• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Urmakare beskriver kvartsklocka som: "Dött chip", behöver klocksnack otröttlig kvartsförespråkare?

Jag har för mig att jag läste någonstans att en kvartsklocka har en begränsad livslängd. Något tekniskt mumbo jumbo att kristallen inte pallar mer än ett visst antal decennier.
3 decennier kanske? Min första Eco-drive har tickat oavbrutet i över 2 decennier. Den drar sig kanske 15 sekunder mellan gångerna jag ställer den, vilket är sommartid/vintertid-bytena. Jag använder den inte längre, den ligger numera i fönstret som ett experiment för att se exakt hur länge en Eco-drive fungerar. So far so good. :)

Kvarts är fräckt!

Skärmavbild 2017-07-10 kl. 15.57.36.png

https://www.fpjourne.com/en/collection/elegante-collection/elegante-48mm

Bara för att balansera upp lite så har jag svårt för quartz. Känns lite själlöst och fyller ingen större funktion för mig.

Har även svårt för hoppande sekundvisare och allmänt oljud a la OQ.

Kan leva med om någon vill kalla mig nybörjare. Jag ser bara inte charmen.

Pratade med Time Promotion idag. Frågade lite om Aerospace (som jag just införskaffat för andra gången). Urmakaren menar att de fortfarande servar Aerospeces ftån 80-talet. I bland behöver verken bytas men då nästan alltid då det kommit in fukt i verket. Annars håller de bra och de reparerar kvartsverken genom att byta olika moduler snarare än byta hela för det mesta. Känns inte som något kortsiktigt slit och släng, men antar att det är skillnad på quartz och quartz.

Jag tycker quartzur är tråkiga pga perfektionen vad gäller tidhållning, lättheten att skapa komplikationer och det lilla formatet hos urverket. Därmed inte sagt att jag inte har några...

3 decennier kanske? Min första Eco-drive har tickat oavbrutet i över 2 decennier. Den drar sig kanske 15 sekunder mellan gångerna jag ställer den, vilket är sommartid/vintertid-bytena. Jag använder den inte längre, den ligger numera i fönstret som ett experiment för att se exakt hur länge en Eco-drive fungerar. So far so good. :)
Kvartskristaller åldras (och oljor torkar) vilket medför dålig tidhållning över tid. Vissa tillverkare, exempelvis SEIKO löser däremot detta genom att själva åldra kvartskristallerba innan man sätter in dem i bra urverk. På många urverk kan man även att ställa hastigheten för att kompensera fenomenet.

Vissa urverk är även slutna vilket gör att de får väldigt långa serviceintervall vad gäller oljor.

Mekaniska klockor - vilken underbar anakronism egentligen. Finns ingen motsättning mellan kvarts och mek. I min värld.

Eller så är det just det som det är... Man skulle ju kunna säga samma sak om en fjäder och lite kugghjul. Hur svårt kan det vara?

Snart får jag väl höra att de som spelar elektronisk musik inte är musiker - de bara trycker på en knapp... ;)
Jag skulle säga att kvartskretsen är en otroligt simpel och ointressant elektronisk krets. En fantastisk elektronisk krets är typ en processor från Intel.

Jag har inget emot kvarts, men det är inte så spännande som galet polerade och överdesignade mekaniska verk från t.ex Omega eller A Lange & Söhne.
Men hälften av min blygsamma samling är trots allt kvartsur - bra för olika saker helt enkelt. :)

Kvarts är skönt de tillfällen som man är lite stressad och bara vill slita med sig en klocka utan att behöva fippla med att ställa tid eller dra upp. Jag gillar inte winders. En kvarts i mixen är perfekt!

Kvartskristaller åldras (och oljor torkar) vilket medför dålig tidhållning över tid. Vissa tillverkare, exempelvis SEIKO löser däremot detta genom att själva åldra kvartskristallerba innan man sätter in dem i bra urverk. På många urverk kan man även att ställa hastigheten för att kompensera fenomenet.

Vissa urverk är även slutna vilket gör att de får väldigt långa serviceintervall vad gäller oljor.
Hur kan en kristall åldras?

Se nedan

Den här skönheten köpte jag på rea för 26 år sen(sannolikt 30 år gammal) för 1100kr. Inga problem med tidshållningen. Det enda som bytts förutom batteri är en fjäder i länken.
20170710_184959.jpg
Jag har en mycket liknande klocka, troligtvis med nästan samma ETA kvarts urverk. Den har jag hållit igång i över 30 år. Den har gått helt problemfritt, helt utan service, bara batteribyten. Man får bara inte glömma att byta batteri när klockan stannat, så man undviker läckage, som nämnts!

Varför ska man inte ha klocka när man golfar?
För det stör sportutövningen, känns oskönt, man har dessutom handsken på vänster hand som högergolfare.

Och varför kan den inte vara mekanisk? @kmgustafsson vintage kanske skall lämnas hemma, men en klocka med modernt urverk skall inte vara något problem att golfa med.
Enligt
Michael Michaels
https://www.watchuwant.com/meet-team/mm
skall man inte spela golf eller tennis med mekaniska klockor, det är något de nämner ofta i företagets youtubefilmer. Visst kan det handla om att de vill minska sina garantiåtagandeutgifter, men jag antar att det ligger något i det. Står också i Langes broschyr.

Med det sagt, jag känner personer som alltid har på sina klockor när de spelar golf, och inte har problem med dem. Notera dock att detta är medelgolfare, som spelar ofta men inte så kraftfullt.

Gammal etikettsregel.
Nja...

Säg det när du kör en megaduff eller slår i bunkerkanten.
:)

Ja, vi får se. Tänkte köra min speedy när jag golfar även i fortsättningen (golfade i lördags
Med den) , får se om den blir konstig av det eller inte. Etikettsregeln ignorerar jag.
Det borde nog funka, så länge det är en rätt ny klocka så kostar det ju inte heller en förmögenhet att laga den, speciellt om man har märken som Omega och Rolex som har rätt OK priser på delar.

Se nedan

Jag har en mycket liknande klocka, troligtvis med nästan samma ETA kvarts urverk. Den har jag hållit igång i över 30 år. Den har gått helt problemfritt, helt utan service, bara batteribyten. Man får bara inte glömma att byta batteri när klockan stannat, så man undviker läckage, som nämnts!

För det stör sportutövningen, känns oskönt, man har dessutom handsken på vänster hand som högergolfare.

Enligt
Michael Michaels
https://www.watchuwant.com/meet-team/mm
skall man inte spela golf eller tennis med mekaniska klockor, det är något de nämner ofta i företagets youtubefilmer. Visst kan det handla om att de vill minska sina garantiåtagandeutgifter, men jag antar att det ligger något i det. Står också i Langes broschyr.

Med det sagt, jag känner personer som alltid har på sina klockor när de spelar golf, och inte har problem med dem. Notera dock att detta är medelgolfare, som spelar ofta men inte så kraftfullt.

Nja...

:)

Det borde nog funka, så länge det är en rätt ny klocka så kostar det ju inte heller en förmögenhet att laga den, speciellt om man har märken som Omega och Rolex som har rätt OK priser på delar.
Låter rimligt att det skulle vara oskönt. Blev mest nyfiken om det, vilket inte skulle förvåna, var någon obskyr regel om att man inte fick bära armbandsur.

Låter rimligt att det skulle vara oskönt. Blev mest nyfiken om det, vilket inte skulle förvåna, var någon obskyr regel om att man inte fick bära armbandsur.
Det finns regler gällande spelet och det finns etikettsregler. Att det skulle finnas någon regel gällande klockan känner jag inte till. Sen tyckte jag inte det var det minsta störande att bära klockan under 18 hål, men det är en smaksak.

Anledningen till att många ser ner på kvarts tror jag i många fall beror på bristen av självmedvetenhet hos varumärket. Anledningen till att många ”WIS” och dylikt ser ner på exempelvis DW är nog för att bilden DW själva förmedlar, inte speglar produkten. Klockorna marknadsförs som en lyxig produkt för den medvetna personen med stil, när det i själva verket är en ”billig” produkt som var och varannan person bär utan vidare tanke.

Exempel på självmedvetna märken skulle jag säga är Timex, Casio eller Luminox. Det är få klockintresserade som klagar på dessa märken (ja, kanske när det kommer till utseendet) eftersom att de inte försöker måla upp en bild som inte överensstämmer med den faktiska produkten. Sen förekommer det givetvis marknadsföring av samtliga varumärken som man alltid bör ta med en nypa salt.

Det intressanta är att många dyra Schweiziska tillverkare gör samma sak, bara riktat mot en annan målgrupp som tror sig veta bättre. Man marknadsför lyxprodukter som verktyg och redskap, vilket de i en viss utsträckning är, eller åtminstone kan användas som. Men det finns nog ingen dykare i världen som skulle välja en automatisk dykare för 70 000 kr framför en batteridriven dykare med belysning, batterilivsindikator och dylikt för en tiondel av priset. Visst finns det folk som dyker med Rolex och liknande, men de är dykare med klockintressen. I min värld är det inget fel med att låta sig bli förförd av hur mycket R&D som ligger bakom en Sea-Dweller, men tappa inte greppet om verkligheten för den sakens skull.

(Jag har personligen inget emot DW, men det kändes som det givna exemplet.)

Jag håller helt med vad gäller Casio, det känns som ett ärligt varumärke.

Även om jag verkligen gillar kvarts, så blir det någon sorts krock, när ett märke lastar upp hela den välkända räkmackan med lång historik, hantverkstradition etc och så har de en kvartsklocka i utbudet, som t.ex. Omega har. Det rimmar inte, även om jag som sagt gillar kvarts; och så gillar jag ju fint hantverk också. Men att göra en riktigt fin kvartsklocka, även om den sitter i en guldboett, handlar om något annat. Då är det mer renrum, kirurgi och precision, än svett och läderförkläde.

Och varför kan den inte vara mekanisk? @kmgustafsson vintage kanske skall lämnas hemma, men en klocka med modernt urverk skall inte vara något problem att golfa med.
Jag har sedan länge glömt hur man räknar på fysiken och jag är ingen golfare, men hur ser det ut på matcherna? De spelare som är ambassadörer för märkena har de på sig mekanisk klocka när de spelar? Om inte så säger det ju en del. RM stoltserar ju gärna med sin Nadal-klocka i tennis.

https://mobile.nytimes.com/2012/11/23/fashion/watchmakers-court-golfing-world.html

Med det sagt, jag känner personer som alltid har på sina klockor när de spelar golf, och inte har problem med dem.
Nja, lite svagt statistiskt underlag kanske... Jag känner folk som rökt cigaretter i hela sitt liv utan att få cancer så därför är cigaretter inte farligt. :rolleyes:

Tillbaka
Topp