• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tvättar ni era klockor, hur?

Zed

Swissera
Professional Dealer
"Better safe than sorry", antar jag, när det gäller sådan rådgivning. Och det får man väl respektera.Jag inser att Omega månar om sina kunder , men om man läser specifikationerna för de packningar som används (av Rolex i varje fall) så tål de lösningsmedel hyfsat bra. Många tillverkare använder Viton (en DuPont-produkt). Kolla "Soap Solutions" - och annat smått och gott - i bifogad omfattande tabell: http://www.customadvanced.com/chemical-resistance-chart.html

Hur som helst. Har använt tvål, diskmedel, schampo, ljummet vatten, tandborste, för att hålla rent såväl klockor som länk i tjugo års tid. Trycktest vartannat, vart tredje år, byter packningar på nyköpta vintage om så behövs, annars vid service eller på rekommendation av urmakaren. Använder alla Rolexar och Tudors (på länk) i vatten regelbundet (varje dag - dusch, bad, etc). Hittills inga problem. Siktar på att fortsätta att göra så.

Mvh A



Visst, spolar man bara av klockan noga efter varje kontakt med diskmedel så borde det gå bra men varför chansa? Tvål fungerar lika väl för mig.
 

n1tro

Panerai
Blir bara liiite diskmedel på en tandborste under ljummet vatten där jag försöker skrapa så gott det går i alla hål, hörn o kanter. Funkar helt ok, kör med vinylhandskar med så man inte kletar runt ; ). Sen torka med lite mjukt toapapper, och avsluta med den medföljande clothen. Simple as that!
 

David

Bödeln
Använder alla Rolexar och Tudors (på länk) i vatten regelbundet (varje dag - dusch, bad, etc). Hittills inga problem. Siktar på att fortsätta att göra så.

Samma här.

140113-Ice-2.jpg


140113-Ice-1.jpg


130822-Sauna-1.jpg


130822-Sauna-2.jpg
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Tops och en hård blyertspenna o pilla med brukar jag köra , har mest vintage som jag försöker hålla från vatten...
 

Emil

Cartier
kokar länken på spisen tillsammans med diskmedel i några minuter, själva klockan får sig en snugg då och då med barnängens babytvål.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
"Better safe than sorry", antar jag, när det gäller sådan rådgivning. Och det får man väl respektera.Jag inser att Omega månar om sina kunder , men om man läser specifikationerna för de packningar som används (av Rolex i varje fall) så tål de lösningsmedel hyfsat bra. Många tillverkare använder Viton (en DuPont-produkt). Kolla "Soap Solutions" - och annat smått och gott - i bifogad omfattande tabell: http://www.customadvanced.com/chemical-resistance-chart.html

Hur som helst. Har använt tvål, diskmedel, schampo, ljummet vatten, tandborste, för att hålla rent såväl klockor som länk i tjugo års tid. Trycktest vartannat, vart tredje år, byter packningar på nyköpta vintage om så behövs, annars vid service eller på rekommendation av urmakaren. Använder alla Rolexar och Tudors (på länk) i vatten regelbundet (varje dag - dusch, bad, etc). Hittills inga problem. Siktar på att fortsätta att göra så.

Mvh A
Vad jag förstått är det inte att packningarna far illa av diskmedel/tvål/schampo utan att de tar bort ytspänningen i vattnet vilket gör att vatten lättare tar sig in genom packningar etc vilket ökar risken för läckage. Om detta är sant eller ej vågar inte jag svara för.
 

Horologist

Cartier
Yepp! Via Color (utan parfym ... luktar hallick annars), 30 grader skontvätt och 1200 varvs cenrifugering. Aldrig torktummlare ;)
 
Topp