Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fick hem min Ulysse Nardin 1950 Vintage dykare idag och, well, någon ville gärna ha lite bilder på den i denna tråd så här kommer några (Dåligt tagna bilder trots Iphone 6...) Men även med proffs bilder ifrån säljaren*! Underbar klocka, och jag är frälst.
ebay och sydamerika?
Ah,
känns som jag åkt på en nit på denna tbh.
Säljaren har dock en jävla massa sålt och bra (99%) feedback, så antar att jag får tillbaka mina pengar om så är fallet att klockan är fejk, då han inte riskerar att förlora feedback/bli anmäld till Ebay utav mig.
Vet inte riktigt vad jag ska tro. Skrev till säljaren och ställde några frågor om man kunde få refund ifall man skulle få reda på att klockan var en franken eller fake och fick svar:
"The watch is original vintage restored ulysse nardin,if you not want the watch you can send it back for a full refund
To return it you need to use the oficial ebay return tool to send it to my only ebay return adress in miami.
When the people consult with people who not know about this mater this thanks happen , néctar time is preferible consult before bid
Please send it back as son as possible because Other people who know about are intrested on this watch"
Det rör sig alltså, tyvärr, troligen om en förfalskning, men som jag skrev i PM till dig, lova mig att du inte blir avskräckt! Ge inte upp samlandet! Du är på god väg mot en livslång hobby!
Underbar klocka! Dessa ser man ibland i Sverige med lite tur, exempelvis så tycks BeSo ha en till salu just nu (http://www.besour.se/docs/Prislista_81.pdf). Förtjänstklocka om jag inte misstar mig?
Det bör sitta en variant av en AS-kaliber tillhörande denna serien i klockan: http://ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?13&ranfft&0&2uswk&AS_1710. Dessa gavs beteckningar så som NA 11L och NS 11K av Ulysse Nardin och finisherades till en relativt hög standard. Här är en bild på ett sådant verk:
Du har inga verkbilder att tillgå? Alternativt något censurerat serienummer? Vore roligt att bygga upp något av en databas för åldersbestämning!
Ledsen för sent svar. Var i kontakt med en Karin Bischet på Ulysse Nardin för ett par år sen, för att försöka få fram lite historik, nån broschyr osv. Hon var extremt tillmötesgående men behövde också se verket för att efterforska. Jag lyckades inte få upp locket och det har inte blivit av att jag bett en urmakare öppna den heller, så jag har ingen mer info att tillgå. Kan dock rekommendera Karin om du behöver en kontakt på Ulysse Nardin. Har hennes mail på jobbet så kan kolla på måndag.
Ja beklagar ditt köp. Den va riktigt snygg annars, ja kikade sj på bukten för några månader sen på en UN Diver från sent -60tal. Den va från Kuwait o såg äkta ut. Ska se om ja hittar nån bildSamlandet kommer fortsätta. Har trots allt en Hublot atelier Fifa och en bretling + En Universal Geneve.
Lite tråkigt dock med UN, och, är tveksam på att det blir en liknande i framtiden om jag inte hittar pengarna på en fabriksny/Nyare modell.. Speciellt när jag kunde köpt min pogue(Seiko) som jag tittade på och En vintage Zenith för summan som kastades ut på denna, som förmodligen är fejk.
Svider lite, såhär i januari, men men, bättre att veta nu än att springa runt och använda en fake.
Några tips om äktheten på denna?
Den har legat ute i omgångar o priset har sänkts.
Va bra nära att klippa den för några månader sen.
Ja länkar även till annonsen:
http://m.ebay.com/itm/191482934669?_mwBanner=1
Just de ja.. Minnet är bra MEN kort hahaHar avhandlats här...
https://klocksnack.se/threads/vintage-auktionstipstråden-aktuella-auktionstips.3289/page-89
...spring för livet var expertrådet!
Ja beklagar ditt köp. Den va riktigt snygg annars, ja kikade sj på bukten för några månader sen på en UN Diver från sent -60tal. Den va från Kuwait o såg äkta ut. Ska se om ja hittar nån bild
Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.Ja, det som pinade lite, att jag verkligen gillade den, och sen får man samma dag veta att den är förmodligen fejk. Men ska skickas tillbaka imorgon till säljaren. Så får pengarna tillbaka åtminstone, och tur var att jag även drog till med min Universal Geneve, annars hade jag fan kaskadspytt utav informationen!
Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.
Pratade precis med en viss Ricardo Baeza på Ulysse-Nardin i Florida (Efter att ha skickat in bilder på klockan)
Han sa att han tyckte att den såg "Authentic" ut, men att jag skulle skicka mejl till Marie-Joe Prado I Schweiz för att skicka in den till dem för att det var det enda sättet för dem att verkligen veta (Detta till en kostnad av ungefär 100 schweizfranc(1000
Men jag måste skicka tillbaka klockan den 27:e för att få tillbaka mina pengar ifrån säljaren.
Han sa också att det väldigt ofta var orginaldelar men andra bytta delar, våra sk "franken watches"
Så är lite konfundersam. Ska iaf skicka iväg ett mejl till henne med några bilder så får hon avgöra ifall det är värt att ens skicka in den och jag hoppas verkligen hon kan avgöra det baserat på bara foton. (Fan, man tycker ju att dem borde kunna göra det..)
Skickade faktiskt in Serie nummer och bilder på klockan till Universal Geneve.
Serie-nummer stämde och allt. Men dem kunde inte heller svara på frimurarmärket. Är säkerligen ett efter jobb. Om det är gjort av något frimurar-förbund som en gåva eller liknande. Eller utav en privatperson som inte har något alls med dem att göra. Det är en helt annan sak som jag antar att jag aldrig får reda på.
Fast det skiter jag nog faktiskt i om jag ska vara ärligt. Klockan är åtminstone inte ett jävla ihop-plock som den där Ulysse Nardin klockan. Som jag bara håller tummarna att jag ens får pengarna tillbaka för (Tråkigt, då jag var så sjukt nära att vinna en vintage Zenith med tropical dial, men förlorade och fick denna istället) Box och papper har alltid varit min deal innan jag köpte dessa två och känner att jag hade en anledning till det.
Får väl ändå säga att, får jag tillbaka pengarna för klockan är det en viktig läxa, om inte. Ja, då har jag förlorat mer på poker på en femton-minuters NL5-10$ Pokerrunda förr.
EDIT: Får väl ändå säga att denna röra har bekräftat att min signatur verkligen stämmer. Haha!
Tror tyvärr även UGn är knas, dvs. nyligen ommålad med frimurarmotiv för att tjäna en hacka. Ingen äkta frimurarklocka.
Varför kontaktade du någon tjomme i Florida? Varför kontaktade du inte Ulysse Nardin direkt via deras hemsida? Här är en länk till formuläret man fyller i: http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch_manufacturer/Contact/E-Mail_us.html
I formuläret måste man uppge verkets serienummer, har din klockas verk ens ett serienummer? Det är genom serienumret de hittar information i sina arkiv om produktionsdatumet för urverket. I samtliga äkta Ulysse Nardin jag sett, såväl i verkligheten som på bild, så har urverken alltså varit numrerade. Detta gäller oavsett om klockan i fråga är från 30-talet eller 70-talet.
Din klocka är tyvärr inte äkta, att någon stolle yrar om att den är "authentic" visar bara i mina ögon personens okunskap.
Varför kontaktade du någon tjomme i Florida? Varför kontaktade du inte Ulysse Nardin direkt via deras hemsida? Här är en länk till formuläret man fyller i: http://www.ulysse-nardin.com/en/swiss_watch_manufacturer/Contact/E-Mail_us.html
I formuläret måste man uppge verkets serienummer, har din klockas verk ens ett serienummer? Det är genom serienumret de hittar information i sina arkiv om produktionsdatumet för urverket. I samtliga äkta Ulysse Nardin jag sett, såväl i verkligheten som på bild, så har urverken alltså varit numrerade. Detta gäller oavsett om klockan i fråga är från 30-talet eller 70-talet.
Din klocka är tyvärr inte äkta, att någon stolle yrar om att den är "authentic" visar bara i mina ögon personens okunskap.
Det var Ulysse nardin jag kontaktade, men fick svar ifrån deras Amerikanska avdelning och fick nu svar ifrån deras Avdelning i schweiz.
Du behöver knappast bli sur. Vet liksom inte mer vad jag ska göra än att kontakta dem? Och okej, då är det 2 på deras avdelning, både i Amerika och i Schweiz som lever i total okunskap.
Antar då alltså att den är värd att hålla och skicka in till schweiz för att se.
Är den inte orginal, well, fuck it, då tar jag bort en ifrån marknaden. Är den orginal så är det ju schyst.