• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Två klockor, en på var arm. Varför?

kamme

Breitling
Är kanske inte skitsnyggt, men om jag skaffar en smartwatch kommer jag köra på två klockor. En smartwatch är grym på många sätt och har massor av användningsområden utöver att kolla sms som någon nämnde i tråden. Själv skulle jag ha mest användning av att kartlägga min sömn då jag misstänker att jag sover dåligt och därför ofta är tröttare än jag borde vara. Bara att kunna göra en sån sak som att kartlägga ens sömn är ju helt otroligt och (vad jag misstänker) var i det närmaste omöjligt att göra utan en remiss och övernattning på en sjukstuga innan smartklockans intåg (reserverar mig för att eventuellt vara helt ute och cykla i mitt antagande).
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Är kanske inte skitsnyggt, men om jag skaffar en smartwatch kommer jag köra på två klockor. En smartwatch är grym på många sätt och har massor av användningsområden utöver att kolla sms som någon nämnde i tråden. Själv skulle jag ha mest användning av att kartlägga min sömn då jag misstänker att jag sover dåligt och därför ofta är tröttare än jag borde vara. Bara att kunna göra en sån sak som att kartlägga ens sömn är ju helt otroligt och (vad jag misstänker) var i det närmaste omöjligt att göra utan en remiss och övernattning på en sjukstuga innan smartklockans intåg (reserverar mig för att eventuellt vara helt ute och cykla i mitt antagande).
Prova appen sleep cycle. Visar ändå rätt bra hur ofta du når djup och rem sömn.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
IMG_9635.JPG
IMG_9636.JPG
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Sen det här med smarta klockor, pulsklockor och allt vad de har för funktioner har kommit till världen så ser jag allt oftare personer som kör en kombo av "vanlig" klocka och smart/pulsklocka, ibland på samma arm ibland en på var arm. Senast i morse gled högsta chefen in med en finfin Speedy på ena armen och en Apple-watch på andra.

En annan på kontoret kör kombo Breitling Ocean Heritage och pulsklocka på samma arm.

Jag blir smått tokig av att behöva se på detta. Kan det vara rimligt att köra dessa kombinationer?
Bokstavskombinationer.
 

Tre333

Omega
whatever floats your boat :)

Kör på det du gillar o behöver så kan andra bekymra sig om de så önskar o vill. Instämmer med tidigare att ev smartwatch mer klassas som mindre dator o använda för puls o sömn etc
 

Oew

Rolex
klart man kan ha 5 klockor om man vill ;)
Varför har du 2?
Ny trend?
Hålla koll på avvikelsen? Läsa sms?
Vad är hela grejen med två klockor?
Varför kan man inte "parkera" en klocka hemma?
Tycker det är rimligt ifall man har en smart/pulsklocka, för min del så vill jag ha en riktig klocka under dagen, men vill samtidigt ha pulsklocka för när jag tränar. Kör för det mesta inte dubbelpipigt nu, men kommer nog börja göra det oftare när jag hittat ny pulsklocka.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Helt ok med 2 , no way jag att jag ej skulle bära min mekaniska, önskar bara smart watches skulle vara grymmare, då kör jag lätt med 2:), tror 3, gillade Torstens förslag med fickur, där har vi nog det optimala.....:), så slipper man köpa en gmt oxå....
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Själv funderat på att köra den stilen.
Sen att jag inte vill erkänna en t.ex Apple Watch som klocka är en annan sak.
Det är ingen klocka. Den är lika mycke klocka som telefonen eller min 17” laptop på jobbet. Den är bärbar och visar tiden. Men det är ingen klocka för det!

Klockan på vänster och en ”förlängning av telefonen” på höger.
 

vonhall

Rolex
Kör gärna kombinationen riktig klocka på vänstern och Apple watch på högern. Dock bara med långarmad skjorta! Tycker att det fungerar bra!
 

ljsp

Breitling
Tycker att det blir för mycket och ser lite fånigt ut. Såg en människa med en fin Royal Oak kombinerad med Appleklockan häromdagen.
 

Bolio

Panerai
Fidel, Affe och målaren.
1. Gmt tid
2. För att han kan!
3. Behöver guldvikt på bägge armarna för att hålla the Guns in the same sice.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Jag önskar att jag var modig nog att ha en klocka på varje handled!
Tänk er själva - dubbel glädje varje dag.:)
 
Var glad att det bara är en smartklocka på andra armen. Finns ju lökar som springer omkring med ett über-dyrt ur på varje arm för att väcka uppmärksamhet :rolleyes:

Hade en kund på jobbet som hade en Skydweller på ena armen och en guld sub på andra armen (Guldsubben var en kopia) riktigt dålig sådan dessutom.. SDn vet jag ej om den var äkta eller ej.. STEK :D:D
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Double wristing?

När jag var yngre, typ -79, var kungen av Göteborg, Volvos VD PG Gyllenhammar "känd"för att bära en klocka på varje arm. Lokal tid samt New York tid. Prövade själv detta som valp men det var ju rätt töntigt med en Seiko och en Swatch...

För ett tag sedan var jag in till min lokale uris som för tillfället körde en klocka på varje arm, "- ja de får ju ingen handledstid annars". Lät som ett bra argument men jag tvekar ändå.

Har spanat på KS men det verkar inte som om double wristing har särskilt många fans? Så vad är åsikten om dubbla klockor egentligen? Vulgobeteende för rappare eller ett roligare sätt att hålla reda på flera tidszoner än med en GMT? Ett praktiskt sätt att hålla fart på klockor utan winder eller helt enkelt billigt effektsökeri?

Och om man nu kör dubbelt vad ska det vara för kombo? Quartz o mekaniskt vintage eller vad gäller?

Nedan en bild på PG när Volvo köpt DAF. Svårt att se vad han har för klockor, några gissningar? Såg f.ö. en rätt färsk bild på honom som 80+ där han fortfarande kör bubbelt.
Screenshot_20211011-155643_Google-01.jpeg
 
Topp