• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urmakare beskriver kvartsklocka som: "Dött chip", behöver klocksnack otröttlig kvartsförespråkare?

Kugghjul

Silver
I en podcast jag lyssnade på nyligen beskrev en urmakare en kvartsklocka som ett "Dött chip"...

På något sätt är det OK att säga så om kvartsklockor, speciellt om man själv saknar några större insikter i elektronik, halvledare etc...

Ett forum som jag följt rätt mycket är tz-uk. Där finns det en användare från Spanien vid namn Huertecilla, som outtröttligt kämpar för "kvartsklockornas rykte". Med snart 20 000 inlägg
http://forum.tz-uk.com/search.php?searchid=14640030
så verkar han i princip aldrig ge sig!

Kortfattat anser han att: "en klocka är en konstruktion som är avsedd att visa och mäta tiden; och det så bra som möjligt. Detta görs idag inte via mekaniska klockor. All vurm för mekaniska klockor är resultatet av schweizisk marknadsföring."

Huertecilla är inte den enda som gillar kvartsklockor, "giganten" Ariel Adams äger tex själv några, och han försörjer sig trots allt på att tycka om klockor (och inte laga mekaniska klockor...).

Här har vi en klassisk trådstart
(Som ni kan läsa nedan så är Huertecilla väl skolad vad gäller den tekniska biten.)
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?390393-Quartz-vs-mechanical

"Quartz vs. mechanical
is as those who have scratched below the surface of Swiss marketing know pure Swiss pink cow dung
.

With the rediscovery of quartz now becoming main stream wisdom,
...
It totally brings home how ludicrous any discussion/controversy is:
A watch is a miniature time keeping instrument and for centuries engineers have sought to maximize isochrony with maximum reliability and minimum maintenance.
...
An analogue display with physical hands ALWAYS has a gear train, whether a PP or Swatch system 51, regardless of the power source, regardless of the oscilator type.

When we now take a step back and look at that gear train, we can see a huge difference between drive by spring tension or some sort of electric drive:
- With the spring the gear train is constantly under full load of the tension of the spring. The balance wheel only serves to slow down the unwinding rate to clock speed. The Seiko spring drive tech illustrates this clearly.
- With electric drive the gears are pushed forward just enough to obtain clock speed.

The huge difference being the load on the gears.
The ever so clever watch engineers were totally aware of the maintenance horror so looked at electrics for centuries and for decennia tried to get it to fit in a wristwatch case. Especially Hamilton and Lip should be mentioned.

A secondary advantage of eliminating the main spring as power source is doing away with the difference in tension between fully wound and almost unwound, reducing isochrony.
This was one of the things the automatic winding mechanism sought to solve/improve.

As to the type of oscilator it should be pointed out that a quartz crystal is PHYSICALLY vibrating JUST like a tuning fork or a balance spring. The tic-toc of the balance mechanism is an audible hum in the tuning fork watches and a too high for us to hear pitch tone in the qco.

The qco controlled, balance spring driven, battery powered movement has it all really AND illustrates that the controversy between quartz and mechanical is nothing more than Swiss marketing fed bs [=bull shit]:
1. There is no discussing the technical merits of the above.
2. There is no discussing taste so like whatever horologic tech rocks your boat.

..."

Eftersom jag själv älskar kvartsklockor så har jag alltid njutit av att läsa Huertecillas inlägg, och jag saknar något liknande på klocksnack.se. Vem känner sig manad att ta upp stafettpinnen? Bör vi kvartsfantaster bekosta svenskalektioner till Huertecilla? ;)

Nåväl, själv sträcker jag lite på mig och firar söndagen med en av mina allra finaste kvarsklockor på armen! Världens mest exakta armbandsur! En vacker och välgjord klocka! Knappast något dött chip, utan just det, bäst i världen! Och dessutom, fullständigt grab and go då den inte behöver någon winder!

Så, vem tar upp kampen på klocksnack?

I en podcast jag lyssnade på nyligen beskrev en urmakare en kvartsklocka som ett "Dött chip"...

På något sätt är det OK att säga så om kvartsklockor, speciellt om man själv saknar några större insikter i elektronik, halvledare etc...

Ett forum som jag följt rätt mycket är tz-uk. Där finns det en användare från Spanien vid namn Huertecilla, som outtröttligt kämpar för "kvartsklockornas rykte". Med snart 20 000 inlägg
http://forum.tz-uk.com/search.php?searchid=14640030
så verkar han i princip aldrig ge sig!

Kortfattat anser han att: "en klocka är en konstruktion som är avsedd att visa och mäta tiden; och det så bra som möjligt. Detta görs idag inte via mekaniska klockor. All vurm för mekaniska klockor är resultatet av schweizisk marknadsföring."

Huertecilla är inte den enda som gillar kvartsklockor, "giganten" Ariel Adams äger tex själv några, och han försörjer sig trots allt på att tycka om klockor (och inte laga mekaniska klockor...).

Här har vi en klassisk trådstart
(Som ni kan läsa nedan så är Huertecilla väl skolad vad gäller den tekniska biten.)
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?390393-Quartz-vs-mechanical

"Quartz vs. mechanical
is as those who have scratched below the surface of Swiss marketing know pure Swiss pink cow dung
.

With the rediscovery of quartz now becoming main stream wisdom,
...
It totally brings home how ludicrous any discussion/controversy is:
A watch is a miniature time keeping instrument and for centuries engineers have sought to maximize isochrony with maximum reliability and minimum maintenance.
...
An analogue display with physical hands ALWAYS has a gear train, whether a PP or Swatch system 51, regardless of the power source, regardless of the oscilator type.

When we now take a step back and look at that gear train, we can see a huge difference between drive by spring tension or some sort of electric drive:
- With the spring the gear train is constantly under full load of the tension of the spring. The balance wheel only serves to slow down the unwinding rate to clock speed. The Seiko spring drive tech illustrates this clearly.
- With electric drive the gears are pushed forward just enough to obtain clock speed.

The huge difference being the load on the gears.
The ever so clever watch engineers were totally aware of the maintenance horror so looked at electrics for centuries and for decennia tried to get it to fit in a wristwatch case. Especially Hamilton and Lip should be mentioned.

A secondary advantage of eliminating the main spring as power source is doing away with the difference in tension between fully wound and almost unwound, reducing isochrony.
This was one of the things the automatic winding mechanism sought to solve/improve.

As to the type of oscilator it should be pointed out that a quartz crystal is PHYSICALLY vibrating JUST like a tuning fork or a balance spring. The tic-toc of the balance mechanism is an audible hum in the tuning fork watches and a too high for us to hear pitch tone in the qco.

The qco controlled, balance spring driven, battery powered movement has it all really AND illustrates that the controversy between quartz and mechanical is nothing more than Swiss marketing fed bs [=bull shit]:
1. There is no discussing the technical merits of the above.
2. There is no discussing taste so like whatever horologic tech rocks your boat.

..."

Eftersom jag själv älskar kvartsklockor så har jag alltid njutit av att läsa Huertecillas inlägg, och jag saknar något liknande på klocksnack.se. Vem känner sig manad att ta upp stafettpinnen? Bör vi kvartsfantaster bekosta svenskalektioner till Huertecilla? ;)

Nåväl, själv sträcker jag lite på mig och firar söndagen med en av mina allra finaste kvarsklockor på armen! Världens mest exakta armbandsur! En vacker och välgjord klocka! Knappast något dött chip, utan just det, bäst i världen! Och dessutom, fullständigt grab and go då den inte behöver någon winder!

Så, vem tar upp kampen på klocksnack?

Kan tycka att kvarts är en riktigt bra "get to go" klocka. Har mer och mer blivit inne på kvarts över tid. Ska man ha mekaniskt så får man gå på det övre segementet så som rolex och omega för vem orkar med en skx med skruvad krona som går 15 sek fel per dag? Sen finns ju argumentet gällande att en mekanisk klocka har mer "själ". Ja och nej, sjävklart är det betydligt finare med flytande sekundvisare men eta/selitta/seiko osv är ju idagsläget inget större hantverk utan massproducerade av maskiner och positionskänsliga. Antar att jag snöat in mig på kvarts/springdrive/omega- rolexurverk men skönt att ha en klocka där man bara behöver bry sig om datumet (förutom min sbcm023 då). Kanske är lite OCD men en klocka ska visa tiden och vara estetiskt tilltalande saknar den något av det så tilltalar det mig mindre. Oavsett om klockan har ett mekaniskt 6r15, selitta eller är cosc certiferad har jag varit halvnöjd. Mina tankar och speglas troligen inte av den majoriteten på forumet. Kvartsklockor åt folket.

skönt att ha en klocka där man bara behöver bry sig om datumet (förutom min sbcm023 då). Kanske är lite OCD men en klocka ska visa tiden och vara estetiskt tilltalande saknar den något av det så tilltalar det mig mindre.
Precis! Citizen The Citizen Chronomaster har ju också evighetskalender, av någon anledning har Seiko inte orkat få in det i sina top of the line kvartsare i GS-familjen. The Citizen har ju dessutom hoppande och icke hackande timhandsinställning.

Det är också en av anledningarna att jag gillar min mekaniska Omega AT så mycket, den är otroligt välgjord med mycket fin urtavla, samtidigt som co-axialurverket levererar mycket god tidshållning, runt 1 sekund per dagen fel nyservat. Ett urverk i världsklass helt enkelt.

Precis! Citizen The Citizen Chronomaster har ju också evighetskalender, av någon anledning har Seiko inte orkat få in det i sina top of the line kvartsare i GS-familjen. The Citizen har ju dessutom hoppande och icke hackande timhandsinställning.

Bara lumen som saknas på den ;) men kanske hamnar där tillslut pga sv sllt annat fint.

Har inget emot quartz. Jag är också inne på spåret att en klocka ska visa tiden så exakt som möjligt, men också så länge som möjligt.
Diggar dock mekaniska klockor också, då det är charm över dem.
Men att vara helt emot det ena eller det andra är det bara en dåre som är.
Folk som är dikotomiska, oavsett ämne, brukar inte vara de vettigaste att lyssna på, snarare tvärt om.

Har inget emot quartz. Jag är också inne på spåret att en klocka ska visa tiden så exakt som möjligt, men också så länge som möjligt.
Diggar dock mekaniska klockor också, då det är charm över dem.
Men att vara helt emot det ena eller det andra är det bara en dåre som är.
Folk som är dikotomiska, oavsett ämne, brukar inte vara de vettigaste att lyssna på, snarare tvärt om.
Precis, därför gillar jag min Omega AT co-axial, den visar på riktigt tekniskt framsteg, inom mekaniska ur.

Cilla är bra!

Jag älskar ju kvarts, framförallt HAQ och tar upp kampen när jag orkar. Att dissa kvarts känns som något man gör i början av sitt intresse då man tycker glasbaksidor och "flytande sekundvisare" är coolt.

Folk får tycka och köpa vad de vill men jag ser ner på de som kategoriskt dissar kvartsurverk.

Cilla är bra!

Jag älskar ju kvarts, framförallt HAQ och tar upp kampen när jag orkar. I slutändan får folk däremot köpa vad de vill. Att dissa kvarts känns som något man gör i början av sitt intresse då man tycker glasbaksidor och "flytande sekundvisare" är coolt.

Folk för tycka och köpa vad de vill men jag ser ner på de som kategoriskt dissar kvartsurverk.
Haha flytande visare e ju äkta för bövelen. :D:D

@eriksson850 är mitt förslag till att bli quartzverkens förkämpe. Han brukar skicka PM och ibland ringa mig mitt i natten och yra om hur underbara quartzklockor är

Tycker det finns många här som gillar Quartz. Det är väl mest noobs som dissar Quartz eller en å annan inskränkt kugghjulsdyrkare. Gvs så går man väl igång på olika saker i sitt eget samlande men att ställa det ena mot det andra eller hylla någondera som det enda rätta är trist.

Själv har jag köpt fem klockor, i år en automat, en mekanisk och tre quartzare. En del störda typer som läst för mycket Harry Potter brukar yra om att mekaniska klockor har själ. Jag tror det är större chans att det finns en själ i en urverk med elektriska impulser i än en med fjädrar å kugghjul som en skranglig speldosa.
FFA144CD-8130-4E01-B8E8-40393EAFB1D9.jpg

Springdrive är väl det bästa av alla världar, tråkigt att seiko har en tendens att inte göra storlek/spec som inte passar många. Men urverk, lume, finish kan nog inte många klaga på.

@eriksson850 är mitt förslag till att bli quartzverkens förkämpe. Han brukar skicka PM och ibland ringa mig mitt i natten och yra om hur underbara quartzklockor är

Tycker det finns många här som gillar Quartz. Det är väl mest noobs som dissar Quartz eller en å annan inskränkt kugghjulsdyrkare. Gvs så går man väl igång på olika saker i sitt eget samlande men att ställa det ena mot det andra eller hylla någondera som det enda rätta är trist.

Själv har jag köpt fem klockor, i år en automat, en mekanisk och tre quartzare. En del störda typer som läst för mycket Harry Potter brukar yra om att mekaniska klockor har själ. Jag tror det är större chans att det finns en själ i en urverk med elektriska impulser i än en med fjädrar å kugghjul som en skranglig speldosa.
FFA144CD-8130-4E01-B8E8-40393EAFB1D9.jpg
Jag kan nog ställa mig bland dem som läst (och lyssnat) mest på HP, men jag har då banne mig en kvartsdriven klocka på armen. Den är full av själ, och målarfärg!

Cityn du köpt är grym, har en mekanisk men hade gärna kompletterat med en batteridriven.

Till viss del är det så att aversion mot quartzklockor kommer från nyblivna klockintressenter som mekaniska klockor har ett nyhetens behag för, det är för dem nymodigt och exotiskt med icke-batteridrivet. Man är van vi att klockor har quartzverk och det anses då som "vanligt" i betydelsen tråkigt. Det där kommer många över och inser att det finns både intressanta quartzverk och qvartzklockor och mer intetsägande mekaniska såväl som vice versa. En utveckling man också som vintagepersoner kan vara med om. Sen kanske man gillar klockor från en viss tidsperiod då qvartzverk inte förekom och man därför inte bryr sig om qvartzverken men det är som en annan sak.

Det där att qvartzklockor skulle sakna själ som några klockvärldens zombies tror jag inte på.

Som vintagenörd, och mögelälskare, så är det som skrämmer mig mest, att ett quartzverk kanske inte kan hållas vid liv lika länge och "lätt" som ett mekaniskt, om olyckan förr eller senare skulle vara framme. För mig är en stor del av charmen med klockor, att de kan bli så sjukt gamla och därmed ha förmågan att bära på en mer eller mindre spännande längre historia, men är osäker på om en quartzklocka kommer klara samma bedrift... Med det sagt så har jag ett gäng halvmögliga quartzare i samlingen, som jag verkligen gillar skarpt, minst lika mycket som mina mekaniska klockor :)

Kvartsklockor har absolut ett existensberättigande, och mer än 9 av 10 tillverkade klockor världen över har ett sådant under skalet. Vill man bara veta tiden så exakt som möjligt och inte ser storheten i eller har kärleken för mekaniska urverk så är ju kvarts det givna valet. Att dock påstå att något slags aversion för kvartsverk är begränsat till konsumenter med ett nyfunnet intresse för mekaniska urverk känns ologiskt. Jag har inte burit en kvartsklocka sedan år 2006 då jag sålde min Seiko Premier och där och då tog jag, inser jag nu så här i efterhand, också farväl till den typen av urverk för alltid. Livet är för kort för sådant.

Vänligen
Forumets undersköterska

Som vintagenörd, och mögelälskare, så är det som skrämmer mig mest, att ett quartzverk kanske inte kan hållas vid liv lika länge och "lätt" som ett mekaniskt, om olyckan förr eller senare skulle vara framme. För mig är en stor del av charmen med klockor, att de kan bli så sjukt gamla och därmed ha förmågan att bära på en mer eller mindre spännande längre historia, men är osäker på om en quartzklocka kommer klara samma bedrift... Med det sagt så har jag ett gäng halvmögliga quartzare i samlingen, som jag verkligen gillar skarpt, minst lika mycket som mina mekaniska klockor :)
Ja detta är ett problem, men det gäller också billigare och mer udda mekaniska klockor. Det är inte alltid det finns reservdelar etc, och specialtillverkat blir lätt DYRT:

Jag har inget emot kvartsklockor men tycker, utöver spring drive, att de är horologiskt (vilket väl iofs kvartsklockor kanske inte rent definitionsmässigt klassas inom) ointressanta. Det är ett otroligt spännande hantverk i en mekanisk klocka, att man genom handrörelser/uppdragning kan mekaniskt uppnå en sådan tidsmässig precision att det kanske diffar någon sekund på 84 600 sekunder är fantastiskt. Att en elektronisk krets vibrerar med hjälp av ett batteri är inte särskilt fantastiskt.

Jag har för mig att jag läste någonstans att en kvartsklocka har en begränsad livslängd. Något tekniskt mumbo jumbo att kristallen inte pallar mer än ett visst antal decennier.

Den enda kvarts-klocka jag just nu är sugen på

(OBS, lånad bild)

IMG_5970.JPG

Gällande klockor på batteri eller mekanikst laddade urverk med kvartskristall har jag inga betänkligheter.
Men finns ju tom folk som sågar springdrive.. märkligt.

Svårartad förtjust i Quartz, yes; en klocka ska visa (rätt)tid och vilken framdrivning som används är rätt oväsentligt men jag vill att urverket vare sig det är Quartz eller Mekanisk ska vara HE, COSC och helst inhouse.

Såklart det finns plats för kvarts i livet! Alla tillfällen har sin klocka och jag skulle exempelvis inte golfa med en mekanisk klocka (sen att man inte ska ha klocka när man golfar är en annan sak).

Anledningen till att många ser ner på kvarts tror jag i många fall beror på bristen av självmedvetenhet hos varumärket. Anledningen till att många ”WIS” och dylikt ser ner på exempelvis DW är nog för att bilden DW själva förmedlar, inte speglar produkten. Klockorna marknadsförs som en lyxig produkt för den medvetna personen med stil, när det i själva verket är en ”billig” produkt som var och varannan person bär utan vidare tanke.

Exempel på självmedvetna märken skulle jag säga är Timex, Casio eller Luminox. Det är få klockintresserade som klagar på dessa märken (ja, kanske när det kommer till utseendet) eftersom att de inte försöker måla upp en bild som inte överensstämmer med den faktiska produkten. Sen förekommer det givetvis marknadsföring av samtliga varumärken som man alltid bör ta med en nypa salt.

Det intressanta är att många dyra Schweiziska tillverkare gör samma sak, bara riktat mot en annan målgrupp som tror sig veta bättre. Man marknadsför lyxprodukter som verktyg och redskap, vilket de i en viss utsträckning är, eller åtminstone kan användas som. Men det finns nog ingen dykare i världen som skulle välja en automatisk dykare för 70 000 kr framför en batteridriven dykare med belysning, batterilivsindikator och dylikt för en tiondel av priset. Visst finns det folk som dyker med Rolex och liknande, men de är dykare med klockintressen. I min värld är det inget fel med att låta sig bli förförd av hur mycket R&D som ligger bakom en Sea-Dweller, men tappa inte greppet om verkligheten för den sakens skull.

(Jag har personligen inget emot DW, men det kändes som det givna exemplet.)

Tillbaka
Topp