"Better safe than sorry", antar jag, när det gäller sådan rådgivning. Och det får man väl respektera.Jag inser att Omega månar om sina kunder , men om man läser specifikationerna för de packningar som används (av Rolex i varje fall) så tål de lösningsmedel hyfsat bra. Många tillverkare använder Viton (en DuPont-produkt). Kolla "Soap Solutions" - och annat smått och gott - i bifogad omfattande tabell: http://www.customadvanced.com/chemical-resistance-chart.html
Hur som helst. Har använt tvål, diskmedel, schampo, ljummet vatten, tandborste, för att hålla rent såväl klockor som länk i tjugo års tid. Trycktest vartannat, vart tredje år, byter packningar på nyköpta vintage om så behövs, annars vid service eller på rekommendation av urmakaren. Använder alla Rolexar och Tudors (på länk) i vatten regelbundet (varje dag - dusch, bad, etc). Hittills inga problem. Siktar på att fortsätta att göra så.
Mvh A
Visst, spolar man bara av klockan noga efter varje kontakt med diskmedel så borde det gå bra men varför chansa? Tvål fungerar lika väl för mig.