Pelagosen så 170g kanske är för lite.. ?! Hur som helst är den inte alldeles lätt..

Spana in.
 
Topp