Idag var jag förbi Carlssons ur i Helsingborg, de har tidigare irriterat mig då de aldrig hörde av sig när jag anmält mig för att köpa en submariner. En annan gång ville jag köpa ett pepsi insert till min gamla gmt och de vägrade svara på telefon om de hade ett hemma och de envisades med att de behövde ta in gmt och låta urmakaren kolla på den för att kunna beställa rätt inlägg fasten jag sa att det var en gmt 2 16710 från 1998, men nää det gick inte.
Anyhow, idag fick de en ny chans. Jag gick in där med min datejust från tidgt 70tal och indrade om urmakaren hade möjlighte att kolla på den och ev skriva ett äkthetsintyg då jag inte har någon dokumentation på den. Då utspelas följan samtal.
Expiditen: har du certet, vi måste ha cert för att skriva intyg.
Jag: men ööö om jag hade cert så hade jag inte frågat efter äkthetsintyg.
Exp: jo du måste ha cert, det är viktigt att spara det när man köper klockan.
Jag: jo ok, men klockan är över 40 år och certet har väl försvunnit nån gång.
Exp: kanske så men det är viktigt att du sparar certet, vi måste ha det för att skriva intyg, vi måste kolla att serie nr på certet stämmer med det på klockan annars kan vi inte skriva intyg.
Jag: alltså jag vill bara att ni öppnar klockan och kollar att allt är som det skall.
Exp: ja det kan vi göra, vi kollar om urmakaren har tid.
Medan vi väntar händer detta, expiditen fingrar på min klocka.
Exp: alltså jag är misstänsam mot denna klockan, den är inte rätt.
Jag: jasså vad är det då du tänker på, vad är det du reagerar på?
Exp: jo länken känns fel och själva klockan, ja den ser inte rätt ut....
Nu går hon och plockar ut en flång ny datejust ur montern och visar mig vad hon menar med skillnaderna mot en "äkta".
Jag bara stirrar på henne, sen klämmer jag fram.....men den är ju helt ny, en helt annan referens, jätte många uppdateringar. Min klocka är 40 år gammal, de såg ut så på den tiden, länken är inte samma då som nu...
Exp: jaha, kanske det men ändå.
Sen kom urmakaren, han kollade, skruvade isär och gav den tummen upp, allt ok. Expiditen såg lite snopen ut.
Jag lämnade med en stark känsla av att det var sista gången jag går dit. Finns andra handlare där ute som får min business i framtiden.
Anyhow, idag fick de en ny chans. Jag gick in där med min datejust från tidgt 70tal och indrade om urmakaren hade möjlighte att kolla på den och ev skriva ett äkthetsintyg då jag inte har någon dokumentation på den. Då utspelas följan samtal.
Expiditen: har du certet, vi måste ha cert för att skriva intyg.
Jag: men ööö om jag hade cert så hade jag inte frågat efter äkthetsintyg.
Exp: jo du måste ha cert, det är viktigt att spara det när man köper klockan.
Jag: jo ok, men klockan är över 40 år och certet har väl försvunnit nån gång.
Exp: kanske så men det är viktigt att du sparar certet, vi måste ha det för att skriva intyg, vi måste kolla att serie nr på certet stämmer med det på klockan annars kan vi inte skriva intyg.
Jag: alltså jag vill bara att ni öppnar klockan och kollar att allt är som det skall.
Exp: ja det kan vi göra, vi kollar om urmakaren har tid.
Medan vi väntar händer detta, expiditen fingrar på min klocka.
Exp: alltså jag är misstänsam mot denna klockan, den är inte rätt.
Jag: jasså vad är det då du tänker på, vad är det du reagerar på?
Exp: jo länken känns fel och själva klockan, ja den ser inte rätt ut....
Nu går hon och plockar ut en flång ny datejust ur montern och visar mig vad hon menar med skillnaderna mot en "äkta".
Jag bara stirrar på henne, sen klämmer jag fram.....men den är ju helt ny, en helt annan referens, jätte många uppdateringar. Min klocka är 40 år gammal, de såg ut så på den tiden, länken är inte samma då som nu...
Exp: jaha, kanske det men ändå.
Sen kom urmakaren, han kollade, skruvade isär och gav den tummen upp, allt ok. Expiditen såg lite snopen ut.
Jag lämnade med en stark känsla av att det var sista gången jag går dit. Finns andra handlare där ute som får min business i framtiden.