• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Pelagos 25600TB på Krons Ur

D

Deleted member 1154

Guest
Den ser fin ut ja, vore kul att läsa lite mer tester om verket, kommer kanske

Sen undrar jag hur den passar i klocktrenderna idag i övrigt? själv tycker jag det är supercoolt att den känns unik i design... men hur kul blir den om 3-5år... Det finns ju en orsak till att tidlös design oftast vinner, och är denna tidlös kan man undra?
 

Mr Chance

Kalmar
Ja och det jag menade var att det är konstigt att man fortfarande gör den jämförelsen eftersom de i dagsläget är väldigt olika :)
Nej, det är inte alls konstigt.
1) Rolex startade Tudor (Audi startade inte Lamborghini) som ett mer prisvärt alternativ till de dyrare Rolexklockorna.
2) Rolex och Tudor har suttit ihop lääänge.
3) Människan är ett vanedjur där historia är viktigt vilket innebär att det tar tid att byta spår (Rolex och Tudor är numera väldigt olika klockor).
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Nej, det är inte alls konstigt.
1) Rolex startade Tudor (Audi startade inte Lamborghini) som ett mer prisvärt alternativ till de dyrare Rolexklockorna.
2) Rolex och Tudor har suttit ihop lääänge.
3) Människan är ett vanedjur där historia är viktigt vilket innebär att det tar tid att byta spår (Rolex och Tudor är numera väldigt olika klockor).

1) Rolex startade inte Tudor. Tudor köptes av Rolex (Eller ja, Wilsdorf).
2) Rolex och Tudor har haft en stark koppling länge.
3) Ja absolut och om Tudor fortfarande använde sig av Rolex boetter och därmed såg likadan ut så skulle en jämförelse inte vara särskilt konstigt. Det jag menar med analogin är att de är och ser väldigt olika ut och ligger i olika priskategorier och därmed är en konstig jämförelse. Det enda de ha gemensamt numera är den historiska kopplingen :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Förlåt jag frågar borde googla, men vad är kopplingen idag September 2015, finns det ekonomiska aspekter mellan de 2 idag?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Förlåt jag frågar borde googla, men vad är kopplingen idag September 2015, finns det ekonomiska aspekter mellan de 2 idag?
Tudor är fortfarande en del av Rolex men försöker stå på egna ben. Komponenterna(vet dock inte hur många) produceras dock fortfarande tillsammans men man skriver inte längre made by Rolex på Tudor. I mina ögon ger detta Tudor ett övertag mot sina konkurrenter i samma priskategori, speciellt nu när de har in-house verk.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
http://www.tudorwatch.com/#/en/history/the-tudor-origins/

Edit: Jag kan inte hitta info någonstans som säger att Tudor fanns och att Rolex/Wilsdorf köpte upp det.

Okej jag misstolkade historian lite som inte är helt svart/vit. Tudor registrerades av Veuve de Philippe Hüther på begäran av Wilsdorf 1926. 1936 fick Wilsdorf tillbaka varumärket och 1946 så blev Montres Tudor SA ett eget märke och del av Rolex.

"In February 1926, the house of “Veuve de Philippe
Hüther”, a watch dealer and maker, registered the
trademark “The Tudor” for Hans Wilsdorf."

"On 15 October 1936, the house of “Veuve de
Philippe Hüther” transferred the brand “The Tudor”
to Hans Wilsdorf."
 

Chagall

Cartier
Älskar verkligen dess blåa färg! Sen gillar jag inte novellen längst ned, sen känns 40 k för en Tudor som lite väl mycket för mig... (Även om det kanske är rimligt)
 

Point Blank

Cartier
Jag var förbi Krons igår och tittade på den också. Måste först och främst hylla Krons lite som var grymt trevliga. Ska jag handla något nytt så står Krons högt på listan, riktigt trevlig pratsund där.

Angående klockan så tycker jag färgen är riktigt grym. Tog en bild i skugga för att illustrera hur den antagligen ser ut i lite mindre upplyst miljö. Eftersom jag har extremt taniga handleder är jag rädd för att den kommer kännas alldeles för stor och klumpig för mig. Min Tudor 76100 ser ut som en baby i jämförelse.

VELQusT.jpg

mZBPk2m.jpg

NGvP9ee.jpg
 

newk15

Cartier
Den där blåa färgen ser riktigt flott ut. Hur bärs den, ni som provat den? Jag tycker personligen att 40 mm är en bra storlek för sån typ av klocka. Bärs den större?
 
Jag var förbi Krons igår och tittade på den också. Måste först och främst hylla Krons lite som var grymt trevliga. Ska jag handla något nytt så står Krons högt på listan, riktigt trevlig pratsund där.

Angående klockan så tycker jag färgen är riktigt grym. Tog en bild i skugga för att illustrera hur den antagligen ser ut i lite mindre upplyst miljö. Eftersom jag har extremt taniga handleder är jag rädd för att den kommer kännas alldeles för stor och klumpig för mig. Min Tudor 76100 ser ut som en baby i jämförelse.

VELQusT.jpg

mZBPk2m.jpg

NGvP9ee.jpg
Hej enligt dina fina bilder ser AR coatingen ut att vara bra men IRL hur upplevdes det då!
 

Point Blank

Cartier
Den där blåa färgen ser riktigt flott ut. Hur bärs den, ni som provat den? Jag tycker personligen att 40 mm är en bra storlek för sån typ av klocka. Bärs den större?

Pelagosen är 42mm, den bär rätt stort med tanke på tjockleken och biffigheten i boetten, 22m mellan bandhornen. Hade den varit lite mindre hade den varit ett givet köp för mig, nu är det mest storleken som håller mig tillbaka men sen har jag väldigt smala handleder också.

Hej enligt dina fina bilder ser AR coatingen ut att vara bra men IRL hur upplevdes det då!

Jag är osäker på vad Pelagos har för AR, vi försökte kolla upp det i manualen men stod ingenting där. Min gissning är att den har AR på undersidan, upplevde inga problem med reflektioner när jag testade den i butiken.
 

mega

Rolex
Riktigt snygg i blått enligt min mening. Som andra påpekat kanske en aningens mycket text på tavlan. Riktigt bra med tre års garanti. Har den äldre "tvåraders" och är efter två-tre månaders ägande fortfarande toknöjd.
En liten detalj jag älskar är att vridringen klickar 60 gånger per varv och inte 120 som är ganska vanligt. Det plussar på tooligheten ytterligare, dessutom är det ett "extra trögt" klick klockan 12, man kan alltså nolla vridringen utan att titta.
Det är nog äkta kärlek...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hade den varit något mindre bara, förstår inte varför Tudor håller fast vid 42 mm. Utöver att den redan där är väldigt stor är klockan en riktig tjockis. I jämförelsebilderna ser man att Seamastern är något mindre (1 mm, 2 mm lugg till lugg om jag minns rätt?) men seamastern är ju även tunnare och jag känner att Seamastern är max vad mina taniga handleder kan hantera.
 

Point Blank

Cartier
Hade den varit något mindre bara, förstår inte varför Tudor håller fast vid 42 mm. Utöver att den redan där är väldigt stor är klockan en riktig tjockis. I jämförelsebilderna ser man att Seamastern är något mindre (1 mm, 2 mm lugg till lugg om jag minns rätt?) men seamastern är ju även tunnare och jag känner att Seamastern är max vad mina taniga handleder kan hantera.

Seamastern har 21mm mellan bandhornen. Tjocklecken är nog ganska lika men den stora skillnaden ligger i att det är casebacket som bygger mycket av storleken på Seamastern vilket gör att den inte upplevs som lika biffig eftersom boetten inte är lika tjock/fet.

Angående bezeln så var det lite "spel" i vridningen, gick att rucka på den lite fram och tillbaka. Seamastern var i alla fall helt tajt, BB jag provat tidigare har varit helt tajta.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Seamastern har 21mm mellan bandhornen. Tjocklecken är nog ganska lika men den stora skillnaden ligger i att det är casebacket som bygger mycket av storleken på Seamastern vilket gör att den inte upplevs som lika biffig eftersom boetten inte är lika tjock/fet.

Angående bezeln så var det lite "spel" i vridningen, gick att rucka på den lite fram och tillbaka. Seamastern var i alla fall helt tajt, BB jag provat tidigare har varit helt tajta.
Tycks faktiskt som att Seamastern är 0,07mm tjockare, om uppgifterna jag hittar är korrekta (15 mm vs 14,3 mm). Däremot är Tudorn 2 mm längre än Pelagosen (50 mm vs 48 mm), vilket är mitt största problem. Tjockleken tycks ju för övrigt allmänt vara ett aber med dessa in-house verk, eftersom det är orsaken till att även Seamastern är en jävla tjockis.
 
Topp