• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop Omega Planet Ocean alla som har eller haft en

2200.50. Saknad men inte glömd. Jag minns inte riktigt varför jag sålde den, för under perioden då jag hade den så bar jag den i princip dagligen. Länken gillade jag inte nåt vidare, men tycker att den funkade utmärkt på ett Isofrane. Jag har inte för vana att återköpa modeller jag tidigare haft, så den får antagligen leva vidare i minnet (och på mobiltelefonens fotoalbum).
IMG_1866.jpeg
Snyggt!
Själv tycker jag den är bäst på länken…o det har varit så för alla olika PO jag haft. Dock är 2201.50 enklare att variera med olika band o Nato .

Herregud så bra den gör sig på Iso! Fem av fem.
Tänk att man kan tycka så olika 😂
Jag tycker att Isofrane brukar se bra ut för det mesta, men i kombination med PO så var det för en gångs skull en kombination jag aldrig skulle sätta I verket. Matchning mellan horn och band ser ju inte så bra ut och den stegliknande formen på bandet ihop med PO säregna utseende passar inte heller i min värld. Kanske att den är för elegant.
En bra kombo i min värld är Sinn UX. Där finns en råhet som möter ett rätt digitalt band.

Men som sagt, kul att man ser så annorlunda på saker.

Tänk att man kan tycka så olika 😂
Jag tycker att Isofrane brukar se bra ut för det mesta, men i kombination med PO så var det för en gångs skull en kombination jag aldrig skulle sätta I verket. Matchning mellan horn och band ser ju inte så bra ut och den stegliknande formen på bandet ihop med PO säregna utseende passar inte heller i min värld. Kanske att den är för elegant.
En bra kombo i min värld är Sinn UX. Där finns en råhet som möter ett rätt digitalt band.

Men som sagt, kul att man ser så annorlunda på saker.
Ja, tycke och smak såklart. Själv tycker jag Isofrane är som gjort för PO 2500. Om jag någonsin får tummen ur och köper en sådan, blir det helt klart den givna sommarkombon.

Hittade denna på Isofranes facebooksida. Hur rått? 👌

1000020682.jpg

Ställde frågan i vanliga Omegatråden men kom på att det kanske är lämpligt att ställa den här också 😊

Är det någon här som har mesh eller shark-mesh till sin PO?

Vilket är bäst om man inte vill jaga OEM? Staib? Watchgecko? Annat?

Mata gärna på med bilder också 😍

Kollar om det är någon som vet/testat ifall detta band passar på en PO från 2014 Large dvs 45,5 ref. nr. 232.30.46.21.01.001
IMG_5482.png

Stämmer ju inte om man skriver in ref. nr. på hemsidan men kan ju passa ändå🫣
Har inte lyckats få uppgifter från omega direkt. Priset är ju som alltid nu förtiden hutlöst så vill inte beställa utan att veta säkert.
Fattar att detta är en chansning men vill ändå kolla🙏🏻

Kollar om det är någon som vet/testat ifall detta band passar på en PO från 2014 Large dvs 45,5 ref. nr. 232.30.46.21.01.001
IMG_5482.png

Stämmer ju inte om man skriver in ref. nr. på hemsidan men kan ju passa ändå🫣
Har inte lyckats få uppgifter från omega direkt. Priset är ju som alltid nu förtiden hutlöst så vill inte beställa utan att veta säkert.
Fattar att detta är en chansning men vill ändå kolla🙏🏻
Vad kan vi med säkerhet säga om dessa två klockor (PO gen 2 45,5 mm och PO Ultra deep)?
  • båda har 22 mm mellan bandhornen.
  • Båda har boetter som är 45,5 mm i diameter (cirka).
Huruvida de kan använda samma gummiband är inte helt enkelt att ta reda på. Omegas onlinebutik kommer aldrig att säga att den ena klockans band passar till den andra. Inte heller reserdelssystemet som servicepartners kan logga in i lär ge någon vägledning.

Så hur går man tillväga?
  • Om man har tillgång till båda klockorna kan man naturligtvis prova att flytta band från den ena till den andra.
  • Man kan försöka få tag på bilder som visar avstånd från bandstift till den runda delen av boetten, samt boettens form.
  • Kanske att någon, någonstans i världen har provat? Kolla på watchuseek.
  • Man kan försöka få en servicepartner att ta hem bandet för provmontage utan att man är förpliktad att köpa bandet.
  • Köpa och chansa. Om det inte funkar kan man försöka sälja bandet. Eftersom Ultra deep är en aktuell modell borde det inte vara helt omöjligt.

Tack för svar!
Förstod att det inte skulle bli enkelt, hoppades väl på lite tur bara.
Får testa watchuseek👍

Jag älskar utseendet på PO, men har alltid tänkt att den är för stor för min klena lekamen.

Provade en ny 39,5 i butik, och peppar peppar så gjorde ju längden att den iaf funkar längdmässigt på armen. Kan aldrig gå över typ 44-45mm lug till lug, har provat många andra modeller. Dock är den ju hög o bulkig såklart, men antar att det är hela poängen.

Har varken lust eller möjlighet att betala för en ny, utan spanar efter beggat.

Hittar då att den även funnits som 37,5. Har någon erfarenhet utav 37,5? Eller 39,5? Eller kanske t.o.m båda? Hur känns och upplevs som i praktiken?

Några sköna bilder?

Tips på versioner som t.ex. är tunnare?

Tack för svar!
Förstod att det inte skulle bli enkelt, hoppades väl på lite tur bara.
Får testa watchuseek👍
Har du kollat om det går att beställa det gummiband som såldes till din generation av PO? Om du bara har referensnumret för en modell med gummiband så borde en Omega servicepartner kunna beställa hem det som reservdel.

Till exempel så borde gummibandet som sitter på den här modellen gå att beställa:

Senast ändrad:
Jag älskar utseendet på PO, men har alltid tänkt att den är för stor för min klena lekamen.

Provade en ny 39,5 i butik, och peppar peppar så gjorde ju längden att den iaf funkar längdmässigt på armen. Kan aldrig gå över typ 44-45mm lug till lug, har provat många andra modeller. Dock är den ju hög o bulkig såklart, men antar att det är hela poängen.

Hittar då att den även funnits som 37,5. Har någon erfarenhet utav 37,5? Eller 39,5? Eller kanske t.o.m båda? Hur känns och upplevs som i praktiken?

Några sköna bilder?

37,5-an ser onekligen klart nättare ut. Klart billigare också om man ska tro chrono24 😊

IMG_4901.jpeg

Några sköna bilder?

39,5an är grym och sitter bra på oss med lite tunnare handleder, här på 16,5cm. IOM är den väldigt mycket bättre än SMP, och värd de extra pengarna. Det finns även halv-länk att köpa till för att få passformen perfekt

IMG_3255.jpeg

Funkar även som kostym-klocka 😉

IMG_0401.jpeg

Några sköna bilder?

Vill minnas att @Watchie hade en 37,5 mm. Det var meningen att jag skulle överta den, men sedan tror jag vi båda glömde bort det. 😁 Ping således! Har du kvar den?

Det går, för jag har det redan, grejen är att jag fått tag på det vanliga spänne typ pin buckle som sitter på det jag visade och vill kunna utnyttja det till min PO 22-18mm verkar svårt att hitta och det orangea bandet är precis det jag söker

Senast ändrad:
Den är Uttagen för 1 år sen
Fullset

Finns både halvlänk och det större låset med 5 justeringar med(båda oanvända)

Vettifan vad prisnivån är på en sån

Dra ett pm så snackar vi vidare!
Aha, så ny o fräsch! 😀
Kommer tyvärr vara utanför budget för stunden, men kanske återkommer i framtiden o kollar av läget.

Håller precis på att lära mig lite mer om PO.

Har det aldrig följt med halvlänkar? Eller ens mikrojustering i låsen?

Var köper folk det? Original eller eftermarknads?

Finns det alltså både länkar o lås att köpa?

Känns lite märkligt på denna typen av klocka om det saknas vettig justering.

Tillbaka
Topp