Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Uber är klockrent. Chaufförerna hittar dit man ska och slipper hålla på med kontanter eller kort i bilen. 90% utav chaufförerna på dom andra bolagen måste man ju agera gps åt vart man än ska....
Oj, det låter dyrt. Kollade precis med Kurirs app, Stureplan - Waxholm, 800 kr. Med mätaren blir det ofta billigare.
Finns ju stor möjlighet till lobbyarbete som kan skada uber som företag genom att reglera marknaden. Tror liknande varit på tapeten utomlands men vet inte hur utfallet blivit.
Vad betalar du om man får fråga, bor i krokarna själv.Halva priset för mig, från stan till Vaxholm, jämfört med taxi sthlm.
Välj Uber x. Har aldrig gått över 500kr ibland när det är jättetryck på bilarna så funkar deras prissättning att det blir dyrare men har inte hänt någongång jag åkt, men då varnar dom redan i appen, jag har dessutom bara åkt vanlig "åka hem från krogen" tidVad betalar du om man får fråga, bor i krokarna själv.
Edit: Såg att du skrev ca 500:-, kikade på Uber sist och då sa dom 750-1000:-, Taxi Stockholm tog ca 800:-.
Hur laglig är den dynamiska prissättningen de har då det gäller Sverige t.ex.? Där skall ju jämförelsepriset vara utmärkt med tid på dygnet etc.Men frågan kvarstår ju dock, hur kan de hålla så låga priser?
Google, förlåt Uber, tar ju en hel del av slutsumman och de kör ju inte med billiga bilar de som kör med S-klass och 5-serien.
Tycker man inte skall vara alltför okritisk till Uber, men men, pojkarna har stora killar i ryggen och kan det där med marknadsföring.
Jag får som de flesta 37 % av det som står på mätaren efter moms på 6 %. Har en kollega som kört för Uber black och han fick 50 %, dock var det enligt honom väldigt mycket dötid och åkaren krävde att han skulle jobba minst tio h ifall han skulle jobba (det händer dessvärre garanterat inom alla andra bolags åkerier också). Vet ej ifall det var 50 % av mätarbeloppet, kan fråga.Vet inte hur det är för de övriga, men de som kör pop får 80% och Uber tar 20%. Hur mycket av det du drar in tar Kurir eller vem du nu körde för? Nu står visserligen Uberförarna för soppa, slitage, värdeminskning och så vidare själv. Men hade det inte varit lönsamt tror jag inte de fortsatt.
Jag har åkt allt från Pop till Lux. Samtliga förare jag diskuterat med har varit väldigt positiva till Uber. De är dessutom mycket trevligare än den genomsnittliga taxichauffören. Då de måste upprätthålla ett bra betyg, annars får de inte köra mer. Precis som du som konsument måste upprätthålla ett gott betyg om du vill fortsätta åka. Så länge det finns Uber tillgänglig kommer jag inte sätta mig i en vanlig taxi.
Jag får som de flesta 37 % av det som står på mätaren efter moms på 6 %. Har en kollega som kört för Uber black och han fick 50 %, dock var det enligt honom väldigt mycket dötid och åkaren krävde att han skulle jobba minst tio h ifall han skulle jobba (det händer dessvärre garanterat inom alla andra bolags åkerier också). Vet ej ifall det var 50 % av mätarbeloppet, kan fråga.
Det där med betyg på förarna tycker jag är ett otyg till en del, det finns mängder av dårar som åker taxi som säkert sätter dåligt betyg bara för att jävlas. Har hört likadana grejer om Taxi Stockholm, att man inte har en chans att försvara sig vid klagomål osv. Där har Kurir det bättre tycker jag.
Jag ställer mig väldigt tvivlande till deras Uberpop s.k. "samåkning", hur lagligt det är.
Dessutom vet jag inte om Uber är så väldigt banbrytande med sin teknologi, appar där man kunnat boka lediga bilar via en kartfunktion har funnits tidigare i Sverige och likadant med kontofunktionen.
Givetvis är jag oroad över att de tar kunder av oss, även fast det nu inte är så mycket de tar och i förlängningen kan det ju betyda lägre lön för mig också.Ska jag vara ärligt skiter jag fullständigt i vad föraren tjänar. Så länge det erbjuds en bra tjänst och det finns förare som vill köra så ser jag inte något problem. Är du "upprörd" över att dina konkurrenter tjänar mindre än dig eller att de tar dina kunder för att de erbjuder en bättre tjänst?
Jag förutsätter att Ubers system signalerar vid avvikande beteende. Om de nu inte har någon sådan funktionalitet så loggas det i alla fall. Om någon sätter i system att ge dåliga omdömen så kommer det att komma upp till ytan förr eller senare. Men varför skulle du ens vilja göra det om du nyttjar tjänsten mer än en gång? Ett scenario jag i.o.f.s. kan tänka mig skulle vara konkurrenter som är rättshaverister.
Huruvida Pop är lagligt eller ej vet jag inte. Men jag tror nog Ubers jurister har bättre koll än oss. Om det nu inte skulle vara lagligt så lär det bli prövat förr eller senare.
Visst Kurir, 020 o.s.v. har haft en app där du kan boka resor. Som jag nämnde tidigare så är en av de absolut bästa funktionerna med Uber smidigheten att dela upp kostnaden.
Jag åkte alltid med Kurir tidigare. Men efter att ha bokat och fått vänta 30 minuter, för att ingen förare ville ta körningen förens jag ringde upp växeln så sluta jag. Att jag en gång fick betala 300spänn för att åka mellan Hallonbergen och Duvbo är också en av orsakerna.
Jag hade hoppats att den aldrig hade avreglerats så slapp man problemet. I Finland har taxi en bättre status, en nackdel är förstås att det ibland finns för lite bilar.Den oreglerade taximarknaden i Stockholm (och andra städer) är inget annat än en skamfläck för hela landet. Turister som luras på på stora summor pengar av oseriösa chaufförer har vi kunnat läsa om i media om och om igen. En seriös chaufför borde välkomna en sån här tjänst med öppna armar då det kan hjälpa att få ut dem oseriösa.