• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

Har det aldrig följt med halvlänkar? Eller ens mikrojustering i låsen?

Var köper folk det? Original eller eftermarknads?

Finns det alltså både länkar o lås att köpa?

Känns lite märkligt på denna typen av klocka om det saknas vettig justering.
PO generation 1 saknade mikrojustering (ingen hade väl det 2005?) och kom med halvlänkar.

Generation 3 har mikrojustering och saknar halvlänkar.

Generation 2 har jag dålig koll på.

Samtliga armband, lås och länkbitar kan beställas hem av en Omega servicepartner. Det finns cirka 30 i Sverige. Jag tror man måste ange referensnumret till en klocka som sålts original med respektive del för att man ska hitta den i Omegas reservdelssystem.

Jag har för mig att någon här i tråden har lyckats köpa halvlänkar som passar på generation 3. De länkbitarna är till en annan länk, men råkar passa tillräckligt bra för att det ska gå att sätta dit dem. Man måste ha artikelnumret för att hitta dessa bitar.

PO generation 1 saknade mikrojustering (ingen hade väl det 2005?) och kom med halvlänkar.

Samtliga armband, lås och länkbitar kan beställas hem av en Omega servicepartner. Det finns cirka 30 i Sverige. Jag tror man måste ange referensnumret till en klocka som sålts original med respektive del för att man ska hitta den i Omegas reservdelssystem.

Jag har för mig att någon här i tråden har lyckats köpa halvlänkar som passar på generation 3. De länkbitarna är till en annan länk, men råkar passa tillräckligt bra för att det ska gå att sätta dit dem. Man måste ha artikelnumret för att hitta dessa bitar.

Gen 2 går alldeles montera låset med microjustering från Smp 300 . Plug and play Fint och bekväm
Gen 1 behöver nya ändlänkar för att montera låset .
Jag fortfarande står fast vid att gen 2 är den bästa combo . Hoppas dock de minskar tjockleken i framtiden för annars perfekta klocka
IMG_3018.jpeg

Finns dock en del ad's som kräver att själva montera sakerna man beställt

Hade ett samtal med bergströms där man helt plötsligt krävde att man skulle kunna visa upp exakt klocka som ref nr var till för annars skulle dom ej sälja delen till mig

Finns dock en del ad's som kräver att själva montera sakerna man beställt

Hade ett samtal med bergströms där man helt plötsligt krävde att man skulle kunna visa upp exakt klocka som ref nr var till för annars skulle dom ej sälja delen till mig
Hemskt oflexibelt. Jag förmodar att Omega kräver detta. Men det är inte tydligt för mig att Omega tjänar något på det. Är det bättre att klockentusiasterna skruvar dit delar som inte kommer från Omega?

Hemskt oflexibelt. Jag förmodar att Omega kräver detta. Men det är inte tydligt för mig att Omega tjänar något på det. Är det bättre att klockentusiasterna skruvar dit delar som inte kommer från Omega?

Antagligen för att många kunder tagit fel på referenser och delarna passar inte och helt plötsligt blir det ADns fel. Låter kanske ologiskt för klocknördar, men vissa kunder kan vara svåra att hantera och då är det lättast att ta in klockan på plats. Säger inte att det är vanligt, men inte ovanligt och de vill antagligen inte hantera sådana scenarion.

Kollar om det är någon som vet/testat ifall detta band passar på en PO från 2014 Large dvs 45,5 ref. nr. 232.30.46.21.01.001
IMG_5482.png

Stämmer ju inte om man skriver in ref. nr. på hemsidan men kan ju passa ändå🫣
Har inte lyckats få uppgifter från omega direkt. Priset är ju som alltid nu förtiden hutlöst så vill inte beställa utan att veta säkert.
Fattar att detta är en chansning men vill ändå kolla🙏🏻
Köper du från Omegas hemsida har du 14 dagars returrätt enligt lag och kan få pengarna tillbaka om det inte passar.

Finns en Omega Ultra deep från 2023 på Chrono 24 med en svensk privat säljare. Säger att den är köpt i Dubai så inget kvitto finns. Vad säger omega då om eventuell garanti?

Säljaren säger även att klockan vart inne hos kaplans så ”äktheten inte är något problem”

Men vad säger/tycker ni? Vad mer kan/bör jag kolla?

Finns en Omega Ultra deep från 2023 på Chrono 24 med en svensk privat säljare. Säger att den är köpt i Dubai så inget kvitto finns. Vad säger omega då om eventuell garanti?

Säljaren säger även att klockan vart inne hos kaplans så ”äktheten inte är något problem”

För att nyttja garantin behövs garantikortet. Kvitto ska inte behövas.

En planet ocean ultra deep är inte enkel att kopiera utan att stora, väl synliga skillnader. En kopia skulle till exempel inte ha ett coaxial-verk med Omegas typ av tidhållare. Alla som vet hur ett riktigt 89XX ser ut, eller har tillgång till en riktig klocka att jämföra med ser mycket snabbt om det är en kopia. Men eftersom ultra deep inte har glasbaksida måste ju klockan öppnas för att man ska kunna inspektera urverket. Men jag tror ändå att ultra deep är en alltför nischad klocka, med för komplicerad finish för att det ska vara värt att göra en jättebra kopia.

En planet ocean ultra deep är inte enkel att kopiera utan att stora, väl synliga skillnader. En kopia skulle till exempel inte ha ett coaxial-verk med Omegas typ av tidhållare. Alla som vet hur ett riktigt 89XX ser ut, eller har tillgång till en riktig klocka att jämföra med ser mycket snabbt om det är en kopia. Men eftersom ultra deep inte har glasbaksida måste ju klockan öppnas för att man ska kunna inspektera urverket. Men jag tror ändå att ultra deep är en alltför nischad klocka, med för komplicerad finish för att det ska vara värt att göra en jättebra kopia.
Omega är lite unika med att köra en lägre frekvens på 3,5Hz/25200vph isf 4Hz/28800vph på sina 89XX urverk (även 2500 om vi tar äldre PO). Man må kunna göra kusligt bra kopior men kan omöjligt tänka mig att dom har något 3,5Hz urverk att stoppa i dom. Bara att sätta den i en timegrapher så ser man det.

Finns garantikort/pictogram etc, samt att den har varit inne hos tex Omega på koll så bör det vara lugnt. Kaplans har dock haft fel tidigare.

Att det inte skulle finnas bra kopior stämmer inte, klockan nedan kostar 400 dollar tex. Så man kan aldrig vara nog försiktig.

Namnlös.jpg

Namnlös2.png

Namnlös3.png

Ett lätt sätt att skilja ut en kopia är att sätta en neodymiummagnet mot baklocket. Stannar urverket är det fejk. Detta är vad Omega själva rekommenderar:

In fact, OMEGA calibres cannot be replicated. Components such as the Co-Axial escapement wheel are exclusive to the brand. If the wrong movement is found inside a watch, it will prove that it is not an authentic OMEGA.
Moreover, if the watch is a certified Master Chronometer, it will not be affected by magnetic fields. By placing a magnet close to the timepiece, you can easily detect if it is authentic or not. A Master Chronometer watch will continue functioning normally, while a fake timepiece will stop ticking.

Finns garantikort/pictogram etc, samt att den har varit inne hos tex Omega på koll så bör det vara lugnt. Kaplans har dock haft fel tidigare.

Att det inte skulle finnas bra kopior stämmer inte, klockan nedan kostar 400 dollar tex. Så man kan aldrig vara nog försiktig.

Namnlös.jpg

Namnlös2.png

Namnlös3.png
Om garantikort finns så kan du se ifall du kan få hem ett "MASTER CHRONOMETER CERTIFICATE" via omegas hemsida, om du nu misstänker att det är något skumt med klockan. Utöver det så regaerade jag på att klockan var ca 30k billigare än billigast i EU.

Namnlös2.png
Detta foto visar dock inte hur urverket ser. Det är naturligtvis helt utstuderat att välja ett foto där rotorn skymmer balansen. När man tittar på urverket inklusive balansen ser man omedelbart att det är ett mycket enkelt urverk som pyntats med lite Omega-liknande detaljer ovanpå. Ingen har råd att göra ett coaxial-verk med samma typ av balans som Omega för 400 dollar.

Detta foto visar dock inte hur urverket ser. Det är naturligtvis helt utstuderat att välja ett foto där rotorn skymmer balansen. När man tittar på urverket inklusive balansen ser man omedelbart att det är ett mycket enkelt urverk som pyntats med lite Omega-liknande detaljer ovanpå. Ingen har råd att göra ett coaxial-verk med samma typ av balans som Omega för 400 dollar.
Nu är jag ingen extrem expert men jag tycker det ser relativt bra ut?

IMG_5096.jpeg

Nu är jag ingen extrem expert men jag tycker det ser relativt bra ut?

IMG_5096.jpeg
Pyntet ovanför urverket, som inte fyller någon annan funktion än att lura betraktaren, ser ganska bra ut, givet att upplösningen inte visar finish så bra. Detaljer är dock inte helt korrekta. Imitationen ovanför balanshjulet stämmer inte med 8912, utan är mer lik 88XX.

Men jag ser också tydligt att det verkliga urverket ligger under pyntet, och det har ingen likhet med Omegas verk.

watch-calibre-8912.png

watch-calibre-8800.png

Senast ändrad:
Pyntet ovanför urverket, som inte fyller någon annan funktion än att lura betraktaren, ser ganska bra ut, givet att upplösningen inte visar finish så bra. Detaljer är dock inte helt korrekta. Imitationen ovanför balanshjulet stämmer inte med 8912, utan är mer lik 88XX.

Men jag ser också tydligt att det verkliga urverket ligger under pyntet, och det har ingen likhet med Omegas verk.
Du kan definitivt mycket mer om detta än jag, min poäng är bara att det finns välgjorda kopior som kan lura många. Så är det watch only som @Tre333 funderar på att köpa så hade jag varit väldigt försiktig om papper saknas.

Tillbaka
Topp