• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tudor Rolex krona

Jone

Omega
2-Faktor
Hejhej,

Har för tillfället en Tudor Prince Oysterdate till salu och Aurum:s skarpa ögon blev misstänksamma över Rolex kronan på klockan. Efter en snabb konversation bestämde jag mig för att lägga upp lite bättre bilder här för att även andra skulle kunna ge sin åsikt. Klockan har haft flera hem här på forumet så det är ju konstigt att ingen påpekat detta förrän nu :(

Här är i alla fall lite bilder så alla Rolex kunniga får gärna ge sin åsikt förrän jag kollar med Rolex AD

P1010280.JPG
P1010275.JPG
P1010279.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Vet du vad det är för årgång på klockan? Om jag jämför med hur kronan ser ut på min Tudor från 1979 eller kronan på någon Rolex så ser den konstig ut. Kronan ser lite slarvig ut och ringen på Rolex loggan är för stor, den är mera oval än vad din är. Den är även lite för grov.
Men jag är inte någon expert så ska inte säga för mycket men kan det vara än äldre krona?
 

Jone

Omega
2-Faktor
Vet du vad det är för årgång på klockan? Om jag jämför med hur kronan ser ut på min Tudor från 1979 eller kronan på någon Rolex så ser den konstig ut. Kronan ser lite slarvig ut och ringen på Rolex loggan är för stor, den är mera oval än vad din är. Den är även lite för grov.
Men jag är inte någon expert så ska inte säga för mycket men kan det vara än äldre krona?

Har inget exakt årtal men referensen daterar den till sent 60-tal/tidigt 70-tal
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har inget exakt årtal men referensen daterar den till sent 60-tal/tidigt 70-tal

Kan vara så enkelt som att det är en äldre vad jag har på min klockor. Vågar inte uttala mig mer än att den ser lite konstig ut jämfört med vad jag har. Däremot så är strecket under Rolex loggan helt rätt för den modellen i stål.
 

Johanw

Cartier
Rolex Datejust -72. Ledsen den är suddig men hade bara mobilen. Ser mer avlång ut på min?

Datejust crown.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Kom igen nu folk! Detta är ju något ett respektabelt forum skall kunna hjälpa till med? Vad tycker ni Spencer66 Per vaniljglass acce1999 Falcone NiklasArvid martinhook
Jag hör någon ropa...

Jone har du möjlighet att ta ett foto på insidan av kronan, dvs den sida som är skruvad tätt mot boetten? Skruva ut kronan max och ta ett makrofoto snett, så vi får se själva konstruktionen.

Alla Tudors med Rolex-krona bör ha den äldre sortens krona som inte är så kallade "monoblocs" (särskilt om din är från sent 60-tal). Om det är en monobloc-krona, så är kronan modern samt tillverkad i ett stycke (med CNC-maskin). De äldre består av en inre kärna, över vilken den yttre kronan är formad. Tittar man nära på en sådan kronas insida, så ser man att den är "vikt". Kan hända att 4x - 10x lupp behövs...

Just den här kronans logotyp gör mig dessutom fundersam. Spontant så känner jag inte igen den. Brukar vara ett varningstecken... Men jag vill vara noga med att betona att det finns en och annan variant av just kronans utseende - oavsett om det är Rolex själva som har producerat dem... eller någon skurk som har gjort den olovligt.

Kronan (inte logotypen) ser också lite stor ut. Har du Jone ett skjutmått som du kan mäta kronans diameter med så noga som möjligt?

mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En sak till: Ny krona/tub (inklusive packningsbyte) är ju inte galet dyrt..., och gör du full packningsservice (plexi, packningar) så bör det ju höja värdet på klockan dessutom.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kom igen nu folk! Detta är ju något ett respektabelt forum skall kunna hjälpa till med?
Den ser ju inte jättehäftig ut.. Räcker det som svar? :)

Ska dock sägas att jag kan alla varianter.. Bläckfisk-loggan ser onekligen funky ut. Följ acce1999s råd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den ser ju inte jättehäftig ut.. Räcker det som svar? :)

Ska dock sägas att jag kan alla varianter.. Bläckfisk-loggan ser onekligen funky ut. Följ acce1999s råd.

Hehe, bättre än inget? Men lite så jag känner med, den ser fel ut men helt säker är man oftast inte.
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tycker också vid första anblick att det är just proportionerna på kronan som gör att jag "hajar till"
En till tidslika modell som referens; Datejust från -69.

image.jpg
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Kom igen nu folk! Detta är ju något ett respektabelt forum skall kunna hjälpa till med? Vad tycker ni Spencer66 Per vaniljglass acce1999 Falcone NiklasArvid martinhook

Överens med er andra. Jag är skeptisk. Det är mycket som avviker från de twinlockvarianter jag sett. Logotypens utformning, streckets utformning, storleken på logotypen, storleken på strecket, förhållandet mellan logotypen och strecket i vad avser placeringen, placeringen av strecket i förhållande till kronans ytterkant. Däremot verkar antalet räfflor stämma, om jag räknat rätt (kan annars avvika på kopior, finns exempel när det gäller Daytona-pushers och 8mm Brevet-kronor).

Jag kan inte svära på att den inte är riktig, men jag är tveksam till om (stål)kronor tillverkades på andra platser än i Schweiz (till skillnad från t.ex. armband/länkar).
 

Jone

Omega
2-Faktor
Tack för alla svar! Har just lämnat in klockan hos Rolex AD så nu blir det en evig väntan på svar. :(

Uppdaterar så fort jag får mer information.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är ju en hand, inte en krona. Det behöver man inte direkt vara rolexexpert för att se. Gammal ålder är ingen anledning till dåliga detaljer när det gäller Rolex.
 

Båtkocken

Panerai
2-Faktor
Min jumbo är från samma era. Lite svårt att knäppa bilder just nu bara men här har ni iaf några dassiga.
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Hoppas du får ett positivt svar från AD.
 

Jone

Omega
2-Faktor
Fick idag svar från AD och kronan är orginal! Som månger gånger sagts här så finns det väldigt många olika varianter och modeller på kronan(logotypen) och denna var aningen ovanligare men ändå orginal. Puh, en sån lättnad! Så... är det någon som är intresserad av att köpa? ;)
 

Jone

Omega
2-Faktor
Hade inte alls tänkt på saken innan Aurum lade märke till kronan, och ju mer jag började tänka och jämföra så blev jag mer och mer orolig över att det är en kopia. Det är väl tur att man inte jobbar på Rolex AD :p
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Fick idag svar från AD och kronan är orginal! Som månger gånger sagts här så finns det väldigt många olika varianter och modeller på kronan(logotypen) och denna var aningen ovanligare men ändå orginal. Puh, en sån lättnad! Så... är det någon som är intresserad av att köpa? ;)
Jamen det var intressant! Bra att du återkopplade. Vem hos Rob verifierade?
Mvh A
 

poormans

Rolex
litar nog faktiskt mer på marcello i det här fallet, den ser för stor och för slarvig ut,

men det är en enkel sak att be AD om packnings byte och en ny krona och ev ny hals oxå
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag ska inte uttala mig om äktheten men kronan ser mycket udda ut
och inget jag tidigare sett.
/j
 

Jone

Omega
2-Faktor
En lite uppdatering igen:

Bytte ut klockan mot en ny HydroConquest förra veckan och sålde Tudoren till en rätt så kunnig klockfantast här i Finland. Jag berättade också om kronan och diskussionerna vi haft här på forumet samt AD:s utlåtande. Han var också skeptiskt så han frågade sin polare som även han varit urmakare på Lindroos (Rolex AD i H:fors) och han menade också att kronan inte var orginal... Så det verkar som om Aurum ändå hade rätt. Väldigt konstigt att AD:s utlåtande lät annorlunda, får nog ge lite ris till Lindroos för detta.

Gick ett par hundra euro på minus på den klockan, dels på grund av att kronan måste bytas samt att urverket var ganska rejält uttorkat. Tror jag håller mig borta från vintage en tid framöver.. Hoppas att nästa affär på klocksnack blir en bättre upplevelse.

En obligatorisk "ny-klocka-bild"

5FLISJE.jpg
 
Topp