Kul avsnitt kring Rålex GMT! Nu har jag ju min Explorer som är GMT så har svårt att se att jag kommer införskaffa någon ytterligare Rålex GMT inom närtid men hade budgeten funnits så hade nog en modernare med helsvart bezel letat sig in i samlingen
Om vi inleder med en liten rättning:
Det problematiska materialet man använde i bezels var Radium och inte Tritium. Tritium fortsatte användas i Rolex en bra bit framöver och finnes exempelvis i min Explorer från 1997. Tritium tror jag ska vara ofarligt, men nackdelen är att det "dör ut" med tiden. Min Explorer är exempelvis helt kolsvart i mörkret. Radium å andra sidan vet jag att många urmakare idag inte vill röra och vägrar serva klockor där det använts som lysmassa.
Rörande 'investering':
Delar först och främst helt erat perspektiv. Sen när man pratar om just 'investering' så antyds någon form av ekonomisk vinning. Ofta här jag känner att diskussioner uppstår. Blir väldigt lätt att börja tala om klockor som en 'dålig investering' eftersom du förmodligen har större chans att göra bättre ekonomisk vinst på annat håll. Och det stämmer väl säkert. Jag brukar dock alltid argumentera för att det snarare handlar om låsning av kapital där avkastningen är njutning. Genom att gå med på att inte röra dina 100.000 på några år så utlovas daglig njutning. Det är ju en pangdeal förutsatt att när njutningen avtar eller du är behov av kapitalet igen så kan du enkelt låsa upp kapitalet (läs: sälja). Lite som att skjuta in pengar i en massagestol men när man känner sig färdig får man tillbaka pengarna. Vilken idiot hade inte älskat en sån massagestol?