• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

UTMANING - OWG 1 månad 2026

(fre)dag den 13:e.

Här är min två hobbys. Klockor och svartkrutsskytte (Ja, jag har licens på allt om ni undrar! :) )
Sen gymmar jag en del och cyklar också.

IMG_0551.jpeg

Coolt ! Du kanske vet vem Clay Hayes är på Youtube? han jagar en hel del med Muskötgevär. Riktigt intressant jaktform.

MAEN-varianten har texten MAEN under tim-fönstret och någon slags symbol under minutfönstret. Skall jag vara ärlig så ser det nästan bättre ut utan det. Min är ju helt ren, ingen text på tavlan alls.

MAEN-klockan kostar dock tio gånger så mycket som min. Och faktum är att den har lite tyngd och är väldigt bekväm, så länge man byter gummibandet mot något annat.

Man kan väl tänka sig att urverket i min Temu-klocka inte är att lita på. Men detta är ändå inget precisionsinstrument, då det inte går att läsa av minuterna på ett bra sätt ändå. Och jag har inte ställt tiden sedan första mars. Och jag TROR att den går hyfsat rätt fortfarande
.
Maen.jpg
Jag har för mig att Maen fick kritik för att urverket de använder är ett billigt Kina-urverk (modifierat för att få till jumphour-funktionen) så kanske inte så stor skillnad alls (om någon).

Hobby för mig är något som kanske många känner igen sig från tonåren, inte ovanligt att fastna i en andra världskrigs-fas som jag förstår det.
Hade samma fas och läste det mesta jag kom över, sedan dog det ut för att sedan ta upp samma hobby på senare år men då lite bredare för att istället gälla all krigshistoria och hur krig påverkar och har påverkat omvärlden.
Väldigt relevant även nu med tanke på allt som händer just nu på olika platser i världen...... och en förståelse för varför vi har vår Försvarsmakt och nyttan de fyller.
Får tacka särskilt Krigshistoriepodden för att detta intresse väcktes på nytt och att man fått upp ögonen för den bästa dubbel-monarkin genom historien, Österrike-Ungern 😅

Hoppas inte alla blev mätta på krigshistoria med tanke på vad @Fliegerchronograph🚁 bar under förra årets OWG samt alla fina inlägg som anspelade på dess historia för att uppmärksamma 80 år sedan D-day under 2024.

#Hobby

PXL_20260313_111411541.jpg

PXL_20260313_110222856.MP~3.jpg

Hobby för mig är något som kanske många känner igen sig från tonåren, inte ovanligt att fastna i en andra världskrigs-fas som jag förstår det.
Hade samma fas och läste det mesta jag kom över, sedan dog det ut för att sedan ta upp samma hobby på senare år men då lite bredare för att istället gälla all krigshistoria och hur krig påverkar och har påverkat omvärlden.
Väldigt relevant även nu med tanke på allt som händer just nu på olika platser i världen...... och en förståelse för varför vi har vår Försvarsmakt och nyttan de fyller.
Får tacka särskilt Krigshistoriepodden för att detta intresse väcktes på nytt och att man fått upp ögonen för den bästa dubbel-monarkin genom historien, Österrike-Ungern 😅

Hoppas inte alla blev mätta på krigshistoria med tanke på vad @Fliegerchronograph🚁 bar under förra årets OWG samt alla fina inlägg som anspelade på dess historia för att uppmärksamma 80 år sedan D-day under 2024.

#Hobby

PXL_20260313_111411541.jpg

PXL_20260313_110222856.MP~3.jpg
Har en likadan basker hemma från lumpen 94-95 på Gotland :)

Tillbaka
Topp