• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppdaterade regler på köp o sälj

Foto med användarnamn, och reggad telefon tillsammans med fotat leg är enkla åtgärder som reducerar risken rejält. En bra GG tråd på detta så är man helt safe.

Ska admins spara de bilderna tänker du? Vad händer om forumet hackas då?

Edit: eller menar du att man ska be om det från köpare/säljare? Helt lönlöst i 9 fall av 10 när bedragare gör det under eget namn...

Vi får dessutom återkommande rapporter om att medlemmars konton blivit hackade. Detta sker uteslutande pga att samma lösenord har använts på andra siter. Vi rekommenderar alla att ha "two-step verification" påkopplat.

... och använd ALDRIG samma lösenord på flera ställen!!! Om ni inte kan komma ihåg flera lösenord, använd de mekanismer som finns i alla telefoner, datorer och web-läsare för att hantera lösenord. Då kan man dessutom sätta ordentligt långa (viktigast) och krångliga lösenord.

Ska admins spara de bilderna tänker du? Vad händer om forumet hackas då?

Edit: eller menar du att man ska be om det från köpare/säljare? Helt lönlöst i 9 fall av 10 när bedragare gör det under eget namn...

Via mess eller mail till köparen. En bild på klockan tillsammans med ditt användarnamn binder ihop säljaren och produkten, dvs den finns. En bedragare på ett entusiastforum har nog sällan produkten i sin egen ägo. Mina förslag var bara några tips som tillsammans gör affären tryggare. Att bli blåst kan vem som helst bli när man gör affärer så här. Vill man vara helt säker så handlar man hos AD.

Att kräva att forumet ska tillhandahålla tekniska lösningar, typ bankid känns orimligt. Var och en får som i det riktiga livet ta ansvar för sina handlingar osv. Precis som när man handlar på Blocket exempelvis.

Senast ändrad:
Via mess eller mail till köparen. En bild på klockan tillsammans med ditt användarnamn binder ihop säljaren och produkten, dvs den finns. En bedragare på ett entusiastforum har nog sällan produkten i sin egen ägo. Mina förslag var bara några tips som tillsammans gör affären tryggare. Att bli blåst kan vem som helst bli när man gör affärer så här. Vill man vara helt säker så handlar man hos AD.

Bild på objektet o användarnamnet är jag helt mer på. Reagerade mer på att man ska fotografera legitimationer hit och dit. Inte alls bra för någon.

Bra initiativ @Leben ! Hur ser ni på att införa samma samma restriktion för att skapa NY tråd? Jag har uppfattningen att det är vanligt att man skapar ett konto bara för att starta en ny tråd (typ, vad kan den här ärvda (eller stulna) klockan vara värd? eller, jag söker min första klocka och vill ha tips...) med en fråga som man kunnat hitta svar på om man läste lite i forumet. Då skulle en nyreggad medlem bli tvungen att läsa och delta i redan befintliga trådar innan en ny skapas :) Inte ovanligt att dessa nyreggade försvinner så fort deras tråd svalnat, vilket är tråkigt för forumandan.

Senast ändrad:
Bild på objektet o användarnamnet är jag helt mer på. Reagerade mer på att man ska fotografera legitimationer hit och dit. Inte alls bra för någon.
Osäker på vad risken skulle vara att fota sitt leg. Vill man kan man väl maska sina sista 4 om man tror att det är ett problem. Oavsett, det är bara anspråkslösa tips.

Räcker det inte med att skriva sitt nick och dagens datum på en lapp som ligger bredvid klockan man så fotar ?
Eller måste det vara ens legitimation med ?

Bra!!
Jag har alltid haft filosofin att endast handla med medlemmar som kan uppvisa goda referenser, även om det handlar om ett läderband för 100kr.

Dock gör mig (för mig) nyheten om hackade konton nervös... Då kan uppenbarligen en bov verka reko. Har ni tips på hur man kontrollerar/testar det?

Förutom att det antagligen är lite meckigt att sätta upp rent tekniskt, så lär det inte vara gratis. Enligt https://www.bankid.com :
Bankerna såväl som andra leverantörer tecknar avtal om BankID-integration i fri konkurrens med varandra. För mer information kring priser och villkor, kontakta bank och leverantör.
Det är en kostnad per inloggning. Den skiljer sig mellan bankerna men ligger mellan 15 och 40 öre typ. Sen tillkommer en fast månadskostnad som inte är jättehög. Nu vet jag inte hur många annonser det läggs ut varje dag men det blir nog en bra sudd i kostnader i slutändan. Vem ska stå för dom?

En välfylld goodguytråd med typ 10 (och uppåt) namnkunniga, aktiva referenter är det helt omöjligt att fuska sig till på forat.

Toppen :)

Jag gjorde vid ett tillfälle så att säljaren (saknade referenser) fick posta klockan till mig först så swichade jag när klockan var hos mig.
Säljaren fick lita på mina referenser, vilket han inte hade problem med.
Nu kanske det bara fungera runt 5k o_O och jag swichade frakt pengen innan, så båda fick riktiga namn.

Varför inte bara göra nick-klocka-datum foto obligatoriskt (åtminstone innan man har god säljhistorik)? Lite som C24:s visar-foto.

Får detta någon påföljd för trådar som redan skapats i köp & sälj-avdelning av medlemmar som inte har 50 poster? Tänker både på annonser men ffa min egen ref-tråd.

/J

Bra initiativ om det nu inte drabbar besökarantalet. Det var via k&s som jag själv hittade in till forumet

@Eidolon
Snart så! En post till, vad ska du sälja? :p

Skämtar me dig ;)
2e9a97e8cb5ce0dc34637529e792ce76.png

Tillbaka
Topp