• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Uppdatering av verk i en Certina ds1 powermatic 80

Tjaba! Jag har en Certina ds1 med ett powermatic 80 verk i. Verket är ju ett ETA C07.111, vilket i sig är ett modifierat 2824 med 80 timmars gångreserv. Hur har dem lyckats trycka i mer än 30 timmar extra i denna kaliber? Jo dem har sänkt frekvensen på balansen en aning, från 28800 bpp till 21600 bpp. Jag tror även, inte helt säker dock, att dem har gjort fjäderhuskärnan lite mindre så att det får plats lite mer fjäder i fjäderhuset.
So far so good, det är ju alltid lite trevligt med lång gångreserv och frekvensen är inget man märker. Men det jag inte visste när jag fick klockan var att det var två viktiga delar i verket som dem har gjort i plast!!
Gånghjul och hake i C07.111 är gjorda i plast... jag vet inte hur ni känner, men jag tycker inte att det är så roligt. Det känns billigt, nu är det inte en jätte dyr klocka heller, men det är ju inte en swatch.

Rado har samma verk i sina klockor fast med en viktig detalj, i mitt tycke, med riktiga gånghjul och hake! Det verket heter C07.611 och ett sådant har jag fått tag på och nu ska jag byta verken rakt av och men behålla rotorn så att jag har rätt logga på rotorn. Inte en jättespännande operation, men jag tänkte att ni kanske ville vara med ändå :D

Klockan i fråga:
4EE568DC-6781-4DB8-A964-081BA1FB4DFB.jpeg

Jag ska ta bättre bilder på den när jag fått ihop den igen ;)

Verket får man ut genom att ta bort glasringen.
7B1C2017-8660-4325-8ED5-A97D5143AA38.jpeg


Här har ni plast detaljerna...
DD0A8816-6DB7-4CB8-B672-1D7385A3AA95.jpeg
D1FCDB8E-FDB0-4532-BEF8-8DEE1085991D.jpeg


Radoverket. Inte mkt, men lite finare finnisherat
723BFFC9-D872-4FAE-BBDF-DF7B64702AA5.png


Och här är det riktiga gånghjulet och haken! Juste dem har gjort dessa verk frisvängande, dvs att det inte finns några ruckstift som man ruckar en klocka med. Dessa stör gången i en klocka då det är bättre utan. Då ruckar man genom att flytta vikter på balansen, in mot centrum för att få klockan att gå fortare och ut för att få klockan att gå långsammare. Dessa vikter är skruvarna på skänklarna i bilden
6247D955-A7EC-4514-BDEC-84056B59B266.png


Det var så långt jag hann idag. Imorgon sätter jag på visare, boetterar och testar verket.

Mvh Daniel
 
Tjaba! Jag har en Certina ds1 med ett powermatic 80 verk i. Verket är ju ett ETA C07.111, vilket i sig är ett modifierat 2824 med 80 timmars gångreserv. Hur har dem lyckats trycka i mer än 30 timmar extra i denna kaliber? Jo dem har sänkt frekvensen på balansen en aning, från 28800 bpp till 21600 bpp. Jag tror även, inte helt säker dock, att dem har gjort fjäderhuskärnan lite mindre så att det får plats lite mer fjäder i fjäderhuset.
So far so good, det är ju alltid lite trevligt med lång gångreserv och frekvensen är inget man märker. Men det jag inte visste när jag fick klockan var att det var två viktiga delar i verket som dem har gjort i plast!!
Gånghjul och hake i C07.111 är gjorda i plast... jag vet inte hur ni känner, men jag tycker inte att det är så roligt. Det känns billigt, nu är det inte en jätte dyr klocka heller, men det är ju inte en swatch.

Rado har samma verk i sina klockor fast med en viktig detalj, i mitt tycke, med riktiga gånghjul och hake! Det verket heter C07.611 och ett sådant har jag fått tag på och nu ska jag byta verken rakt av och men behålla rotorn så att jag har rätt logga på rotorn. Inte en jättespännande operation, men jag tänkte att ni kanske ville vara med ändå :D

Klockan i fråga:
4EE568DC-6781-4DB8-A964-081BA1FB4DFB.jpeg

Jag ska ta bättre bilder på den när jag fått ihop den igen ;)

Verket får man ut genom att ta bort glasringen.
7B1C2017-8660-4325-8ED5-A97D5143AA38.jpeg


Här har ni plast detaljerna...
DD0A8816-6DB7-4CB8-B672-1D7385A3AA95.jpeg
D1FCDB8E-FDB0-4532-BEF8-8DEE1085991D.jpeg


Radoverket. Inte mkt, men lite finare finnisherat
723BFFC9-D872-4FAE-BBDF-DF7B64702AA5.png


Och här är det riktiga gånghjulet och haken! Juste dem har gjort dessa verk frisvängande, dvs att det inte finns några ruckstift som man ruckar en klocka med. Dessa stör gången i en klocka då det är bättre utan. Då ruckar man genom att flytta vikter på balansen, in mot centrum för att få klockan att gå fortare och ut för att få klockan att gå långsammare. Dessa vikter är skruvarna på skänklarna i bilden
6247D955-A7EC-4514-BDEC-84056B59B266.png


Det var så långt jag hann idag. Imorgon sätter jag på visare, boetterar och testar verket.

Mvh Daniel
Usch vad tråkigt, hade högre tankar om Certina än att använda plast i verket. Visst, dessa delar kanske håller lika bra (eller iaf till nästa service) som metallvarianten, men vetskapen om plast skulle störa mig.
 
Varför just gånghake och hjul i plast? Är det för att spara kraftreserv om dessa delar är lättare..?
Annars känns ju dessa delar som utsatta för mycket slitage?
 
Känns lite B med plast :( . Slit och släng . Nyare certina går det väl inte hitta delar till heller . Så risken finns att klockorna åker i tunnan när dom gjort sitt. ETA har ju sin policy oxå.
 
Passar inte gånghake med hjul i båda så det kanske räcker att flytta över de andra bara?
Det kanske dem gör, men det känns bökigt att lyfta på nästan allt och sätta i och om det inte funkar flytta tillbaka dem och sedan byta verken iaf.
Tissot använder också detta verk, men det kanske är en homage till sina plast verk på 70-talet då ;)

Varför just gånghake och hjul i plast? Är det för att spara kraftreserv om dessa delar är lättare..?
Annars känns ju dessa delar som utsatta för mycket slitage?
Det kan mkt väl vara att dem vill ha dem delarna lättare för gångreserven. Men jag tror ju att den största anledningen är tillverkningskostnaden... jag trodde först att det även skulle vara oljefritt eftersom det var plast, men tydligen har dem en speciell olja för dessa delar i plast.

Liksom @eriksson850 så stör mig vetskapen om att det är plast i verket, därför byter jag :D
 
Jovisst, men för en lekman känns det värre med gånghjul och hake i plast?!
Min bil har också plastdelar, men inte cylinderblock och vevaxel? :)
Jo jag vet, dock inget som gör det verket roligare heller direkt...

Absolut, men som Daniel påpekade så är just denna komponent i plast för att vara mer skonsam mot tänderna på kronografens centrumsekundhjul, som är väldigt små.
Jag har sett tidiga varianter av 7750, och även 861 som hade denna stopparm i mässing (om jag inte missminner mig, rätta mig annars @Daniel Mathisen ) men detta ändrades till plast för att vara mer skonsamt.

Men gånghjul och hake känns ”billigare” helt enkelt än stål.
 
Absolut, men som Daniel påpekade så är just denna komponent i plast för att vara mer skonsam mot tänderna på kronografens centrumsekundhjul, som är väldigt små.
Jag har sett tidiga varianter av 7750, och även 861 som hade denna stopparm i mässing (om jag inte missminner mig, rätta mig annars @Daniel Mathisen ) men detta ändrades till plast för att vara mer skonsamt.

Men gånghjul och hake känns ”billigare” helt enkelt än stål.
Vet inte angående tidiga 7750, men det stämmer nog. Omega har i produktion även idag 1861 med en stopparm i stål, men då kallar dem den 1863. Den sitter i speedmaster med glasbaksida. För hur bra och skonsamt det än må vara med plast där, så är det inte snyggt. ;)
 
Senast ändrad:
Då var det dags för ruckning! Ruckningen går till på det viset att det är två skruvar på balansen, på varsin skänkel mittemot varandra. Det är vanliga skruvar som man skruvar på uppifrån, detta ger ett tryck på balansen och framförallt på balanstapparna. Då får man ha ett mothåll under skänkel när man ska skruva. För att förra klockan skruvar man tyngden in mot centrum och för att sakta klockan skruvar man tyngden bort från centrum, men det visste ni redan ;) Det är viktigt att man skruvar lika mkt på båda skruvar, annars flyttar man på tyngdpunkten på balansen och klockan kan börja gå konstigt. På denna är det lite svårt att se hur mkt man har skruvat eftersom det inte finns några graderingar, jag försöker hitta referenser i skänkel och balans för att hitta rätt och skruva lika på våda skruvar.

Här är lilla mothållet som jag lägger under skänkeln när jag skruvar. Det är ju lätt att tillverkarn liknande, men denna hade jag tillgänglig. Tror den är från Certina.
66155EFA-6B5D-487E-B6BD-4CF89718EA5A.jpeg


Här är den in action
F4B6980B-57A9-457A-A377-EAE33ABF5ED8.png


Och nu är den ruckad och trycktestad med gott resultat!
08FD797A-49DC-4684-8BEF-500EFE06BA51.jpeg

Mvh Daniel
 
Jovisst, men för en lekman känns det värre med gånghjul och hake i plast?!
Min bil har också plastdelar, men inte cylinderblock och vevaxel? :)

Nu fick jag lite panik känsla faktiskt. Att dom bytt ut rubiner mot plast :S. Jag äger en DS-1 Himalaya som är ursnygg men jag har alltid misstänkt att Powermatic 80 har "fuffens" för sig då ljudet "tic toc" inte låter som alla mina andra klockor. Det är ett mer snärtigt ekande ljud som en aluminiumburk.

Jag har inget emot kompositmaterial om de används på rätt sätt. Dock ställer jag mig tveksam till att man plockat bort rubinerna... och gånghjulet är av plast istället för metall. Men det spar nog brutalt mycket pengar...
Typ gånghjul av komposit men tänderna metall. Gånghake and komposit men med rubiner... Hade vart en acceptabel kompromiss.

Om jag fattat det rätt är plast delarna dessa nedan ? Bara så vi pratar om samma sak "lever escapement"...

Escapement wheel - "gånghjul"
Pallet Fork - "Gång hake"

roff_escapement.jpg


300px-Mechanical_escapement.gif
 
Tjaba! Jag har en Certina ds1 med ett powermatic 80 verk i. Verket är ju ett ETA C07.111, vilket i sig är ett modifierat 2824 med 80 timmars gångreserv. Hur har dem lyckats trycka i mer än 30 timmar extra i denna kaliber? Jo dem har sänkt frekvensen på balansen en aning, från 28800 bpp till 21600 bpp. Jag tror även, inte helt säker dock, att dem har gjort fjäderhuskärnan lite mindre så att det får plats lite mer fjäder i fjäderhuset.
So far so good, det är ju alltid lite trevligt med lång gångreserv och frekvensen är inget man märker. Men det jag inte visste när jag fick klockan var att det var två viktiga delar i verket som dem har gjort i plast!!
Gånghjul och hake i C07.111 är gjorda i plast... jag vet inte hur ni känner, men jag tycker inte att det är så roligt. Det känns billigt, nu är det inte en jätte dyr klocka heller, men det är ju inte en swatch.
.......
Mvh Daniel

Tack för väldigt intressant och upplysande inlägg Daniel
 
Nu fick jag lite panik känsla faktiskt. Att dom bytt ut rubiner mot plast :S. Jag äger en DS-1 Himalaya som är ursnygg men jag har alltid misstänkt att Powermatic 80 har "fuffens" för sig då ljudet "tic toc" inte låter som alla mina andra klockor. Det är ett mer snärtigt ekande ljud som en aluminiumburk.

Jag har inget emot kompositmaterial om de används på rätt sätt. Dock ställer jag mig tveksam till att man plockat bort rubinerna... och gånghjulet är av plast istället för metall. Men det spar nog brutalt mycket pengar...
Typ gånghjul av komposit men tänderna metall. Gånghake and komposit men med rubiner... Hade vart en acceptabel kompromiss.

Om jag fattat det rätt är plast delarna dessa nedan ? Bara så vi pratar om samma sak "lever escapement"...

Escapement wheel - "gånghjul"
Pallet Fork - "Gång hake"

roff_escapement.jpg


300px-Mechanical_escapement.gif
Du har fattat helt rätt! Dem delarna, Escape wheel och pallet fork, är i plast. Allt förutom axlarna. Bild nr 4 i mitt första inlägg visar dessa delar.
Du har även rätt i att den låter annorlunda. Den låter högre har jag fått för mig.
Mvh Daniel
 
Då var det dags för ruckning! Ruckningen går till på det viset att det är två skruvar på balansen, på varsin skänkel mittemot varandra. Det är vanliga skruvar som man skruvar på uppifrån, detta ger ett tryck på balansen och framförallt på balanstapparna. Då får man ha ett mothåll under skänkel när man ska skruva. För att förra klockan skruvar man tyngden in mot centrum och för att sakta klockan skruvar man tyngden bort från centrum, men det visste ni redan ;) Det är viktigt att man skruvar lika mkt på båda skruvar, annars flyttar man på tyngdpunkten på balansen och klockan kan börja gå konstigt. På denna är det lite svårt att se hur mkt man har skruvat eftersom det inte finns några graderingar, jag försöker hitta referenser i skänkel och balans för att hitta rätt och skruva lika på våda skruvar.

Här är lilla mothållet som jag lägger under skänkeln när jag skruvar. Det är ju lätt att tillverkarn liknande, men denna hade jag tillgänglig. Tror den är från Certina.
66155EFA-6B5D-487E-B6BD-4CF89718EA5A.jpeg


Här är den in action
F4B6980B-57A9-457A-A377-EAE33ABF5ED8.png


Och nu är den ruckad och trycktestad med gott resultat!
08FD797A-49DC-4684-8BEF-500EFE06BA51.jpeg

Mvh Daniel
Vart det någon skillnad på gångreserven efter att du bytte?
 
Nej det ska vara samma specs på båda verken :)
I see, läste någonstans att dom lyckats pressa ut längre gångreserv just på grund av lägre frekvens men även plastdelar. Men det där med plasten känns ju mindre rimligt nu om det går att få till bra med metall :). Även om jag inte hyser något agg mot plast :)

//Edit
Juste du bytte hela verket och inte enbart delar.... Tänkte fel.
 
Det är ju samma verk i grunden, 2824, och det är samma bph. Så det kanske går att byta enbart gånghjul och hake, men jag ville inte chansa :)
Plasten funkar ju och hamnar i fler och fler klockor och det funkar ju. Jag kanske får ändra min syn på plast :D
 
Det är ju samma verk i grunden, 2824, och det är samma bph. Så det kanske går att byta enbart gånghjul och hake, men jag ville inte chansa :)
Plasten funkar ju och hamnar i fler och fler klockor och det funkar ju. Jag kanske får ändra min syn på plast :D
Jag tycker att plasttillverkning är kul. Bearbeta bort material har vi gjort sedan urminnes tider, men att formspruta och gjuta som vi gör med plast är cooolt!
 
Tillbaka
Topp