• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UrSnyggt - en podd med klockan i fokus och livet i periferin

Härligt, hur skulle du jämföra den med BB36:an?
Jag upplevde att BB36 trots sina smidiga mått kändes mer klossig på handleden.
Sinnens case känns mer ergonomiskt utformat och sitter mer bekvämt på mig.
Kan ej förklara det bättre.
Man kan säga att 556 kramar handleden mer medans Tudorn svävade lite ovanför.
Helt olika klockor och upplevelser.
BB36 hade en tendens att fara omkring mer på handleden.
Ursäkta Ursnyggt om jag kapar tråden med bilder men taket är ju högt här inne med utrymme för små stickspår :happyhappy:
E2665F04-1471-44D8-98FF-C1A0411C5FA7.jpeg
55EA27FE-CC42-4D8C-8858-A399E38B4FA7.jpeg

Fonderna är sålda
Huset är belånat
Cosmo gör utrymme i samlingen
För sin älskade Daytåna

1635149295256.png

Senast ändrad:
Tänkte på en sak appropå det efterfrågade Seiko och Grand Seiko avsnittet.
Ni kanske borde intervjua @yonsson eller @Molle om det ämnet. Dessa herrar verkar ju minst sagt ha en viss passion för tillverkarna ifråga.
Finns säkert fler entusiaster som ni kan fråga också och det kan ju vara ett alternativt inslag förutom er egen djupdykning. Just saying.

Vad är det som gör att jag inte får BB58 blå ur huvudet ? Jag både gillar och ogillar den.
Kanske jag lär beta av den bara eller så kommer det bli en trevlig bekantskap.
Vad säger ni @Olpes och @Deskdiversthlm ? Pros and cons please.

Bild.jpeg

Vad är det som gör att jag inte får BB58 blå ur huvudet ? Jag både gillar och ogillar den.

Bild.jpeg
Gillar den blå och är riktigt sugen. Det enda som gjorde att jag sålde min är att jag tycker att OG har mer personlighet. Framförallt upplevde den som ganska ”steril”. Men detta är en smaksak.
När det gäller länken så finns ju halvlänkarna från uncle Seiko och komplettera med nu.

Som sagt, sugen på att skaffa en och ha båda, det enda som stoppar mig nu är vad ”Tudormannen” kan ha i sin lilla mössa inför November. Om det är en blå 39mm version av Pelagosen så kanske. Om den är som visats på Whatchyouseek så blir det en ’58 (tycker att den som vists nu känns för kompakt) Men kommer det en uppdaterad (skarp) version så why not?

Gillar den blå och är riktigt sugen. Det enda som gjorde att jag sålde min är att jag tycker att OG har mer personlighet. Framförallt upplevde den som ganska ”steril”. Men detta är en smaksak.
När det gäller länken så finns ju halvlänkarna från uncle Seiko och komplettera med nu.

Som sagt, sugen på att skaffa en och ha båda, det enda som stoppar mig nu är vad ”Tudormannen” kan ha i sin lilla mössa inför November. Om det är en blå 39mm version av Pelagosen så kanske. Om den är som visats på Whatchyouseek så blir det en ’58 (tycker att den som vists nu känns för kompakt) Men kommer det en uppdaterad (skarp) version så why not?
Ja det var ju det där med november och Tudormannen. Är spänd redan nu på vad som komma skall. Känns som att det haglar BB58or till försäljning så jag skulle kunna vänta en stund för att se.
Edit: Fattas bara att det kommer en 39mm Pelagos i titan med microjustering i spännet.

Bild.jpeg
Vad är det du ogillar med den, bara av intresse? 58:an har ju alla rätt (imho) med undantag för de där jäkla bulorna på utsidan av länken (faux rivets), men de får man bara tugga i sig... Kan personligen tycka att den blå blir lite mer steril än den svarta, lite som den i taupe/silver, men den är ju också sjukt "classy". Det är en balansgång!

Bild.jpeg
Kan vara värt att se vad som händer nu i November. Det som intresserar mig mest är samarbetet mellan Tudor och Marine Nationale. Tudor gjorde ju klockor åt den franska flottan under ganska lång tid och har väl önske-ryktats om någon remake på en Tudor submariner. Samarbetet är bekräftat men vad det innebär vet vi inte ännu. Men hade det släppts någon remake på typ en sånhär kan det ju vara värt att vänta på:
1635162207731.png

Vad är det du ogillar med den, bara av intresse? 58:an har ju alla rätt (imho) med undantag för de där jäkla bulorna på utsidan av länken (faux rivets), men de får man bara tugga i sig... Kan personligen tycka att den blå blir lite mer steril än den svarta, lite som den i taupe/silver, men den är ju också sjukt "classy". Det är en balansgång!
Jag ogillar starkt dessa onödiga rivets som du redan är inne på. Vill helst köra den på länk.
Skulle vilja ha någon slags easylink lösning men det sägs finnas sådana länkbitar aftermarket så det kanske går att lösa.
Men varför kan dom inte göra fler spännen likt det på Pelagos.

Hade önskat en keramisk vridring.
Har läst att den nuvarande kan vara lite ömtålig. Eller vad säger du om vridringen som faktiskt har den ? Även om du iof behandlar den som en safequeen ;)
Trodde i övrigt att jag var klar med dykare för en stund men den väcker ha begär.
Jag har haft den svarta tidigare men den blå tilltalar mig än mer.

Jag ogillar starkt dessa onödiga rivets som du redan är inne på. Vill helst köra den på länk.
Skulle vilja ha någon slags easylink lösning men det sägs finnas sådana länkbitar aftermarket så det kanske går att lösa.
Men varför kan dom inte göra fler spännen likt det på Pelagos.

Hade önskat en keramisk vridring.
Har läst att den nuvarande kan vara lite ömtålig. Eller vad säger du om vridringen som faktiskt har den ? Även om du iof behandlar den som en safequeen ;)
Trodde i övrigt att jag var klar med dykare för en stund men den väcker ha begär.
Jag har haft den svarta tidigare men den blå tilltalar mig än mer.
Haha, jag tror du är inne på det själv - helt fel person att fråga om ömtåligheten...du får kolla med någon som behandlar den som den tool watch den är tänkt att vara - min ligger mest i klocklådan och är snygg :cool: Men skämt åsido - keramisk vridring kommer väl säkert, men det kommer också ta bort en hel del av den sköna retrokänslan som för mig är det som gör att jag gillar BB58 så mycket?! Spännet har jag inget problem med så länge man inte ska dyka med den. Och det ska jag inte, ifall inte det framgått...? :)

Haha, jag tror du är inne på det själv - helt fel person att fråga om ömtåligheten...du får kolla med någon som behandlar den som den tool watch den är tänkt att vara - min ligger mest i klocklådan och är snygg :cool: Men skämt åsido - keramisk vridring kommer väl säkert, men det kommer också ta bort en hel del av den sköna retrokänslan som för mig är det som gör att jag gillar BB58 så mycket?! Spännet har jag inget problem med så länge man inte ska dyka med den. Och det ska jag inte, ifall inte det framgått...? :)
Kudos för att du åtminstone gör volter med den när du inte dyker 👍 :)

Jag lyssnade på avsnitt 36 (igen) där ni tog upp och undrade vad grejen med klockor ihop med knivar var. Menar ni att ni inte matchar klockan ihop med kniven ni bär?!?! Det pratas om att färgmatcha bältet ihop med bandet på klockan osv men så matchar ni inte klocka och kniv? Jag matchar alltid kniv och klocka!
Bär jag flygarklocka blir det flygarkniv!
29BF440E-CDC8-4D3E-BF58-D0327F27264F.jpeg

Bär jag en finare Seiko så matchas det bra med en lite ”finare” kniv t.ex. en Chris Reeve.
7A2ECEA2-A642-4EEF-B6A3-D8D9B6644442.jpeg

Bär jag min Omega PO åker dykakniven fram osv!
Ett tips är att börja läsa i EDC tråden som finns här på KS så kommer ni snabbt förstå grejen;)

Fortsätt med det ni gör och förgyll vår vardag med fler härliga avsnitt (gärna oftare) av eran podd!:D

Jag lyssnade på avsnitt 36 (igen) där ni tog upp och undrade vad grejen med klockor ihop med knivar var. Menar ni att ni inte matchar klockan ihop med kniven ni bär?!?! Det pratas om att färgmatcha bältet ihop med bandet på klockan osv men så matchar ni inte klocka och kniv? Jag matchar alltid kniv och klocka!
Bär jag flygarklocka blir det flygarkniv!
29BF440E-CDC8-4D3E-BF58-D0327F27264F.jpeg

Bär jag en finare Seiko så matchas det bra med en lite ”finare” kniv t.ex. en Chris Reeve.
7A2ECEA2-A642-4EEF-B6A3-D8D9B6644442.jpeg

Bär jag min Omega PO åker dykakniven fram osv!
Ett tips är att börja läsa i EDC tråden som finns här på KS så kommer ni snabbt förstå grejen;)

Fortsätt med det ni gör och förgyll vår vardag med fler härliga avsnitt (gärna oftare) av eran podd!:D
Stort tack för att du lär oss och tack för att du gillar podden - verkar finnas en hel värld att upptäcka här 😅 Ska gräva lite i EDC och återkomma! Bara en liten detalj: knivlagen - hur löser man det när man knallar runt med knivar hela dagarna? 😃

Tillbaka
Topp