• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Uppdaterade regler på köp o sälj

Underbart att ni aktivt jobbar mot oroligheterna här på forumet på senaste, förhoppningsvis känner fler sig trygga!

Helt rätt men om en solklar gg får kontot kapat så kan det bli jobbigare
Om man gör TFA obligatoriskt är det ett icke-problem eftersom alla troligtvis har både mobiltelefon och en mailadress. Har man sparad inloggning på sin dator eller telefon så behöver man aldrig ens använda TFA-koden om man inte loggar in från en ny enhet eller byter lösenord.

Är det något ni har planer på? @Hook @Leben

Senast ändrad:
Jag visste inte att detta forum fanns förrän jag googlade en klockmodell jag var ute efter och hamnade här. Köpte den som nollpostare och blev sen kvar.
Kände inte heller till KS innan jag råkade snubbla över forumet via en googling. Håller helt med om att det är bra att alla kan se 'säljes' inkl oreggade. I slutändan får man som säljare avgöra om man vill sälja till nollpostare eller ej.

Kände inte heller till KS innan jag råkade snubbla över forumet via en googling. Håller helt med om att det är bra att alla kan se 'säljes' inkl oreggade. I slutändan får man som säljare avgöra om man vill sälja till nollpostare eller ej.
Det är på gott och ont tycker jag, det drar ju både bra och mindre bra personer till KS.

Jättebra, men kan man inte höja gränsen ytterligare? Mängden posts är bra, där är balansen mellan att se till att användaren är aktiv men inte floodar forumet med skräp för att komma över en siffergräns, men är inte två veckor lite kort? Det är väl inga som helst problem för en scammer att vänta två veckor och under den tiden hinna bygga upp 50 posts. En månad eller två månader tycker jag vore mer ändamålsenligt, vi har ju ändå idag ett bra underlag av användare för att ha ett levande köp och sälj även utan ytterligare tillflöde.

Jättebra, men kan man inte höja gränsen ytterligare? Mängden posts är bra, där är balansen mellan att se till att användaren är aktiv men inte floodar forumet med skräp för att komma över en siffergräns, men är inte två veckor lite kort? Det är väl inga som helst problem för en scammer att vänta två veckor och under den tiden hinna bygga upp 50 posts. En månad eller två månader tycker jag vore mer ändamålsenligt, vi har ju ändå idag ett bra underlag av användare för att ha ett levande köp och sälj även utan ytterligare tillflöde.
Tror Omega Forums har 200 post. Och de kontrollerar så det inte bara är skräp. Bra tycker jag

Mycket bra med uppdaterade regler även om det var marginellt. Klart som tusan att krav ska finnas för att kunna nyttja köp&sälj.
Lite ansträngningar får man ju göra som ny medlem för att få tillgång till fri annonsering på ett klockforum. Fritt fram att köra lite rysk roulette annars och välja blocket istället om intresset för klockor för övrigt inte finns. Känns onekligen som köp&sälj behöver en åtstramning av reglerna.

För er som är oroliga för kapade konton.
Det har varit 3 stycken av ca 28.000 medlemmar. Ingen hade two-step påkopplat.
Risken är således väldigt låg.

Koppla Two-step på här:
34A17611-81E5-43D3-96E6-81ECEE1860D8.jpeg

Senast ändrad:
För er som är oroliga för kapade konton.
Det har varit 3 stycken av ca 28.000 medlemmar. Ingen hade two-step påkopplat.
Risken är således väldigt låg.

Koppla Two-step på här:
34A17611-81E5-43D3-96E6-81ECEE1860D8.jpeg
Skönt!
Min oro är egentligen inte att mitt konto blir kapat, utan att jag gör affär med ngn som har kapat ett annat konto.

Bra idé men jag tror tyvärr inte att det hjälper. Är man fast besluten om att få tillgång till forumdelen så får man det ändå, enda skillnaden är att man postar sina 50 skräpinlägg och sedan väntar två månader eller vice versa. Har man inget intresse så har man inte det och det finns inga regler som ändrar på det, se bara på hur många som uppnått kriteriet kring medlemstid och sen spammar med sina 20 inlägg för att omedelbart lägga upp en annons. Vissa skriver bara "bra tips", "tack" och andra nonsensinlägg medan andra sköter det snyggare men poängen är densamma.

Jag tror att det enda sättet att komma åt detta skräppostande är att man slänger ett öga på användarens historik och gör ett manuellt godkännande av profilen. Då spelar det ingen roll hur länge man har varit medlem eller hur många inlägg man gjort om det bara är okynnespostande.

Med hänsyn till ovan vore det också bra/nödvändigt om någon (mod/admin?) drar upp linjer för vad som anses vara bidrag till forumet?

Är exemplevis ett ”tack” eller ”snygg klocka”/”frän” skräpposter eller artighetsfraser/uttryck för (inbördes) beundran? Måste man dela med sig av information för att man ska anses bidra till forumet eller bidrar man om man delar bilder och uppmuntrar andra i märkestrådar eller till exempel i ”vad gör du och din klocka just nu”?

Jag förstår så klart att man vill vidta åtgärder i dessa tider och känner verkligen för de stackare som blivit blåsta! Men - tycker det är lite bitter eftersmak i ”du får gärna köpa klockor här men inte sälja förrän du har postat hundratals bidragande poster” (frågan kvarstår vem som bedömer vad som är bidragande eller inte). Vidare handlar internethandel (eller egentligen all beg-handel) om riskminimering snarare än absolut säkerhet. Återigen - tycker det är jättebra att det vidtas åtgärder - men ifrågasätter vad en höjd gräns för poster skulle uträtta. Glöm inte att syftet för en scammer är just det - att scamma. Om det innebär att posta 200 posts och vänta nån månad så lär de göra det och scamma på andra sätt under tiden.

Jag brukar utgå från följande checklista när jag handlar på distans - oavsett om det är klockor, gitarrer eller annat:

- äger säljaren objektet? (här är idén om en bild på klockan tillsammans m dagens datum och KS-nick väldigt bra. I dagsläget ber jag ibland om motsvarande eller bildgooglar använda bilder för att se om de är stulna från andra annonser)

- är säljaren den de uppger sig för att vara? (Om de har ett listat telenummer är det en bra början att ringa upp på detta. Ibland samlar jag in information om vederbörande genom öppna källor och ställer helt enkelt kontrollfrågor utifrån denna information)

- vill jag göra affärer med vederbörande? (Magkänslan brukar vara en bra början här - KS referenser är också en bra resurs.
Kreditupplysning och upplysning om ev kriminellt ff kan vara nästa steg)

- som en allmän punkt på forum undviker jag också att ange mitt fulla namn i onödan eller välja nick som tydligt anspelar på mitt riktiga namn.

Är detta vattentätt? Absolut inte men risken att bli blåst eller rånad minskar markant. För steg 2 och 3 är det egentligen bara fantasin och uppfinningsrikedomen som sätter gränser (och i viss fall paranoia?). Vad jag menar är att bygga ett forumsystem som tar sådan höjd att handel blir helt riskfritt är i princip omöjligt.

Många/någon läser kanske det här och noterar att jag själv reggade mig för en månad sedan och omkullkastar ovanstående på den faktorn. Jag förväntar mig inte att alla håller med men hoppas några av tipsen går hem och kanske hjälper någon i framtida affärer.

Som avslutning på denna rant vill jag också säga att den misstänkliggörning av nya medlemmar som skjuts in lite varstans i denna tråd inte är produktiv om det är ett levande och bidragande forum som eftersträvas.

/J

Senast ändrad:
Mycket bra initiativ! :) Jag tycker att förslaget som kom upp tidigare i en annan tråd angående K&S, att man skulle få en sorts ”KS” vattenstämpel på sina annonsbilder (kanske med ens alias?), kan vara en bra idé då man sett att vissa bilder blivit stulna härifrån och sedan läggs en ”scam” annons ut på tradera och liknande :mad:

Ska man köpa en klocka och är osäker på om säljaren faktiskt äger klockan så kan man ju tex gör som chrono24 och be om en bild på klockan med ett av en själv valt klockslag, sånt är ju ganska svårt att förfalska :)

Men återigen, väldigt bra initiativ med höjt antal poster för att kunna annonsera och det känns kul att forumet ständigt uppdateras :)

Sidospåret om att vissa är oroliga för hur deras annonser exponeras, kan man inte lägga in en extra funktion vid skapandet av annonsen? Om den ska vara synliga för alla eller endast reggade personer med x antal poster?

Med hänsyn till ovan vore det också bra/nödvändigt om någon (mod/admin?) drar upp linjer för vad som anses vara bidrag till forumet?

Är exemplevis ett ”tack” eller ”snygg klocka”/”frän” skräpposter eller artighetsfraser/uttryck för (inbördes) beundran? Måste man dela med sig av information för att man ska anses bidra till forumet eller bidrar man om man delar bilder och uppmuntrar andra i märkestrådar eller till exempel i ”vad gör du och din klocka just nu”?

Jag förstår så klart att man vill vidta åtgärder i dessa tider och känner verkligen för de stackare som blivit blåsta! Men - tycker det är lite bitter eftersmak i ”du får gärna köpa klockor här men inte sälja förrän du har postat hundratals bidragande poster” (frågan kvarstår vem som bedömer vad som är bidragande eller inte). Vidare handlar internethandel (eller egentligen all beg-handel) om riskminimering snarare än absolut säkerhet. Återigen - tycker det är jättebra att det vidtas åtgärder - men ifrågasätter vad en höjd gräns för poster skulle uträtta. Glöm inte att syftet för en scammer är just det - att scamma. Om det innebär att posta 200 posts och vänta nån månad så lär de göra det och scamma på andra sätt under tiden.

Jag brukar utgå från följande checklista när jag handlar på distans - oavsett om det är klockor, gitarrer eller annat:

- äger säljaren objektet? (här är idén om en bild på klockan tillsammans m dagens datum och KS-nick väldigt bra. I dagsläget ber jag ibland om motsvarande eller bildgooglar använda bilder för att se om de är stulna från andra annonser)

- är säljaren den de uppger sig för att vara? (Om de har ett listat telenummer är det en bra början att ringa upp på detta. Ibland samlar jag in information om vederbörande genom öppna källor och ställer helt enkelt kontrollfrågor utifrån denna information)

- vill jag göra affärer med vederbörande? (Magkänslan brukar vara en bra början här - KS referenser är också en bra resurs.
Kreditupplysning och upplysning om ev kriminellt ff kan vara nästa steg)

- som en allmän punkt på forum undviker jag också att ange mitt fulla namn i onödan eller välja nick som tydligt anspelar på mitt riktiga namn.

Är detta vattentätt? Absolut inte men risken att bli blåst eller rånad minskar markant. För steg 2 och 3 är det egentligen bara fantasin och uppfinningsrikedomen som sätter gränser (och i viss fall paranoia?). Vad jag menar är att bygga ett forumsystem som tar sådan höjd att handel blir helt riskfritt är i princip omöjligt.

Många/någon läser kanske det här och noterar att jag själv reggade mig för en månad sedan och omkullkastar ovanstående på den faktorn. Jag förväntar mig inte att alla håller med men hoppas några av tipsen går hem och kanske hjälper någon i framtida affärer.

Som avslutning på denna rant vill jag också säga att den misstänkliggörning av nya medlemmar som skjuts in lite varstans i denna tråd inte är produktiv om det är ett levande och bidragande forum som eftersträvas.

/J
Tror nog att en genuint klockintresserad som vill bli medlem och inte bara dra nytta av köp&sälj klarar av att vänta in sin tid och bidra lite. Äkta intresse slocknar inte för det och dödar forumets blomstring. Tycker själv att reglerna även nu efter ändring är något för tama. Köp&sälj skulle vara helt stängt för icke medlemmar och till kraven är uppfyllda enligt mig.
Sen kan man räkna med att som ny säljare skicka varan först och sen få betalt.
Utan rekommendationer i GG-tråden som känns relevanta så får man nog vara beredd på att visa sin ärlighet på det viset. Så fick jag själv göra vid start för ett antal år sedan och det gjorde jag gärna. En garanti för att inte bli bedragen finns inte någon gång men risken går att minimera.
Ett nytt Blocket för klockor vill nog ingen ha.

Tror nog att en genuint klockintresserad som vill bli medlem och inte bara dra nytta av köp&sälj klarar av att vänta in sin tid och bidra lite. Äkta intresse slocknar inte för det och dödar forumets blomstring. Tycker själv att reglerna även nu efter ändring är något för tama. Köp&sälj skulle vara helt stängt för icke medlemmar och till kraven är uppfyllda enligt mig.
Sen kan man räkna med att som ny säljare skicka varan först och sen få betalt.
Utan rekommendationer i GG-tråden som känns relevanta så får man nog vara beredd på att visa sin ärlighet på det viset. Så fick jag själv göra vid start för ett antal år sedan och det gjorde jag gärna. En garanti för att inte bli bedragen finns inte någon gång men risken går att minimera.
Ett nytt Blocket för klockor vill nog ingen ha.
Jag tycker också att kraven skulle kunna vara lite tuffare samt att köp/sälj inte borde vara synligt förrän dessa är uppnådda.

Tillbaka
Topp