• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Universal Geneve Compax

Succé?

  • Onekligen

    Röster: 78 90.7%
  • Dessvärre inte

    Röster: 7 8.1%
  • Oklart

    Röster: 1 1.2%

  • Totala väljare
    86
UG har tillverkat Compax sedan 1936, och de finns i fler versioner och utföranden än någon kan hålla reda på. Ni som ratar dem för att de ser ut som någon annan klocka eller för visarnas skull grundar ju uppenbarligen ert utlåtande på en klocka. Lite som att säga "Jag tycker inte om Omega Seamaster" och syfta på samtliga modeller sedan 1948.


Eftersom du citerar mig i annat inlägg kan jag inte annat än känna mig lite träffad. Om jag inleder att skriva "Trevliga klockor" innebär det knappast att jag ratar dem. Sedan är min kommentar om visarna självklart något som gäller trådstartarens bilder. I övrigt får du mästra bäst du vill ;)
 
Universal%20Geneve%20Uni%20Compax%2013_resize.JPG

Vassego!


Hmm - men här tycker jag istället att de är lite för taniga - I'm a hard man to please!
Den modell som Galaxxy lagt in i tråden är väldigt fin dock
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja, för en PN är ju precis samma prisnivå som de UG som diskuterats här. Så det är ju bara att spara nån vecka längre liksom. :bored:
 

Stian

Breitling
Hehe, fult klar over prisforskjellen, men den er så lekker:) Det blir nok bare i drømmene for min del!
 

Anton

Omega
Jag vill HA den första! Men UG verkar inte vara så vanliga här på KS eller kanske allmänt ett ovanligt märke?
Tycker många av deras klockor är lite egna och otroligt fina iaf :)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Otroligt fina kronografer som fått ett uppsving det senaste året. Har någon haft en? Vad tycker vi?

UGWhite.jpg


Har faktiskt haft en likadan som på bilden, måste vara ca 2år sedan den såldes, hade strax innan en Tri Compax.
Grymt fina ur som jag garanterat kommer att äga igen, men då budgeten är liten och då det finns mycket att prova så får ibland vissa flippar göras, flippar man får ont i magen av.

Kan klart rekommendera er att prova UG, kan vara ett av de mest underskattade märkena, i alla fall här hemma.
 

Omen

Heja Eslöv!
2-Faktor
Fräscha! har inte alls funderat på UG innan, men jag skulle mycket väl kunna tänka mig en om det dyker upp något..
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Ser stabila ut, snygga. Gillar namnet Universal Geneve - låter som ett världsmästarmärke av nåt slag.
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Bumpar lite efter jag själv sitter och tittar på UG på chrono24 atm. Finns massor av snygga kronografer i guld! Någon som haft en compax eller klämt på en och kan säga hur de är?
 

Thorn

Friends of KS
Någon som har en uppfattning om priserna har skenat sen hodinkee valde compaxen till 2013 års hype of the year? Tycker de är otroligt fina och det vore kul att höra om hodinkee har stor påverkan på marknaden.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Dags för en bump! Någon som har lite go läsning?

Space-Compax 1st gen
P1040752.jpg

DviOPjo.jpg


Space-Compax 2nd gen
fetch


"Evil Nina" 1st gen
universal-genve-vintage-compax-evil-nina-stainless-steel--d.jpg

01990a.jpg

01990c.jpg


"Evil Nina" 2nd gen
DSC_0394.jpg

bca471ae626cbe587a87afcd9d9bef82.jpg


Gott och blandat
photo-mar-20-1-07-52-pm-jpg.46631
Fantastiska ur - trots att den numera antagligen är billigare än "ninan" är space compax nog så nära en "graal" jag kommer. Lätt roligare än en autavia:) Tyvärr är det (precis som polerouter subben) en jäkligt svår modell att få koll på och antalet tveksamma ex på marknaden i förhållande till antalet trovärdiga källor är nog i rolexklass - hur är det t ex med bandhornen på den nedre du visar? Har för mig att UG-snubbarna på omegaforums brukar vara tveksamma till de fasningarna?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Fantastiska ur - trots att den numera antagligen är billigare än "ninan" är space compax nog så nära en "graal" jag kommer. Lätt roligare än en autavia:) Tyvärr är det (precis som polerouter subben) en jäkligt svår modell att få koll på och antalet tveksamma ex på marknaden i förhållande till antalet trovärdiga källor är nog i rolexklass - hur är det t ex med bandhornen på den nedre du visar? Har för mig att UG-snubbarna på omegaforums brukar vara tveksamma till de fasningarna?
Tror nog det kan vara så att jag länkat till en fake precis som jag varnade för i "fulurs"-tråden.
Såhär ser en legit ut:
UG4.jpg


Vill läsa på mer om dessa generellt men snålt med info på nätet.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Konstigt ändå, tycker man aldrig ser UG medans det strösslas med Heuer? (Iaf här på forumet)
Jo men tror vissa märken är överrepresenterade här på forumet, ex. rolex? Sen kanske det föreligger någon form av tidsbias i det hela, men skulle nog ändå vilja säga att 60 tals heuers är svårare att få tag på i jmf med UG mfl. Sen kanske det förekommer ett par ex. som ligger osålda i 300 år, det är en annan femma:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jo men tror vissa märken är överrepresenterade här på forumet, ex. rolex? Sen kanske det föreligger någon form av tidsbias i det hela, men skulle nog ändå vilja säga att 60 tals heuers är svårare att få tag på i jmf med UG mfl. Sen kanske det förekommer ett par ex. som ligger osålda i 300 år, det är en annan femma:)
mycket möjligt att det är så, tycker dock att Heuer känns vanligare än UG även på utländska forum.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tyvärr har tåget redan gått på de klassiska UG kronosarna. Man skulle ha nappat på dem medan de fortfarande bara kostade 3-4k usd. :(

Riktigt roliga modeller. Speciellt de med exotic dial.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fantastiska ur - trots att den numera antagligen är billigare än "ninan" är space compax nog så nära en "graal" jag kommer. Lätt roligare än en autavia:) Tyvärr är det (precis som polerouter subben) en jäkligt svår modell att få koll på och antalet tveksamma ex på marknaden i förhållande till antalet trovärdiga källor är nog i rolexklass - hur är det t ex med bandhornen på den nedre du visar? Har för mig att UG-snubbarna på omegaforums brukar vara tveksamma till de fasningarna?
Kanske "roligare" än Autavian men knappast snyggare. Tidstypiskt ful och asymmetrisk är rymdisen. En tri-compax däremot med lyra-lugs skulle jag inte tacka nej till.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Kanske "roligare" än Autavian men knappast snyggare. Tidstypiskt ful och asymmetrisk är rymdisen. En tri-compax däremot med lyra-lugs skulle jag inte tacka nej till.
Nu använder du ju "ful" och "asymmetrisk" som om det vore negativt...? En del klockor ska vara avvikande och konstiga. Det enda jag inte älskar i space compax vridringen, som känns trist generisk.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu använder du ju "ful" och "asymmetrisk" som om det vore negativt...? En del klockor ska vara avvikande och konstiga. Det enda jag inte älskar i space compax vridringen, som känns trist generisk.
Nej, använde dem som motsats till snygg/vacker. älskar fula klockor men inte just denna. Känns överarbetad.
 
Topp