• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urmakare beskriver kvartsklocka som: "Dött chip", behöver klocksnack otröttlig kvartsförespråkare?

Det ena utesluter ju inte det andra även om jag själv fn föredrar mekaniska klockor. Men har ju kört quartz i princip hela mitt liv innan detta nyfunna intresse. :)

Det säger du?
Hur många på touren har klocka på sig?
Man får väl helt enkelt köra med en RM... :)
"Bubba Watson"
BubbaWatson.jpg

Jag drar gärna en lans för soldrivna kvartsklockor som verkar av någon anledning förbisedda. Intressant teknologi. Annars är det mekaniska klockor som gäller för mig.
Samma här, använder numera bara soldrivna kvartsare typ Citizens. Man slipper ju byta alla små irriterande batteripluppar när klockan dör utan förvarning, vilket är den stora nackdelen med kvarts:). Sedan gillar jag egentligen mekaniska verk bättre, den rassliga charmen med rotor eller handuppdrag är omöjlig att slå.

intro-banner.jpg

Aldrig hört talas om, låter som något strunt någon har lurat i dig. En ska ha klocka när en spelar, viktigt att hålla tiden och inte köra femtimmarsrundor.
IMG_20170621_170637.jpg
Det är väl inte sällan man stöter på mer eller mindre relevanta etikettsregler i sportsammanhang, däribland på golfbanan. Men man behöver heller inte ha klocka på armen. Personligen bryr jag mig inte om detta utan tycker man gott kan ha klocka om man vill.

Jag har sedan länge glömt hur man räknar på fysiken och jag är ingen golfare, men hur ser det ut på matcherna? De spelare som är ambassadörer för märkena har de på sig mekanisk klocka när de spelar? Om inte så säger det ju en del. RM stoltserar ju gärna med sin Nadal-klocka i tennis.

https://mobile.nytimes.com/2012/11/23/fashion/watchmakers-court-golfing-world.html

Nja, lite svagt statistiskt underlag kanske... Jag känner folk som rökt cigaretter i hela sitt liv utan att få cancer så därför är cigaretter inte farligt. :rolleyes:
Spela med mekanisk klocka ingen fara, finns några pro som gör det, men högre risk med ett auto ur. Sedan är det som sagts redan, gammal etikettsregel - golf; klocka av :)

Tycker själv att min Tissot fungerar alldeles utmärkt i vissa sammanhang, kvartsur har sina fördelar :)
IMG_2849.JPG

Kvarts har sbsolut sina användningsområden. Kör alltid G-shock på gymmet exempelvis. Urverket och den hoppande sekundvisaren är dock glädjedödare till max. De är praktiska, that's it.

Det säger du?
Hur många på touren har klocka på sig?
Ett fåtal, för de flesta tycker inte att det är bekvämt. De tar på sig sponsorklockan direkt när de hålat ur på 18:e.

Aldrig hört talas om, låter som något strunt någon har lurat i dig.
IMG_20170621_170637.jpg
precis!

Det är väl inte sällan man stöter på mer eller mindre relevanta etikettsregler i sportsammanhang, däribland på golfbanan. Men man behöver heller inte ha klocka på armen. Personligen bryr jag mig inte om detta utan tycker man gott kan ha klocka om man vill.
Det är inte en vida spridd etikettsregel, googla så får du se!
https://www.google.se/search?q=golf+etiquette+"wear+watch"&oq=golf+etiquette+"wear+watch"

Spela med mekanisk klocka ingen fara, finns några pro som gör det, men högre risk med ett auto ur. Sedan är det som sagts redan, gammal etikettsregel - golf; klocka av :)
Nej... Enligt vem? Länka gärna!
som sagt...
https://www.google.se/search?q=golf+etiquette+"wear+watch"&oq=golf+etiquette+"wear+watch"

Två vänsterspelare....
:)
Bubba är ju en kille som skulle kunna bryta mot etikettstraditioner. Men Phil, Mr välkammad? Nej, att han bär klocka när han spelar bevisar att det finns NOLL etikettsregler kring golf och klockor!

Kolla här, klocka på, hålar ur, tar av sig kepan när han tackar publiken, kepa på... Nej, det finns NOLL etikett kring klockor och golf. Please!

Ett fåtal, för de flesta tycker inte att det är bekvämt. De tar på sig sponsorklockan direkt när de hålat ur på 18:e.

precis!

Det är inte en vida spridd etikettsregel, googla så får du se!

Nej... Enligt vem? Länka gärna!
som sagt...

:)
Bubba är ju en kille som skulle kunna bryta mot etikettstraditioner. Men Phil, Mr välkammad? Nej, att han bär klocka när han spelar bevisar att det finns NOLL etikettsregler kring golf och klockor!

Kolla här, klocka på, hålar ur, tar av sig kepan när han tackar publiken, kepa på... Nej, det finns NOLL etikett kring klockor och golf. Please!
Spelar du golf? Det finns en mängd outtalde etikettsregler kring spelet, många härstammar givetvis från sportens begynnelse och en hel har försvunnit med tidens tand.

Ja, och sedan mycket länge.

Känner du själv till reglerna för t.ex. Through-Line? Fuska inte genom att googla...

Motbevisa mig gärna genom att länka till något. Jag lär mig gärna något nytt. Jag hittar INGET när jag googla på svenska och engelska kring klocka golf etikett.

Ja, och sedan mycket länge.

Känner du själv till reglerna för t.ex. Through-Line? Fuska inte genom att googla...

Motbevisa mig gärna genom att länka till något. Jag lär mig gärna något nytt. Jag hittar INGET när jag googla på svenska och engelska kring klocka golf etikett.
Nä jag vet inget att länka till. Spelat sen jag var 12 år och lärt mig en del etikett genom att spela med ärrade gubbar. Nu själv ärrad gubbe :)
Klart jag vet vad through-line är och den får du inte stå i när jag puttar :D

Nä jag vet inget att länka till. Spelat sen jag var 12 år och lärt mig en del etikett genom att spela med ärrade gubbar. Nu själv ärrad gubbe :)
Klart jag vet vad through-line är och den får du inte stå i när jag puttar :D
Sura gamla golfgubbar känner jag väl till :), även om jag också är en nu. Vi brukade ha smeknamn på dem, allihop!

Inte för att jag vill hamna i en "mättävling", men jag började spela golf vid lägre ålder än dig, jag nämner det bara för att du nämner det! Och det var inte igår direkt.

Men som sagt, om detta med armbandsursetikett skulle vara något stort och utbrett då borde du ju kunna hitta en länk till det, på något sätt? Jag provade att googla på tyska söktermer, hittade inget då heller. Har förut provat svenska och engelska.

Sura gamla golfgubbar känner jag väl till :), även om jag också är en nu. Vi brukade ha smeknamn på dem, allihop!

Inte för att jag vill hamna i en "mättävling", men jag började spela golf vid lägre ålder än dig, jag nämner det bara för att du nämner det! Och det var inte igår direkt.

Men som sagt, om detta med armbandsursetikett skulle vara något stort och utbrett då borde du ju kunna hitta en länk till det, på något sätt? Jag provade att googla på tyska söktermer, hittade inget då heller. Har förut provat svenska och engelska.
Har aldrig påstått att det var stort och utbrett, och har ingen länk till det.

Skönt med denna avslappnade attityd till kvartsur! Seikon på bilden som jag köpte 2009 blev startskottet till en mindre samling, vilket ju då blir som en liten kvittens på att kvarts inte måste vara av ondo. Jag tänker mig dock att samlingen även fortsättningsvis ska vara främst med mekaniska verk.

Själva batterierna är problematiska. Det var inte så länge sedan det avslöjades en skandal att de batterier svenskarna hade samlat in under en lång följd av år hade hamnat i helt fel händer, där miljönyttan blev helt som bortblåst. Sedan känns det även som en lite tråkig utgift att tillhandahålla käk åt ett gäng batteriklockor.

Bilagor

• SNA583P1 (2).jpg
    SNA583P1 (2).jpg
    185.8 KB · Visningar: 42
Personligen så bottnar det för mig bara i ren ytlighet. Det är någonting fascinerande med mekaniska urverk, trots att de inte är lika exakta. Jag har inga problem med en klocka som går +/- 20 sekunder per dag och jag tar det över batteridrift alla dagar i veckan. Ser inte ner på kvartsur men gillar verkligen känslan av ett automatiskt mekaniskt urverk. Dessutom är det fint med sekundvisare som flyter fram istället för att ticka.

När jag jobbade med ljudteknik hade jag precis samma fascination för analogt över digitalt. Det känns som att det finns "själ" på något sätt, även om det givetvis är inbillat. Placebo duger gott för mig i detta fall!

Jag har absolut inget emot klockor med batteridrift, hade mer än gärna lagt vantarna på någon tuff Breitling eller en oysterquartz!
Däremot har jag (tyvärr) VÄLDIGT svårt för den tickande sekundvisaren.

Tillbaka
Topp