• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Udda Rolex DayDate tavlor

Donkii

Boushh
2-Faktor
Citerar Singular s text: Namnet sägs komma från Frank Stella, men ingen vet riktigt - läckra emaljtavlor hursomhelst, finns i många olika färger.


Har hört både det och några andra versioner.

"In the 1970s Rolex Introduced a Collection of Day Date and Datejust Models with Highly Unusual Lacquer and Stone Dials. Originally designed for the Middle East Market they have now grown in popularity the World Over."

"Stella dials are from Latin Stella for star in Latin."
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Den här får väl anses rätt udda då jag bara sett den på automatare, aldrig på en oysterquartz.
Har inte ens sett den i en rolexkatalog, men Nymans hittade en bild på den i en av sina kataloger.

687f86ac-3121-408d-8656-a6c4184b15a8_zps973f5461.jpg

Kan vara den snyggaste tavlan utav de alla!
 

Sond

Patek
[quote="Donkii, post: 273348, member: 1464"

Burgundy då? Anspelar det på Ron Burgundy ;) ?[/quote]

F_n, det är hårt att ligga på topp. Ibland faller man igenom totalt..;)

Stella McCartney var väl kanske inte ens född när dessa tavlor såg sitt ljus... Annars hade jag slagit till på en direkt..:)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den Day-Date som måste vara ovanligast av dem alla känns som denna. Den absolut första Day-Daten som gjordes och presenterades på Basel Fair i Schweiz 1956, helt otroligt vacker och med de röda detaljerna samt 50m 165ft i tavlan så är detta en absolut favorit. Finns det någon av de efterföljande som har en likadan tavla?

Den tavlan ser jäkligt skum ut.

Tror inte det står för något speciellt utan det var vad Rolex döpte denna typ av tavla för 1970.
"In the 1970's, Rolex made a series of colored dials with a multi-layered lacquer coat. Referred to as Stella dials"

Burgundy då? Anspelar det på Ron Burgundy ;) ?

Svårt att se att namnet stella kom från Rolex
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Den tavlan ser jäkligt skum ut.



Svårt att se att namnet stella kom från Rolex


Jag vet faktiskt inte, jag har bara googlat och citerat det här, Stella kan mycket väl vara ett namn som kom senare likt många av de andra namnen som dyker upp på tavlor för Rolex.

Vad gäller tavlan så kan jag inte uttala mig mer än att infon om det jag skrev är hämtat från watchtime och rolexblog bl.a.

1584183-day-date-1956-jpg_1467825.jpg
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Oj vilken kavalkad. Skön färgpalett. Turkosstellan passar bra på någon skurk i Miami Vice.
Den egna favoriten är den vinröda, Burgundyn. Näst efter den kommer nog en vit pie pan.
 

DrDre

Patek
Det är ju jäkligt coolt med färgglade urtavlor och ett matchande armband. Jag had en blå urtavla på min DD ett tag men det var lite
svårt att få till någon bra matchning. Så här såg den ut:





När det dök upp vit tavla med någon sorts blankpolerad yta (kanske emalj?) så bytte jag till vitt. Men när man ser bilderna ovan så blir man ju lite sugen på att byta tillbaka och kanse försöka hitta något blått band.

 
Topp