• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tutorial: High end klockarmband av gamla väskor.

Fantastiskt skoj läsning. Älskar lite mer ingående steg för steg beskrivningar.
Först och främst för att man får en större inblick och förståelse i arbetet sedan att det även väcker ens egen skaparanda =)
Blir kanske att införskaffa lite prylar snart och testa lite....
Kul att höra! Det krävs inte så mycket till en början så det är bara att köra på : )
 

Maer

Cartier
Om man inte har creasing Iron och vill använda den där färgen. Går det att lägga på och slipa och återupprepa till man får ett bra lager och sen till slut burnisha? Jag brukar använda läder färg på mina kanter och sen burnisha, blir riktigt bra finish. Men vill gärna veta hur man får till såna fina kanter också. Har fiebings edge kote, men har haft lite problem med att det flagnar och spricker, vet inte riktigt vad jag gör för fel. Är den färgen du använder något liknande som fiebings edge kote? Otroligt fina armband du gör måste jag säga :)
 

Maer

Cartier
Lite tjockare i konsitensen. Det går liksom att bygga på lager på lager. Och sen slipa till den rund eller rak.
Är som det vore nåt gummiliknande material?
Okej, det är inget som spricker? Har haft lite problem med fiebings edge kote, har fått en del sprickor och även fått det att flagna.
 
Okej, det är inget som spricker? Har haft lite problem med fiebings edge kote, har fått en del sprickor och även fått det att flagna.

Precis som @rogart-63 säger så är den lite tjockare men man kan späda ut den med vatten för det är lättare att jobba med den när man tunnat ut färgen men då får man lägga fler lager. Jag har aldrig haft problem med att den spricker.
Det går men är svårt att få samma resultat utan ett creasing iron. Köp en billig lödkolv och de billigaste creasing spetsarna på eBay. Det funkar förvånansvärt bra. Jag värmer bara första lagret sen sandpapprar jag mellan strykningarna.
 

MrBaccman

Breitling
Precis som @rogart-63 säger så är den lite tjockare men man kan späda ut den med vatten för det är lättare att jobba med den när man tunnat ut färgen men då får man lägga fler lager. Jag har aldrig haft problem med att den spricker.
Det går men är svårt att få samma resultat utan ett creasing iron. Köp en billig lödkolv och de billigaste creasing spetsarna på eBay. Det funkar förvånansvärt bra. Jag värmer bara första lagret sen sandpapprar jag mellan strykningarna.

Fantastiskt jobbat! Var har du köpt ditt creasing iron? Är den en en sån där som sitter i lödkolv eller en riktig fileteuse?
 

differo

Cartier
Damn, detta måste jag prova. Lämnade några läder väskor till myrorna för ett tag sen. Hade varit perfekt för att träna med. Hur som, mäkta imponerad och barnsligt sugen att ge mig i kast med detta. Tack för guiden!
 

wearestraps.se

Breitling
Någon som vet vart man kan få tag på hålpipa eller håltång för att göra rektangulära hål i läderbandet?
Alla jag har hittat har endast runda pipor.

Du kan antingen kombinera https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/laderverktyg/superhaltang-oval-1034
med https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/laderverktyg/halpipor-reservset-oval-1094
Eller så kanske en sån här fungerar https://www.slojd-detaljer.se/sortiment/laderslojd/laderverktyg/huggpipor-3270
 

AndreasK

Breitling
Riktigt snyggt!
Visade tråden för frugan som är intresserad av läderslöjd och har gjort en del arbeten tidigare för inspiration och så att man kanske kan få sig ett egentillverkat band i framtiden. Stort tack för bra bilder och tydlig steg för steg-visning!
 
Otroligt vackra band!!! Jag har funderat på att testa lite själv och jag såg att du rekommenderade goodsjapan.com, nu undrar jag bara vilken storlek på pricking iron du använder? Det är inte ofta man ser band där hålen har ett "snyggt" mellanrum.
 

daviid

Omega
Snyggt! lite väl svårt som ett första projekt för mig kanske, plus att jag inte har rätt prylar. Men jag funderar på NATO? Plocka delar från ett gammalt nato, använda det som mall och sen plocka skinn från något gammalt. Jag skulle gärna ha ett i mocka också. Det är bara lite svårt att hitta i rätt tjocklek. Har du någon erfarenhet av tjocklekar på skinn när man gör NATO?
 
Topp