Jag vill börja med att dubbelt be om ursäkt, för det första för att jag drar tråden lite off-topic, då den egentligen ska handla om tv-konsoler och för det andra för den möjliga vägg av text som detta svar kommer bestå av, men så är det när man har intresse i något. Hur som helst, here we go.
Allt är ju relativt
@Minuteman. Det vill säga vilket värde man vill lägga i ordet schysst. Om du med schysst menar en solid speldator som klarar av att spela PC-spel på högsta grafikinställningarna i något eller några år framöver, då kommer du bli tvungen att punga ut bra med pengar (~10k eller mer). Om målet däremot är att slå prestandan i senaste generationens TV-konsoler (det vill säga PS4 och Xbox One), och inget mer däröver, så gör du det för mindre än vad konsolerna i fråga kostar och du får till råga på det betydligt bättre prestanda.
För denna jämförelse använder jag
Webhallens kostnad som referens för PS4, ie. 3 500kr. Du kanske kan få den för några hundralappar billigare någonstans om du anstränger dig men det är inte min huvudpoäng. Denna kostnad ger oss ~400$ att röra oss med i införskaffandet av en PC.
Här har vi en PC för ~350$, alltså ungefär 500sek billigare än vad PS4 kostar. Den utklassar en PS4 på
alla kriterier du kan tänka dig. För att nämna några så har den dubbelt så mycket lagringsutrymme och (betydligt) starkare grafikkort. Nu vet jag att just ovan nämnda exempel ej går att införskaffa sig i Sverige men tog den slöa vägen och hittade ett snabbt exempel här. Det är dock inga problem alls att hitta motsvarande delar i Sverige.
Men sen finns det betydligt fler anledningar till att köpa en PC, anledningar jag tycker är viktigare. Den kanske största anledningen är möjligheten till att byta ut delar. När en PS4 blir inaktuell efter några år är det valet man har att köpa sig en ny konsol, på en PC byter du ut 1-2 delar och sen fortsätter du som vanligt. Så även om ingångskostnaden ifall man köper sig en lite dyrare dator må vara högre blir det i det långa loppet generellt ändå billigare med en stationär dator. Spel till PC brukar också vara billigare att införskaffa sig (~100kr prisskillnad när spel släpps). Det finns dock ytterligare så himla många anledningar till att välja PC framför TV-konsoler att jag inte ens vet var jag ska börja, och ifall någon är nyfiken och undrar så förklarar och delar jag så gärna med mig. Här kommer dock en snabb gif-sammanfattning:
KLICKA PÅ MIG!
Vill du läsa mer rekommenderar jag
/r/buildapc
/r/pcgaming
Och har du eller någon annan frågor är det bara att ställa dem!