• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Upprop! Omega SMP, alla som har eller har haft en!

Har du eller har du haft en SMP?

• Ja

Röster: 990 62.1%
  • Nej

Röster: 604 37.9%

• Totala väljare
    1,594
Jag har en smp, med kaliber 8800, som jag plockade ut ny 2022. Sen dess har jag använt den nästan dagligen, till alla möjliga aktiviteter.
Jag märkte häromdagen att den inte längre gick inom metas certifieringen, utan den hade tappat 4 sekunder på ett dygn, både medan jag använde den och på natten.
Så fort jag har tid ska jag ta den till urmakare, men nyfiken som jag är tänkte jag kolla med er kunniga här, vad det kan tänkas bero på? Servicebehov känns väl lite tidigt?
Den är fortfarande under garanti. Anmäl det direkt till Swatch Group. Skulle jag göra.

Jag har en smp, med kaliber 8800, som jag plockade ut ny 2022. Sen dess har jag använt den nästan dagligen, till alla möjliga aktiviteter.
Jag märkte häromdagen att den inte längre gick inom metas certifieringen, utan den hade tappat 4 sekunder på ett dygn, både medan jag använde den och på natten.
Så fort jag har tid ska jag ta den till urmakare, men nyfiken som jag är tänkte jag kolla med er kunniga här, vad det kan tänkas bero på? Servicebehov känns väl lite tidigt?
För att ge en förklaring… Hur bra den håller tiden ställer man genom att skruva på balansen, består -4/dygn så får man ju tro att det bara handlar om att rucka den. Alltså, det här är en justering av gången från fabrik och sånt kan ju rubbas något. T ex så fick jag min SMPc ruckad på servicegarantin då den gick för mycket plus och det var väl runt 20 månader efter service. Urverket i sig var i prima kondition, bara att det gick lite fört fort. Skriver består, hade en Metas AT 8900 som sackade runt så en enda gång och det återkom aldrig. Inget jag kan förklara.

Indoktrinering från andra KS-medlemmer ;) gick med för 10+ år sedan med denna på armen och blev förvånad över aversionen mot länken. Fast det har dämpat sig numera.

Meshet ser bra ut men funkar inte för mig. Skulle behöva borra ett hål mellan två för att det skall bli bra.

IMG_2331.jpeg
Så fin klocka. Man blir riktigt sugen på att prova en.

SMPc är 1mm tjockare än 2254. Den är elegantare med tunnare index och mer återhållna siffror på vridringen, mer GADA likt en Submariner. Känner mig klar med dom laseretsade vågorna i 2018-modellen, dom känns liksom inte tidlösa. Ökad 41->42 låter inte så mycket men den är fetare på precis alla ledder inkl länken. SMPc's tavla är blank fast på helt rätt sätt, inte för blank. Men jag får säga att 2254:as länk är ruskigt bra! Kört 2254 i en 2,5 år förr men har ingen önskan att byta SMPc mot en sådan.

Edit: Det bästa med SMPc jämfört med 2254 är nog dubbel AR. Stort lyft!

Men från 2018 blev klockan ändå påtagligt förbättrad, är nog så att allra bästa SMPn är den här ? Känns mindre fet. Hade Omega bara tagit fram en lite omdesignad länk till den…

IMG_6500.jpeg
MEN - denna går ju att ha med den ”vanliga” SMP-länken också 😉
Jag slår till om du också gör det..? 😂🙈

Sjukt många olika referenser på SMP, får inte riktigt ordning på dom.
Finns det några varianter som är midsize och utan vågor på tavlan? Svart tavla tänker jag.
Dvs något mer toolwatch i min värld.
Eller måste man kika på typ en PO 37,5mm då? Är väl tjock för min smak…

Min började göra detsamma efter fyra år, men med garanti kvar så gick jag till min åf som skickade in den. Den gick -1/d när jag lämnade in den och har nu i åtta månader gått +3/d.

Sjukt många olika referenser på SMP, får inte riktigt ordning på dom.
Finns det några varianter som är midsize och utan vågor på tavlan? Svart tavla tänker jag.
Dvs något mer toolwatch i min värld.
Eller måste man kika på typ en PO 37,5mm då? Är väl tjock för min smak…

Edit: tror att det är den enda nyare. Annars är det pre Bond @Putteman

Senast ändrad:
Har säkert diskuterats tidigare men är det inte konstigt att Omega inte släpper en mindre variant på SMP? Tänk 37-40mm..
Tror den hade sålt en del faktiskt, inkl. Jag själv hade varit spekulant

Edit: tror att det är den enda nyare. Annars är det pre Bond @Putteman
Perfekt, tack!

Så nu har jag konstaterat att min dröm Omega dykare ska ha midsize, slät tavla, men INTE den klassiska länken. Dvs hellre den tredelade alternativt mesh. Men den finns nog inte då.

Ett alternativ är såklart att skaffa nåt med den klassiska länken, och lägga på ett mesh.

Finns det några fina mesh där man liksom slipper att dom ligger ”omlott” på lås sidan? Tycker det blir klumpigt o trist. Skulle vara fint om det gick att plocka bort bitar istället.

Perfekt, tack!

Så nu har jag konstaterat att min dröm Omega dykare ska ha midsize, slät tavla, men INTE den klassiska länken. Dvs hellre den tredelade alternativt mesh. Men den finns nog inte då.

Ett alternativ är såklart att skaffa nåt med den klassiska länken, och lägga på ett mesh.

Finns det några fina mesh där man liksom slipper att dom ligger ”omlott” på lås sidan? Tycker det blir klumpigt o trist. Skulle vara fint om det gick att plocka bort bitar istället.
Ja, Staib gör mesh med hög kvalitet och där det finns modeller där du plockar bort länkar.

Mycket vacker men stor och tjock. Denna var 44 mm, sista gången jag köper en så stor tänkte jag efter en kort tid.

Det finns en i 41,5 mm, ska dock vara väldigt tjock och ge hamburgarutseende.

Otympliga men bland de finaste sportklockorna som finns enligt mig :)

IMG_6562.jpeg

Bilagor

• IMG_7127.png
    IMG_7127.png
    423.9 KB · Visningar: 3
  • IMG_7162.png
    IMG_7162.png
    364.4 KB · Visningar: 2

Jag har en likadan från 2024 som uppvisade liknande tendenser. Har av vana oftast låtit den vila med tavlan upp över natten, men pratade med Swatch Group och fick den testad där i veckan. Urmakaren rekommenderade efter test att pröva olika positioner (face down, på krona etc.) och det förefaller fungera - testet visar ju vilken position som presterar bäst. Alternativet är att öppna den och rucka, men det rekommenderades inte givet att det inte är ett stort problem, utan snarare att testa olika positioner när den inte används. Du kan ju testa och se, om du inte vill insistera på att öppna den. Tid kvar på garantin har du ju oavsett.

Ni som har koll på historien.
Varifrån kommer det här med vågorna på tavlan?
Har det funnits någon professionell tillämpning utav det, eller är det ett design element för att skapa en mer sofistikerad look på en tool watch?

Tillbaka
Topp