• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ulysse Nardin - tråden "You had my curiosity… but now you have my attention.”

Här Kommer den 😊
En keeper jag gillar skarpt 1000024422.jpg
1000024423.jpg
Lagom dekadent! Älskar den.

Har än så länge bara handlat mainstream klockor och har nu fått upp ögonen för Ulysse Nardin. Vad säger ni om ”blast skeleton x” (3713-260-3/BLACK)?

Någon som har erfarenhet av denna eller märket överlag och kan dela med sig?

42mm, 50 meter vattentät, 96h power reserve och manuellt verk. Kommer på gummi.

IMG_9191.jpeg
IMG_9192.jpeg

Har än så länge bara handlat mainstream klockor och har nu fått upp ögonen för Ulysse Nardin. Vad säger ni om ”blast skeleton x” (3713-260-3/BLACK)?

Någon som har erfarenhet av denna eller märket överlag och kan dela med sig?

42mm, 50 meter vattentät, 96h power reserve och manuellt verk. Kommer på gummi.

IMG_9191.jpeg
IMG_9192.jpeg
Den där var rätt cool imho. Men antar att den kostar huggorm?!

Jag fattar verkligen inte att den här tråden bara lyckats skrapa ihop 3 sidor sedan 2018.

Tycker mycket av det UN producerar är riktigt trevliga saker och jag kommer mycket troligt skaffa en någon gång i framtiden. Oändligt mycket mer karaktär en en sub no-date om man säger så...

1740479558482.png

Bild för att det blir roligare!

Senast ändrad:
Jag fattar verkligen inte att den här tråden bara lyckats skrapa ihop 3 sidor sedan 2018.

Tycker mycket av det UN producerar är riktigt trevliga saker och jag kommer mycket troligt skaffa en någon gång i framtiden. Oändligt mycket mer karaktär en en sub no-date om man säger så...

1740479558482.png

Bild för att det blir roligare!
Jag som funderar på en nu tänker ändå på hur det ska gå om man någon gång vill sälja eller serva. Det blir ju väldigt mycket lättare om man har det alla vill ha, men så mycket tråkigare! Åker till ad utomlands inom en vecka och rekar 👀

Jag som funderar på en nu tänker ändå på hur det ska gå om man någon gång vill sälja eller serva. Det blir ju väldigt mycket lättare om man har det alla vill ha, men så mycket tråkigare! Åker till ad utomlands inom en vecka och rekar 👀
Det är väl ett bra svepskäl att ta båten över till Helsingfors kanske 😊

Tycket att Ulysse Nardin är lite underskattat men samtidigt ett ganska spretigt märke. Känns som att de vill vara lite överallt samtidigt och därför inte riktigt glänser på något.

De har (enligt mig) tre väldigt olika typer av modell-kategorier:

1) Klassiska (dessa tycker jag personligen om). Klockor som behållit formspråk/urtavla från de "riktiga" gamla chronometrarna som användes förr. Detta är absolut en stil som jag skulle kunna tänka mig. De (flesta) har romerska index, liten sekundvisare och power reserve klockan 12:

1740515713820.png
1740515766840.png
1740516531373.png
1740516783461.png

2) Tacky glitterbeströdda oligarkhustru-klockor... och ekivoka gubbklockor. Enligt mig historielösa eller tråkiga designer som säljer på att glittra och väcka uppmärksamhet.
1740516031472.png
1740517034520.png
1740516146851.png

3) Tekniska små underverk som visar vilken innovationsförmåga de faktiskt har... Riktigt coola klockor (även om de inte alltid är estetiskt tilltalande... men wow!)

1740516323742.png
1740516460973.png

Tycket att Ulysse Nardin är lite underskattat men samtidigt ett ganska spretigt märke. Känns som att de vill vara lite överallt samtidigt och därför inte riktigt glänser på något.

De har (enligt mig) tre väldigt olika typer av modell-kategorier:

1) Klassiska (dessa tycker jag personligen om). Klockor som behållit formspråk/urtavla från de "riktiga" gamla chronometrarna som användes förr. Detta är absolut en stil som jag skulle kunna tänka mig. De (flesta) har romerska index, liten sekundvisare och power reserve klockan 12:

1740515713820.png
1740515766840.png
1740516531373.png
1740516783461.png

2) Tacky glitterbeströdda oligarkhustru-klockor... och ekivoka gubbklockor. Enligt mig historielösa eller tråkiga designer som säljer på att glittra och väcka uppmärksamhet.
1740516031472.png
1740517034520.png
1740516146851.png

3) Tekniska små underverk som visar vilken innovationsförmåga de faktiskt har... Riktigt coola klockor (även om de inte alltid är estetiskt tilltalande... men wow!)

1740516323742.png
1740516460973.png
Om du skulle beskriva personer som köper dessa, vilka är det? Oligarken är given, men de övriga två inte lika självklara.

Hmm, lite lurigare men jag kan tänka mig att det gemensamma för kategori 1 och 3 ovan är att det nog inte är så många "första"-klockor utan troligtvis är något man börjar titta på först när man redan har några klockor i samlingen - framförallt för t.ex. Freak-klockan.

Den första kategorin är en klocka som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa - dvs kundgruppen skulle vara: personer som har kommit en bit i klocksamlande/klockintresse, som uppskattar en spännande hitorik bakom märken/modeller (i det här fallet UNs gedigna marin-relaterade historia) och vill ha något som är stiligt utan att vara galet dyrt eller för mainstream...

Kategori 3 är nog något för den som har rejält med pengar, vill ha en conversation-piece och sticka ut bland sina kompisar (som alla har AP, PP eller möjligtvis en Sky-Dweller). Köparen har troligtvis redan en klocksamling i mångmiljonklassen :cool: . Freaken på bilden ligger runt 1 500 000:-...

Det var mina hastligt och 100% påhittade teorier...

...apropå UN och ryska oligarker... hittade den här kreationen också... En relativt enkel (platina-)klocka, modell "Kremlin" med cloisonné-motiv levererat i ett diamantbestrött Faberge-inspirerat ägg av guld för ca 1 miljon...

Tacky... 😬
1740684290088.png

Hmm, lite lurigare men jag kan tänka mig att det gemensamma för kategori 1 och 3 ovan är att det nog inte är så många "första"-klockor utan troligtvis är något man börjar titta på först när man redan har några klockor i samlingen - framförallt för t.ex. Freak-klockan.

Den första kategorin är en klocka som jag själv skulle kunna tänka mig att köpa - dvs kundgruppen skulle vara: personer som har kommit en bit i klocksamlande/klockintresse, som uppskattar en spännande hitorik bakom märken/modeller (i det här fallet UNs gedigna marin-relaterade historia) och vill ha något som är stiligt utan att vara galet dyrt eller för mainstream...

Kategori 3 är nog något för den som har rejält med pengar, vill ha en conversation-piece och sticka ut bland sina kompisar (som alla har AP, PP eller möjligtvis en Sky-Dweller). Köparen har troligtvis redan en klocksamling i mångmiljonklassen :cool: . Freaken på bilden ligger runt 1 500 000:-...

Det var mina hastligt och 100% påhittade teorier...
Det är väl ungefär som jag tänker men man kanske är fördomsfull 😁🤷‍♂️

Ska besöka någon butik inom kort så återkommer med bilder.

Är inte ett av husets problem att man just pantat sig rätt hårt mot ryssar? Det är min första association till UN och modellen "Kremlin" där ovan gör inte den svagare precis. Varumärkesmässigt är det ju en mardröm.

Men jag kanska dömer för hårt.

Då blev det ett besök. Överlag ganska imponerad av modellen men lite läskigt med nischat märke och nischad design. Står mellan denna och en sub från 90 talet i 2ton eller stål.

Bilagor

• IMG_9222.jpeg
    IMG_9222.jpeg
    880 KB · Visningar: 1
  • IMG_9223.jpeg
    IMG_9223.jpeg
    434.9 KB · Visningar: 1
  • IMG_9235.jpeg
    IMG_9235.jpeg
    676.4 KB · Visningar: 1
  • IMG_9230.jpeg
    IMG_9230.jpeg