• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Utbildningar som leder till bra jobb

Hej.

Har tänkt ta mig i kragen och plugga och söker därmed tips och råd.

Jag vill plugga något som leder till bra och välbetalda jobb. (självklart)

Helst så brett som möjligt då det vore trevligt att kunna välja lite :)

Ingenjör har jag fundrat på men njaa. Lutar åt denna :
http://allastudier.se/utbildningar/620316-international-sales-marketing/
Hej!
Jag o två av mina barn hade naturligtvis inte betyg så det räckte, men vi fixade på olika sätt poängen och är nu alla tre läkare med olika profilering. Bra jobb. Bra men inte superlönen. Jag blev kirurg och kan inte tänka mig något acceptabelt alternativ.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Kan någon mer lärd än mig förklara skillnaden på dessa, då det skiljer i behörighet för att få söka.

http://allastudier.se/utbildningar/656461-systemvetenskap-kandidatprogram/

http://allastudier.se/utbildningar/652913-systemvetenskap-kandidat-normal-luleå/

http://allastudier.se/utbildningar/652941-systemvetenskap-kandidat-it-distans/

Två sistnämmda skiljer bara distans? Eller är.even den på distans mer inriktad på it?
Mvh
Hej,

Jag har läst din sistnämnda utbildning på distans. Bara fråga om du har funderingar kring utbildningen :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Om man ser till vad företaget jag jobbar på är ute efter... Utvecklare. Det är bristvara på bra utvecklare.
De har dessutom bra betalt (iaf. där jag jobbar).

...och nu stjäler jag tråden lite:
Om ni har någon (eller några) polare som är utvecklarguru och vet vad jag pratar om när jag säger C#, .NET, ASP.NET MVC och SQL (plus om erfarenhet av Oracle och typ NoSQL), hör av er till mig. Kan ge hittelön. :)
Plats: Köpenhamn. Gigantiskt kontor i Nyhavn, OCH vi har en bar och ett ölbryggeri - jepp. Ölbryggeri - välkommen till Danmark.:)
 
Jösses. Det fungerar inte alls så. Den högre skatten gäller bara på de extra kronorna, inte på hela beloppet...

Detta är korrekt. Mariginalskatten (Statlig skatt och värnskatt) betalas alltså på den taxerade inkomsten ÖVER brytpunkterna.
Egen företagare har en tendens att lägga sig precis under brytgränsen för statlig inkomstskatt (Detta är möjligt i ett aktiebolag) men desto svårare (Om inte omöjligt) i en en enskild firma..

Däremot vet jag att det är många som inte är intresserade av så mycket övertidsarbete och dylikt när dom nått över brytpunkten.. Det lönar sig helt enkelt inte tillräckligt för dom....
 

LS

Panerai
2-Faktor
Om man ser till vad företaget jag jobbar på är ute efter... Utvecklare. Det är bristvara på bra utvecklare.
De har dessutom bra betalt (iaf. där jag jobbar).

...och nu stjäler jag tråden lite:
Om ni har någon (eller några) polare som är utvecklarguru och vet vad jag pratar om när jag säger C#, .NET, ASP.NET MVC och SQL (plus om erfarenhet av Oracle och typ NoSQL), hör av er till mig. Kan ge hittelön. :)
Plats: Köpenhamn. Gigantiskt kontor i Nyhavn, OCH vi har en bar och ett ölbryggeri - jepp. Ölbryggeri - välkommen till Danmark.:)
Vad är din definition av "bra betalt"? Allt är till salu till rätt pris ;)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Detta är korrekt. Mariginalskatten (Statlig skatt och värnskatt) betalas alltså på den taxerade inkomsten ÖVER brytpunkterna.
Egen företagare har en tendens att lägga sig precis under brytgränsen för statlig inkomstskatt (Detta är möjligt i ett aktiebolag) men desto svårare (Om inte omöjligt) i en en enskild firma..

Däremot vet jag att det är många som inte är intresserade av så mycket övertidsarbete och dylikt när dom nått över brytpunkten.. Det lönar sig helt enkelt inte tillräckligt för dom....
Visst är det så. Å andra sidan är övertid ruskigt bra betald på många jobb, kanske just för att motivera att jobba för 50-55% skatt.
 
Det beror på kommunen du bor i. Tror det är kommunalskatten + 20 resp 25 procent-enheter. Men jag är ingen expert i ämnet, lita mer på skatteverket :)


Stämmer! kikade på tjuvarnas hemsida.

Brytpunkt för löntagare
Brytpunkten är gränsen för uttag av statlig inkomstskatt, före grundavdrag.

Nedre brytpunkt: 443 200 kr (20 %)
Övre brytpunkt: 638 800 kr (25 %)

Sen tillkommer den kommunala skatten (Vanligtvis 33%)
 

Carlton

Cartier
Det är möjligt att jag är ute och cyklar nu men yrket benämnt "utvecklare" som många pratat om i tråden antar jag syftar främst till att vara en kodknackare helt enkelt. Då tror jag tyvärr inte att en utbildning som systemutvecklare erbjuder det som krävs utan att du får söka dig till mer programmeringstekniska utbildningar.
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Om man ser till vad företaget jag jobbar på är ute efter... Utvecklare. Det är bristvara på bra utvecklare.
De har dessutom bra betalt (iaf. där jag jobbar).

...och nu stjäler jag tråden lite:
Om ni har någon (eller några) polare som är utvecklarguru och vet vad jag pratar om när jag säger C#, .NET, ASP.NET MVC och SQL (plus om erfarenhet av Oracle och typ NoSQL), hör av er till mig. Kan ge hittelön. :)
Plats: Köpenhamn. Gigantiskt kontor i Nyhavn, OCH vi har en bar och ett ölbryggeri - jepp. Ölbryggeri - välkommen till Danmark.:)
Aldrig hört, men lovar dig, jag är lättlärd! ;):angel:
 
Har du betygen för att komma in på utbildningen kan jag lova att du får inga problem med jobb om du läser till läkare. Men då gäller det också att ha tålamod. Förutom de elva terminerna för grundutbildningen ska man göra ett par års AT-tjänst innan lönen tar fart. Stress och obekväma arbetstider får man bara ta med i paketet. Jobbet är oerhört intressant, men glamoröst? Nej. För den som vill ha en glamorös yrkestillvaro: Välj nåt annat.

En fördel är att jobben finns över hela landet om man inte bara vill bo i storstäder.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Har du betygen för att komma in på utbildningen kan jag lova att du får inga problem med jobb om du läser till läkare. Men då gäller det också att ha tålamod. Förutom de elva terminerna för grundutbildningen ska man göra ett par års AT-tjänst innan lönen tar fart. Stress och obekväma arbetstider får man bara ta med i paketet. Jobbet är oerhört intressant, men glamoröst? Nej. För den som vill ha en glamorös yrkestillvaro: Välj nåt annat.

En fördel är att jobben finns över hela landet om man inte bara vill bo i storstäder.


Inget för mig. Spruträdd av en annan värld.
 
Inget för mig. Spruträdd av en annan värld.
Då skulle sjuksköterska vara ett ännu värre jobb för dig, även om det är sällan man sätter sprutorna på sig själv. Men se det från den ljusa sidan. Risken att du ska bli sprutnarkoman är mikroskopisk.;)

Hur som helst tror jag att du kommer att fixa ett jobb som du trivs med bara du är målmedveten och fokuserad. Mitt övergripande råd till dig, bland alla råd du får, är att tänka främst på vad just DU vill och vad som känns som rätt plats för dig i livet. I ett val som kommer att prägla resten av ditt liv är ditt eget intresse och trivsel viktigare än andras syn på status.
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Då skulle sjuksköterska vara ett ännu värre jobb för dig, även om det är sällan man sätter sprutorna på sig själv. Men se det från den ljusa sidan. Risken att du ska bli sprutnarkoman är mikroskopisk.;)

Hur som helst tror jag att du kommer att fixa ett jobb som du trivs med bara du är målmedveten och fokuserad. Mitt övergripande råd till dig, bland alla råd du får, är att tänka främst på vad just DU vill och vad som känns som rätt plats för dig i livet. I ett val som kommer att prägla resten av ditt liv är ditt eget intresse och trivsel viktigare än andras syn på status.

Mkt klokt :)
 
Pass ifrån i Onsdags.
Börjar äntligen få upp farten igen efter ett långt uppehåll.
Som alla löpare känner till så är det bara en tidsfråga innan man skadar sig. Alla gör det före eller senare.. .Oavsett om det beror på felträning, överträning eller förslitningar.. För mig så var det hälen som dödade mig, alldeles för mycket asfaltslöpning i tävlingsskor..
Senaste halvåret har jag bara simmat... Har utvecklat min simning mycket istället! Stockholm Marathon nästa!

TnpM199.png
 

Widowmaker

Audemars
2-Faktor
Pass ifrån i Onsdags.
Börjar äntligen få upp farten igen efter ett långt uppehåll.
Som alla löpare känner till så är det bara en tidsfråga innan man skadar sig. Alla gör det före eller senare.. .Oavsett om det beror på felträning, överträning eller förslitningar.. För mig så var det hälen som dödade mig, alldeles för mycket asfaltslöpning i tävlingsskor..
Senaste halvåret har jag bara simmat... Har utvecklat min simning mycket istället! Stockholm Marathon nästa!

TnpM199.png
Tur de finns läkare i tråden ;)
 
D

Deleted member 5780

Guest
Kör! ;) Jag börjar jobba efter examen till hösten och funderar över om emigration är enda utvägen för en human skattesats.
Gör det. Glöm inte att din feta utlandslön ska ge dig en vettig pension också. Och lägg undan pengar till barnomsorg, ev sjukförsäkringar och annat som du får subventionerat genom skatten i Sverige.
Jag har tänkt tanken på flytt till utlandet många gånger men ger upp när jag tänkt några varv till. Trots att min marginalskatt idag slickar 58%.

(De av er i tråden som blandar ihop marginalskatt och total skatt kan ju för övrigt ta och läsa på lite).
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Gör det. Glöm inte att din feta utlandslön ska ge dig en vettig pension också. Och lägg undan pengar till barnomsorg, ev sjukförsäkringar och annat som du får subventionerat genom skatten i Sverige.
Jag har tänkt tanken på flytt till utlandet många gånger men ger upp när jag tänkt några varv till. Trots att min marginalskatt idag slickar 58%.

(De av er i tråden som blandar ihop marginalskatt och total skatt kan ju för övrigt ta och läsa på lite).

Älskar "att emigrera påståendet" vid diskussioner om skatt. Flashback-nivå! Det du tar upp är ju precis vad de flesta inte förstår eller vill förstå.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Älskar "att emigrera påståendet" vid diskussioner om skatt. Flashback-nivå! Det du tar upp är ju precis vad de flesta inte förstår eller vill förstå.
Japp. Klart att man kan få t ex en USA-flytt eller en tur till Londons finanskvarter att bli en pluskalkyl, under rätt förutsättningar. Jag har själv folk som rapporterar till mig, sittandes i bl a UK, USA och HK, där en del av dem tjänar mer trots att jag är deras chef. Själv hade jag nog kunnat höja min bruttolön med minst 50% i USA, men sen ska man ju görna tänka på de där mindre uppenbara detaljerna som tjänstepension, dagis, boende etc.
Orka.
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Tips om du gillar sälj och IT så finns det en hel del jobb där med, när det gäller att sälja IT system
Tyvärr valde jag bara det förstnämnda men rätt nöjd ändå :)
 

LS

Panerai
2-Faktor
Japp. Klart att man kan få t ex en USA-flytt eller en tur till Londons finanskvarter att bli en pluskalkyl, under rätt förutsättningar. Jag har själv folk som rapporterar till mig, sittandes i bl a UK, USA och HK, där en del av dem tjänar mer trots att jag är deras chef. Själv hade jag nog kunnat höja min bruttolön med minst 50% i USA, men sen ska man ju görna tänka på de där mindre uppenbara detaljerna som tjänstepension, dagis, boende etc.
Orka.
Så är det verkligen. Det beror såklart på vad man tjänar men en bekant pratade om att en 40% ökning av hans lön krävdes för samma levnadsstandard i USA (tror ifs det var NY) som han hade i Sverige.
 
Topp