• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tutorial: High end klockarmband av gamla väskor.

Otroligt vackra band!!! Jag har funderat på att testa lite själv och jag såg att du rekommenderade goodsjapan.com, nu undrar jag bara vilken storlek på pricking iron du använder? Det är inte ofta man ser band där hålen har ett "snyggt" mellanrum.
Här kommer ett sent svar : ). Jag använder nr 10 alltså 10 hål på en tum. Tycker det ser bra ut. Hermes kör nr 12 med tunn tråd. Vill du ha lite grövre känsla så kör nr 9. Men klassiska band är nr 10 lagom anser jag.
 
Snyggt! lite väl svårt som ett första projekt för mig kanske, plus att jag inte har rätt prylar. Men jag funderar på NATO? Plocka delar från ett gammalt nato, använda det som mall och sen plocka skinn från något gammalt. Jag skulle gärna ha ett i mocka också. Det är bara lite svårt att hitta i rätt tjocklek. Har du någon erfarenhet av tjocklekar på skinn när man gör NATO?
Jag började med att använda ett band som mall. Blir inte exakt men man måste ju börja nån stans : ). Jag rekommenderar att du väljer ett vegitabligarvat nötskinn. Finns spillbitar att köpa på slöjddetaljer. Tror att 1,5 mm tjockt skulle funka men det ör lite beroende på klockan. Men vill inte att bandet ska töja sig för mycket.
 

C.Williams

Breitling
Precis som @rogart-63 säger så är den lite tjockare men man kan späda ut den med vatten för det är lättare att jobba med den när man tunnat ut färgen men då får man lägga fler lager. Jag har aldrig haft problem med att den spricker.
Det går men är svårt att få samma resultat utan ett creasing iron. Köp en billig lödkolv och de billigaste creasing spetsarna på eBay. Det funkar förvånansvärt bra. Jag värmer bara första lagret sen sandpapprar jag mellan strykningarna.
Väldigt snygga armband! Är själv sugen att köpa en lödkolv och lite creasing irons från tex ebay. Dock är det svårt att veta om de passar i lödkolven. Har du tips på kolv där man kan ha olika storlekar i?
 
Det finns två varianter av lödkolvar. Den ena är gängad då ska själva creaserspetsen vara gängad. Den andra som jag använde mig av är slät och fäster med en skruv från sidan. Kanske krångligt förklarat men gå till närmaste clas ohlson så kan du se skillnaden.
 

davestoni

Panerai
Steg ett är klart: fixat läder
4292504B-68A0-404F-8A20-EFE839C1029C.jpeg

Tack för guiden!
 

FilleS

Omega
Det finns många duktiga armbandsmakare här på forumet och många gör band av gamla väskor mm. Jag har satt ihop en liten fotoserie på hur jag gör mina band, tycker att det finns något extra tillfredställande med att skapa något nytt av något gammalt.

13.jpg

Jag kommer att göra två band. Det första blir ett 20/18mm band av en klassisk bandyportfölj (lädret till vänster). Det andra bandet 18/16mm kommer göras av en militärväska som är märkt Furir Petterson 1947 (tycker det är en rolig detalj). Militärväskan är av fantastisk kvalité så man förstår varför så många armbandstillverkare använder sig av just militärväskor.

gruppbild.jpg

Här är verktygen jag kommer att använda.

6.jpg

Jag börjar med att skära ut översidan på armbanden. De långa remmarna kommer bli en fast och en flytande keeper. Tycker det är lättare att måla och "creasa” (kommer till det momentet så småting om) in de utsmyckande linjerna på en lång rem snarare än att jobba med två korta.

12.jpg

Efter det tunnar jag ut den biten som kommer att vikas dubbel.

11.jpg

Sen applicerar jag lim på ytorna som kommer att sitta ihop.

10.jpg

Här är alla delarna ihopsatta. Jag har lämnat extra plats där keepern kommer sys in.

9.jpg

Fodret på undersidan överdimensionerar jag och limmar fast. När limmet torkat skär jag bort det som som sticker ut.

8.jpg

Jag använder en figurkniv (den tunna kniven) när jag skär ut det runda partiet och en japansk läderkniv när jag skär längst med bandet. Det breda bladet gör det lättare att följa det övre lädrets linjer, tycker jag i alla fall.

7.jpg

För att märka ut vart stygnen kommer att vara använder jag ett pricking iron eller gaffeljärn som det heter på svenska. Det finns två varianter på gaffeljärn. Ett med diamantformade spättsar som man slår rakt igenom, eller det mer traditionella järnet där man märker ut vart stygnen ska vara och sen använder man en syl för att göra själva hålen. Jag gillar den andra varianten för att det blir en snyggare linje (subjektivt tyckande) men det krävs lite mer övning för att det ska bli bra.

5.jpg

Här är sömmen klar. Det jag gör härnäst är att slå ner stygnen med den lilla möbeltapetserarhammaren för att skinnet ska sluta sig kring tråden. Tråden ligger snyggare och hålen syns mindre om man gör så.

3.jpg

Här använder jag mig av ett creasing iron för att göra en dekorativ rand mellan sömmen och kanten. Värmen gör att linjen blir tydligare.

2.jpg

Innan jag målar kanterna sandpapprar jag dem jämna.

4.jpg

Innan jag fäster keepern målar jag delen under en gång. Missade att fota när keepern sys in men jag tunnar ut änden på keepern precis på samma sätt som när jag tunnade ut ändarna på banden och trycker in den där jag tidigare lämnade lite extra utrymme.

1.jpg

Nu kommer den viktigaste processen enligt mig. Att få kanterna bra är det svåraste momentet, men om de blir bra känns bandet proffsigt och exklusivt. Jag använder mig av en syl som pensel. I början var det lite knepigt men nu tycker jag att det är lättare att kontrolera mängden färg.

Jag gör på följande sätt: lägger på ett tjockt lager med färg och låter det torka. Värmer in färgen med creasing ironet (samma som jag gör det dekorativa linjerna med) så att båda sidorna fogas samman. Till sist slipar jag bort större delen av det första lagret färg så att det blir en jämn yta. Upprepar processen ytterligare två gånger, men slipar bort mindre och mindre färg så att så mycket som möjligt blir kvar. Jag avslutar med att applicera bivax. Det första lagret vax värmer jag in på svag värme, sen fortsätter jag med några lager som arbetas in med en canvastrasa.

Här kommer några bilder på båda banden:
1E.jpg

1D.jpg
2A.jpg
1A.jpg


Hoppas nån uppskattar denna genomgång lika mycket som jag uppskattar era tidigare genomgångar.
Riktigt coolt. Bra hantverk
 
Tack! Vad kul att du uppskattar den @Chuck jag har inte sett den själv men vet att leathercraft master class har en bra video på bandtillvärkning. Tror den kostar pengar se.

Du kan hitta mina band på sibirienstockholm.com eller instagram @sibirienstockholm
 
Topp