• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Urmakarpriser

Hej gott folk!

Jag har för mig att det har funnits en tråd som handlar om "hissade och dissade" urmakare, men kunde inte hitta den trots sökning, så nu får det bli en egen ändå... Jag är bara lite nyfiken på era erfarenheter och åsikter om vad som kan vara rimliga urmakarpriser. Jag har nämligen nyligen lämnat in två väggur hos en urmakare, och han tog 4000 per klocka. Det ena är en lodregulator av märket Gustav Becker medan det andra är ett "vanligare" (men med lite ovanligt fodral, tydligen) väggur av märket Mauthe. Lodregulatorn påstods behöva en helgenomgång (slagverket krånglar) och den andra var i princip nedplockad i smådelar eftersom jag tyvärr lekt med den som pytteliten. Eftersom det är morfars bröllopsklocka har jag valt att kosta på den, men hade den inte haft affektionsvärde hade det förstås inte varit försvarbart, för det är på inget sätt en dyrgrip.
Min fråga: Totalt 8000 kronor för att fixa dessa ur - är det ett rimligt pris?
Ber om ursäkt om ämnet är uttjatat, men jag är nyfiken, och jag blev lite misstänksam när jag såg t.ex. Farfars Klockas prislista...
 
Senast ändrad:
Ja - tack, Compiss!

Om någon administratör vill flytta mitt inlägg in i den tråden så är det inte mig emot.
 
Senast ändrad:

Ormet

Panerai
2-Faktor
Jag tror priset kan vara rimligt. Den lokala urmakaren jag har i stan nämnde om hur folk blev chockade när de kom med loppisfyndade väggur som skulle kosta över 3000 kr att få åtgärdade. Men jag kan såklart inte säga att detta gäller överallt, jag kan däremot tänka mig att det är mer arbete och möjligen svårare att hitta reservdelar till väggur än vad det är med vanliga klockor. Det bästa är väl att försöka få ett ungefärligt prisförslag från olika urmakare, om du har flera i närheten då.
 

Bkapten

Omega
4000:- per klocka tycker jag låter som ett rimligt pris. En komplett genomgång med tvätt, nya fodringar, oljning osv tar en hel del tid. Även ruckningen tar lite tid i anspråk.
Inte många som fortfarande gör lodregulatorer heller.
 
Jag tackar er alla på samma gång. Intressant att få era synpunkter. Själv tycker jag det ska bli spännande att se vad min urmakare lyckas åstadkomma! Jag får väl återkomma någon gång i september eller så när jag hämtat hem klockorna igen. :)
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Kastar in en fråga till våra mer kunniga här på forumet. Hur lång tid tid tar det att plocka isär en automatare, kontrollera delarna, olja och montera ihop den. Tänker på "ackumulerad aktiv tid", dvs inte tid som den ligger rengöringsbad, gångtest, trycktest, väntar på delar osv.
 
Topp