• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Typer av patina

Låter man inte kunden bestämma det?

Nix, inte i fall där det riskerar att påverka urverket.
Och nej, datumfönster är inte det enda sättet som partiklar från skada kan komma in i verket.
”Antingen byter vi följande komponenter eller så gör vi inte reparationen. Det finns även en lista på det vi uppmärksammat är skadat/slitet/missfärgat som vi kan byta ut om du skulle vilja det.”
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nix, inte i fall där det riskerar att påverka urverket.
Och nej, datumfönster är inte det enda sättet som partiklar från skada kan komma in i verket.
”Antingen byter vi följande komponenter eller så gör vi inte reparationen. Det finns även en lista på det vi uppmärksammat är skadat/slitet/missfärgat som vi kan byta ut om du skulle vilja det.”
Låter överdrivet i detta fall men jag är varken ägare av ett serviceteam eller urmakare.
 
Låter överdrivet i detta fall men jag är varken ägare av ett serviceteam eller urmakare.

Hurså? Vi vill ju självfallet kunna ge en garanti på två år av reparationen. Ja, det händer att undantag görs i vissa fall att vi utför reparationen men då ges ingen garanti överhuvud taget.
Sedan så är det en ytterst liten del av ägare till sådana klockor som faktiskt bryr sig om patina osv. De allra flesta vill helt enkelt ha en ”ny och fräsch” klocka!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hurså? Vi vill ju självfallet kunna ge en garanti på två år av reparationen. Ja, det händer att undantag görs i vissa fall att vi utför reparationen men då ges ingen garanti överhuvud taget.
Sedan så är det en ytterst liten del av ägare till sådana klockor som faktiskt bryr sig om patina osv. De allra flesta vill helt enkelt ha en ”ny och fräsch” klocka!
Tror inget kommer lossna från den tavlan som påverkar verket helt enkelt. Med stor vikt på TROR. Säger mao inte att du har fel.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kapar en patinatråd med min fråga. Har hittills riktat in mig på vintage där tavlorna har varit så gott som intakta. Men nu har ett erbjudande dykt upp med en klocka vars tavla verkar ha levt ett något hårdare liv.

Nu till mina rookiefrågor. 1) Går det att säga vad den här typen av skada beror på? 2) Om man kan det, går det att säga/gissa sig till hur det kommer att fortsätta utveckla sig?

Urverket ser i mina lekmannaögon ut att må bra, så den har kanske inte legat på havets botten.

Screenshot_20191128_104841_com.android.gallery3d.jpg
Screenshot_20191127_234339.jpg
 
Topp