• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ulysse Nardin (bildtung)

Onelund

Rolex
Alltid kul att förkovra sig i något man inte besitter kunskap i, tack för du delar med dig.

Är inget fabrikat som får det att pirra till, men jag uppskattar deras rena design.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Fantastiskt fina nyförvärv, och helt väsensskilda! Det där armbandet ser inte så pjåkigt ut på bild åtminstone.
 

Max N S

Omega
Fick hem min Ulysse Nardin 1950 Vintage dykare idag och, well, någon ville gärna ha lite bilder på den i denna tråd så här kommer några (Dåligt tagna bilder trots Iphone 6...) Men även med proffs bilder ifrån säljaren*! Underbar klocka, och jag är frälst.

IMG_1705.JPG
IMG_1710.JPG
UN2.JPG
UN1.JPG
UN3.JPG
 

Max N S

Omega
Ah,
känns som jag åkt på en nit på denna tbh.
Säljaren har dock en jävla massa sålt och bra (99%) feedback, så antar att jag får tillbaka mina pengar om så är fallet att klockan är fejk, då han inte riskerar att förlora feedback/bli anmäld till Ebay utav mig.


Vet inte riktigt vad jag ska tro. Skrev till säljaren och ställde några frågor om man kunde få refund ifall man skulle få reda på att klockan var en franken eller fake och fick svar:

"The watch is original vintage restored ulysse nardin,if you not want the watch you can send it back for a full refund
To return it you need to use the oficial ebay return tool to send it to my only ebay return adress in miami.
When the people consult with people who not know about this mater this thanks happen , néctar time is preferible consult before bid
Please send it back as son as possible because Other people who know about are intrested on this watch"
 

Warwian

Cartier
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Skrev till säljaren och ställde några frågor om man kunde få refund ifall man skulle få reda på att klockan var en franken eller fake och fick svar:

"The watch is original vintage restored ulysse nardin,if you not want the watch you can send it back for a full refund
To return it you need to use the oficial ebay return tool to send it to my only ebay return adress in miami.
When the people consult with people who not know about this mater this thanks happen , néctar time is preferible consult before bid
Please send it back as son as possible because Other people who know about are intrested on this watch"


Efter att ha studerat bilderna på klockan i tråden så är min bedömning att varken urtavla eller verk håller den klass jag förväntar mig av UN. Det blir i min mening särskilt tydligt vad gäller urverket. Loggan ser klart ut att vara en efterkonstruktion och verket i övrigt håller inte av bilderna att döma UN-klass, som exempel tycks urverket helt sakna serienummer och är inte nämnvärt finisherat. Verket som för övrigt ser ut att vara ett ETA 2472 (eller variant) användes så vitt jag vet inte av UN under denna period, istället användes främst råverk från Felsa och AS i sina automater, för att senare, under 70-talet övergå till råverk från ETA i sina kronometrar i 36000 bph.

Det rör sig alltså, tyvärr, troligen om en förfalskning, men som jag skrev i PM till dig, lova mig att du inte blir avskräckt! Ge inte upp samlandet! Du är på god väg mot en livslång hobby!

Värt att upprepa är mitt inlägg med ett antal exempel på automater på föregående sida: https://klocksnack.se/threads/ulysse-nardin-bildtung.32950/#post-732283

samt det jag skrev i auktionstipstråden angående denna: https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-89#post-765521

här är mina svar: https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-89#post-765806
och https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-89#post-765861

Meddelandet du har fått av säljaren är för övrigt också anmärkningsvärt. Vilken lirare. Anledningen till den goda feedbacken är garanterat att han åtar sig att ta tillbaka klockan utan strul samt att man garanterat får skit tillbaka i feedbackform om man hänger ut honom i sin feedback om honom.
 

Max N S

Omega
Det rör sig alltså, tyvärr, troligen om en förfalskning, men som jag skrev i PM till dig, lova mig att du inte blir avskräckt! Ge inte upp samlandet! Du är på god väg mot en livslång hobby!


Samlandet kommer fortsätta. Har trots allt en Hublot atelier Fifa och en bretling + En Universal Geneve.

Lite tråkigt dock med UN, och, är tveksam på att det blir en liknande i framtiden om jag inte hittar pengarna på en fabriksny/Nyare modell.. Speciellt när jag kunde köpt min pogue(Seiko) som jag tittade på och En vintage Zenith för summan som kastades ut på denna, som förmodligen är fejk.

Svider lite, såhär i januari, men men, bättre att veta nu än att springa runt och använda en fake.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Underbar klocka! Dessa ser man ibland i Sverige med lite tur, exempelvis så tycks BeSo ha en till salu just nu (http://www.besour.se/docs/Prislista_81.pdf). Förtjänstklocka om jag inte misstar mig?
Det bör sitta en variant av en AS-kaliber tillhörande denna serien i klockan: http://ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&AS_1710. Dessa gavs beteckningar så som NA 11L och NS 11K av Ulysse Nardin och finisherades till en relativt hög standard. Här är en bild på ett sådant verk:
658990805_o.jpg

Du har inga verkbilder att tillgå? Alternativt något censurerat serienummer? Vore roligt att bygga upp något av en databas för åldersbestämning!

Ledsen för sent svar. Var i kontakt med en Karin Bischet på Ulysse Nardin för ett par år sen, för att försöka få fram lite historik, nån broschyr osv. Hon var extremt tillmötesgående men behövde också se verket för att efterforska. Jag lyckades inte få upp locket och det har inte blivit av att jag bett en urmakare öppna den heller, så jag har ingen mer info att tillgå. Kan dock rekommendera Karin om du behöver en kontakt på Ulysse Nardin. Har hennes mail på jobbet så kan kolla på måndag.
 

Warwian

Cartier
Ledsen för sent svar. Var i kontakt med en Karin Bischet på Ulysse Nardin för ett par år sen, för att försöka få fram lite historik, nån broschyr osv. Hon var extremt tillmötesgående men behövde också se verket för att efterforska. Jag lyckades inte få upp locket och det har inte blivit av att jag bett en urmakare öppna den heller, så jag har ingen mer info att tillgå. Kan dock rekommendera Karin om du behöver en kontakt på Ulysse Nardin. Har hennes mail på jobbet så kan kolla på måndag.


Det vore helt otroligt snällt! Jag har nämligen så många klockor att jag dragit mig lite för att kontakta dem. Får du tid över så ta gärna med den till en urmakare för att öppna den, jag är som sagt också nyfiken vad gäller klockan. Jag är dock ganska säker på vilket verk den innehåller, som jag skrev tidigare i tråden.
 
D

Deleted member 4412

Guest
Samlandet kommer fortsätta. Har trots allt en Hublot atelier Fifa och en bretling + En Universal Geneve.

Lite tråkigt dock med UN, och, är tveksam på att det blir en liknande i framtiden om jag inte hittar pengarna på en fabriksny/Nyare modell.. Speciellt när jag kunde köpt min pogue(Seiko) som jag tittade på och En vintage Zenith för summan som kastades ut på denna, som förmodligen är fejk.

Svider lite, såhär i januari, men men, bättre att veta nu än att springa runt och använda en fake.
Ja beklagar ditt köp. Den va riktigt snygg annars, ja kikade sj på bukten för några månader sen på en UN Diver från sent -60tal. Den va från Kuwait o såg äkta ut. Ska se om ja hittar nån bild:)
 
D

Deleted member 4412

Guest
Nä förresten, inte läst den tråden. Hade för mej att ja frågat om den tidigare i höstas..
 

Max N S

Omega
Ja beklagar ditt köp. Den va riktigt snygg annars, ja kikade sj på bukten för några månader sen på en UN Diver från sent -60tal. Den va från Kuwait o såg äkta ut. Ska se om ja hittar nån bild:)


Ja, det som pinade lite, att jag verkligen gillade den, och sen får man samma dag veta att den är förmodligen fejk. Men ska skickas tillbaka imorgon till säljaren. Så får pengarna tillbaka åtminstone, och tur var att jag även drog till med min Universal Geneve, annars hade jag fan kaskadspytt utav informationen! :wtf:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, det som pinade lite, att jag verkligen gillade den, och sen får man samma dag veta att den är förmodligen fejk. Men ska skickas tillbaka imorgon till säljaren. Så får pengarna tillbaka åtminstone, och tur var att jag även drog till med min Universal Geneve, annars hade jag fan kaskadspytt utav informationen! :wtf:
Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.
 

Max N S

Omega
Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.


Skickade faktiskt in Serie nummer och bilder på klockan till Universal Geneve.

Serie-nummer stämde och allt. Men dem kunde inte heller svara på frimurarmärket. Är säkerligen ett efter jobb. Om det är gjort av något frimurar-förbund som en gåva eller liknande. Eller utav en privatperson som inte har något alls med dem att göra. Det är en helt annan sak som jag antar att jag aldrig får reda på.

Fast det skiter jag nog faktiskt i om jag ska vara ärligt. Klockan är åtminstone inte ett jävla ihop-plock som den där Ulysse Nardin klockan. Som jag bara håller tummarna att jag ens får pengarna tillbaka för (Tråkigt, då jag var så sjukt nära att vinna en vintage Zenith med tropical dial, men förlorade och fick denna istället) Box och papper har alltid varit min deal innan jag köpte dessa två och känner att jag hade en anledning till det.

Får väl ändå säga att, får jag tillbaka pengarna för klockan är det en viktig läxa, om inte. Ja, då har jag förlorat mer på poker på en femton-minuters NL5-10$ Pokerrunda förr.

EDIT: Får väl ändå säga att denna röra har bekräftat att min signatur verkligen stämmer. Haha!
 

Max N S

Omega
Pratade precis med en viss Ricardo Baeza på Ulysse-Nardin i Florida (Efter att ha skickat in bilder på klockan)

Han sa att han tyckte att den såg "Authentic" ut, men att jag skulle skicka mejl till Marie-Joe Prado I Schweiz för att skicka in den till dem för att det var det enda sättet för dem att verkligen veta (Detta till en kostnad av ungefär 100 schweizfranc(1000:)

Men jag måste skicka tillbaka klockan den 27:e för att få tillbaka mina pengar ifrån säljaren.

Han sa också att det väldigt ofta var orginaldelar men andra bytta delar, våra sk "franken watches"

Så är lite konfundersam. Ska iaf skicka iväg ett mejl till henne med några bilder så får hon avgöra ifall det är värt att ens skicka in den och jag hoppas verkligen hon kan avgöra det baserat på bara foton. (Fan, man tycker ju att dem borde kunna göra det..)
 

Warwian

Cartier
Pratade precis med en viss Ricardo Baeza på Ulysse-Nardin i Florida (Efter att ha skickat in bilder på klockan)

Han sa att han tyckte att den såg "Authentic" ut, men att jag skulle skicka mejl till Marie-Joe Prado I Schweiz för att skicka in den till dem för att det var det enda sättet för dem att verkligen veta (Detta till en kostnad av ungefär 100 schweizfranc(1000:)

Men jag måste skicka tillbaka klockan den 27:e för att få tillbaka mina pengar ifrån säljaren.

Han sa också att det väldigt ofta var orginaldelar men andra bytta delar, våra sk "franken watches"

Så är lite konfundersam. Ska iaf skicka iväg ett mejl till henne med några bilder så får hon avgöra ifall det är värt att ens skicka in den och jag hoppas verkligen hon kan avgöra det baserat på bara foton. (Fan, man tycker ju att dem borde kunna göra det..)

Varför kontaktade du någon tjomme i Florida? Varför kontaktade du inte Ulysse Nardin direkt via deras hemsida? Här är en länk till formuläret man fyller i: http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch_manufacturer/Contact/E-Mail_us.html
I formuläret måste man uppge verkets serienummer, har din klockas verk ens ett serienummer? Det är genom serienumret de hittar information i sina arkiv om produktionsdatumet för urverket. I samtliga äkta Ulysse Nardin jag sett, såväl i verkligheten som på bild, så har urverken alltså varit numrerade. Detta gäller oavsett om klockan i fråga är från 30-talet eller 70-talet.
Din klocka är tyvärr inte äkta, att någon stolle yrar om att den är "authentic" visar bara i mina ögon personens okunskap.

Skickade faktiskt in Serie nummer och bilder på klockan till Universal Geneve.

Serie-nummer stämde och allt. Men dem kunde inte heller svara på frimurarmärket. Är säkerligen ett efter jobb. Om det är gjort av något frimurar-förbund som en gåva eller liknande. Eller utav en privatperson som inte har något alls med dem att göra. Det är en helt annan sak som jag antar att jag aldrig får reda på.

Fast det skiter jag nog faktiskt i om jag ska vara ärligt. Klockan är åtminstone inte ett jävla ihop-plock som den där Ulysse Nardin klockan. Som jag bara håller tummarna att jag ens får pengarna tillbaka för (Tråkigt, då jag var så sjukt nära att vinna en vintage Zenith med tropical dial, men förlorade och fick denna istället) Box och papper har alltid varit min deal innan jag köpte dessa två och känner att jag hade en anledning till det.

Får väl ändå säga att, får jag tillbaka pengarna för klockan är det en viktig läxa, om inte. Ja, då har jag förlorat mer på poker på en femton-minuters NL5-10$ Pokerrunda förr.

EDIT: Får väl ändå säga att denna röra har bekräftat att min signatur verkligen stämmer. Haha!

Med risk för att gå off-topic i min egna tråd så är jag också väldigt nyfiken på hur du fick kontakt med Universal Geneve. Företagets hemsida har inte uppdaterats sedan 2009 och jag har vid ett flertal tillfällen försökt kontakta företaget via telefon och e-post helt utan resultat. Här står två-postadress som tycks vara helt stendöda:
http://www.universal.ch/contacts/en/forms/forms.htm
och på företagets hemsida finns också ett telefonnummer listat som inte tycks vara i bruk. Vem har du varit i kontakt med?

Aurum har för övrigt mycket sannolikt rätt vad gäller tavlan. Frimurarmotivet är garanterat ditmålat av personen i Uruguay du köpte klockan av. Detta är väl din klocka: http://www.ebay.com/itm/VINTAGE-MEN...D&orig_cvip=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557 ?

Sydamerikaner är som nämnt tidigare i tråden ökända för sina hopplösa frankenwatches.

Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.
 

Max N S

Omega
Oj, fan va galet.

Skickade alltså detta mejl + de tre bilderna som finns i denna tråd:

Hi.

My name is Max N S******** and ive had some question about a watch that i bought out of ebay.

Its suppose to be a vintage Ulysse-Nardin Diver, but ive been question its authentication becouse of the reason that there is no serial number on the movement of the watch and that a Vintage Ulysse-Nardin Watch collector on Scandinavias biggest watch forum said that it was a warning clock and that he did question its authentication based on the movement type and the dial.

I need to send it back to its seller by 27:th january too get my money back for the watch and i surely hope that you could atleast by the picture decide if its worth sending in the watch or that you obvious can tell that the watch is a franken/Fake one.

I attach some photos in this mail.


Thank You // Max Nylén Sandberg.


Fick Svaret:


Jean Roth <[email protected]>
15:25 (3 minuter sedan)



till mig, Marie-José



engelska


svenska


Översätt meddelande
Inaktivera för: engelska




Dear Mr S*******,

Thank you for your email and the pictures. On base of the pictures this watch seems to be original but to be sure at 100 % the watch should be sent to Switzerland. We are afraid that the deadline of January 27th is too short to do it this way. We have a representative in Sweden and the address is as follows :

NYMANS UR 1851
Biblioteksgatan 1
103-88 STOCKHOLM
Tel. +46 8 545 06 160
[email protected]

Thank you for understanding.

Have a nice day.

Best regards,


Jean Roth
International Customer Service

T : +41 32 930 74 00
F : +41 32 930 74 18

Ulysse Nardin SA
3, rue du Jardin
CH - 2400 Le Locle
www.ulysse-nardin.com
 

Max N S

Omega
Varför kontaktade du någon tjomme i Florida? Varför kontaktade du inte Ulysse Nardin direkt via deras hemsida? Här är en länk till formuläret man fyller i: http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch_manufacturer/Contact/E-Mail_us.html
I formuläret måste man uppge verkets serienummer, har din klockas verk ens ett serienummer? Det är genom serienumret de hittar information i sina arkiv om produktionsdatumet för urverket. I samtliga äkta Ulysse Nardin jag sett, såväl i verkligheten som på bild, så har urverken alltså varit numrerade. Detta gäller oavsett om klockan i fråga är från 30-talet eller 70-talet.
Din klocka är tyvärr inte äkta, att någon stolle yrar om att den är "authentic" visar bara i mina ögon personens okunskap.

Det var Ulysse nardin jag kontaktade, men fick svar ifrån deras Amerikanska avdelning och fick nu svar ifrån deras Avdelning i schweiz.

Du behöver knappast bli sur. Vet liksom inte mer vad jag ska göra än att kontakta dem? Och okej, då är det 2 på deras avdelning, både i Amerika och i Schweiz som lever i total okunskap.

Antar då alltså att den är värd att hålla och skicka in till schweiz för att se.

Är den inte orginal, well, fuck it, då tar jag bort en ifrån marknaden. Är den orginal så är det ju schyst.
 

Max N S

Omega
Varför kontaktade du någon tjomme i Florida? Varför kontaktade du inte Ulysse Nardin direkt via deras hemsida? Här är en länk till formuläret man fyller i: http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch_manufacturer/Contact/E-Mail_us.html
I formuläret måste man uppge verkets serienummer, har din klockas verk ens ett serienummer? Det är genom serienumret de hittar information i sina arkiv om produktionsdatumet för urverket. I samtliga äkta Ulysse Nardin jag sett, såväl i verkligheten som på bild, så har urverken alltså varit numrerade. Detta gäller oavsett om klockan i fråga är från 30-talet eller 70-talet.
Din klocka är tyvärr inte äkta, att någon stolle yrar om att den är "authentic" visar bara i mina ögon personens okunskap.



Här är första stollen.

Dear Sir,
Please provide a phone number and a good time to call you so we can talk about your watch.
Kindly note my new email address below.
Best regards,
___________________________
Ricardo Baeza
After Sales Service Coodinator
Phone (561) 988-8600
Fax (561) 988-0123
Email: [email protected]
Ulysse Nardin Inc.
7900 Glades Road, Suite 200
Boca Raton, FL 33434
www.ulysse-nardin.com


Och skrev ÅTER ett mail nu.

profile_mask2.png

Max <maxns********@gmail.com>
15:43 (8 minuter sedan)
cleardot.gif

cleardot.gif

cleardot.gif

till Jean
cleardot.gif





Hmm, okey. Well, maybe ill keep it then and send it in too Schweiz for a confirmation.
But isnt it a warning clock that the watch doesnt have a serial number on its movement?
Thanks // Max N Sandberg
och fick svar ifrån den andra stollen:
Jean Roth
15:49 (4 minuter sedan)



till mig



engelska


svenska


Översätt meddelande
Inaktivera för: engelska



The movement number is important to find the watch in our archive. If there is no number on the movement it means not that the watch is fake.

Jean Roth
International Customer Service

T : +41 32 930 74 00
F : +41 32 930 74 18

Ulysse Nardin SA
3, rue du Jardin
CH - 2400 Le Locle
www.ulysse-nardin.com
 

Warwian

Cartier
Det var Ulysse nardin jag kontaktade, men fick svar ifrån deras Amerikanska avdelning och fick nu svar ifrån deras Avdelning i schweiz.

Du behöver knappast bli sur. Vet liksom inte mer vad jag ska göra än att kontakta dem? Och okej, då är det 2 på deras avdelning, både i Amerika och i Schweiz som lever i total okunskap.

Antar då alltså att den är värd att hålla och skicka in till schweiz för att se.

Är den inte orginal, well, fuck it, då tar jag bort en ifrån marknaden. Är den orginal så är det ju schyst.

Den är inte original och är inte värd att hålla, den är inte heller värd att skicka till Schweiz. Du gör dock givetvis som du vill.
Det enda sättet på vilket klockans äkthet kan bevisas vore om de hittar urverket i sina arkiv. Utan ett serienummer och en tillhörande arkivpost som grund kan de bara gissa om äktheten. Som det faktiskt står på deras hemsida:
"I have an older Ulysse Nardin watch that I am interesting in learning about. What information do you need to search the archives?

We will be glad to search our archives for you. Our archives are based upon movement number and we will need the following information from you:
  1. Digital images of the watch (front and back)
  2. Digital images of the movement
  3. Movement number – this number is etched on the actual movement itself and you will need to take the watch to a qualified watchmaker who can uncase the movement and provide you with the number
You can e-mail us the information and we will perform an archival search on your behalf."

http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch/Service/Frequently_Asked_Questions.html

Jag förstår inte heller vad Nymans skulle kunna svara på i frågan? Hur många äldre Ulysse Nardin har de sett?

Inläggen blev lite röriga nu, jag skrev också kort om din Universal Geneve, men det kan hända att du läste det som Ulysse Nardin?
 

Max N S

Omega
Så slutsats för mig.

Jag behåller klockan för att skicka in den till Ulysse-Nardin i schweiz trots din expertis att inte göra det.
Hade en av dem sagt att den inte såg ut att vara fejk och den andra sa att den såg authentic ut, ja, då hade jag faktiskt kunnat skitit i det. Men när två av två arbetare på företaget som tillverkat den anser att den ser äkta ut och att man inte kan basera inget serienummer på urverket som att den per automatik är fejk, ja, vad har jag då för val?

Antingen är det en tydlig okunskap hos Ulysse-Nardin som får mig att kasta pengarna i sjön. Men ja, då blir det åtminstone aldrig en klocka ifrån dem igen. Men som jag sa innan, då tar jag bort en utav dessa franken-klockor ifrån marknaden och får leva med att jag gjorde en dålig affär(Tro mig. Jag kan leva med det.)

Jag är 23 år och lär mig fortfarande, jag valde uppenbarligen den jobbiga vägen.

Tycker dock det är lite ironiskt att du kallar dem anställda på märket du uppenbarligen gillar väldigt mycket för tjommar och blir väldigt passiv för att jag faktiskt skickar in klockan för att kolla med dem?
Som om jag skulle till 100% lite på ett uttalande på en klocka jag slängt iväg åtminstone några tusenlappar.

Ty för mig. Får se om jag skriver i denna tråden igen efter att klockan kommit tillbaka hem ifrån Schweiz.

Och ja. Det var min Universal Geneve. Har inte heller sagt att jag dementerar att det är ett efterjobb. Sa bara att klockan i sig är en Universal Geneve.
 
Topp