• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Väckarklocka - vilken sportar ni?

Budade hem denna jättefina Junghans på tratten nyligen för den enorma summan 13kr. Fick hem den nu och den verkar fungera hyfsat.
0VpP1sE.jpg

Fungerar tre stegs väckningen? Har sett en del av dessa där den hoppar till steg 2 ("pling...pling...") direkt istället, verkar vara en justeringsgrej.

Fungerar tre stegs väckningen? Har sett en del av dessa där den hoppar till steg 2 ("pling...pling...") direkt istället, verkar vara en justeringsgrej.
Det verkar vara gradvis ökande. Först bara några stumma hackande sen ett pling ca varannan sekund sen ett par sammanhängande pling och sedan kontinuerlig ringsignal.

Alla med intresse för klockor har väl självklart oxå en väckarklocka?
Hur ser din väckarklocka ut, eller vilken väckarklocka skulle du vilja ha?
Jag börjar med att visa en väckarklocka i bra skick, och med originalkartongen kvar:)
Märket på denna väckarklocka är Swiza, ett märke som kom till redan 1904 och blev mest kända för just väckarklockor och reseur.
Det är ett 7 jewels urverk med siffran 8 på urtavlan, som indikerar att efter uppdrag håller i 8 dygn.
Som älskare av klockor tycker jag att äkta analogt tickande är ytterst lugnande.
Fyll på med era väckarklockor!
EC4D370F-3056-480D-86DF-AA9287E782A9.jpeg

BADEB45E-3798-43BC-8D82-2891FFC02CC5.jpeg

470CFB8D-69D0-4361-AD35-274DF463585E.jpeg

2C698259-6F77-4F34-A001-097CCAED5D84.jpeg

660A5379-4F64-4F95-B1A3-E36862C506BA.jpeg

Här är min klocka. Den har hjälpt mig att komma i tid till mitt arbete de senaste
25-30 åren. Den kan väcka döda och slutar inte ringa förrän man stänger av den. Är placerad så att jag måste stiga upp för att slå av den. Ett av mina absolut bästa köp någonsin.
D5BE7789-2497-4215-80E1-AF8DB477B824.jpeg

Senast ändrad:
Jag vill ha en alarmklocka, analog eller digital spelar egentligen ingen roll men viktigt att den inte lyser eller tickar (högt) men som har en lampknapp jag kan trycka på så man ser vad klockan är om man vaknar mitt i natten. Tips?

On topic så kör jag också mobilen just nu.

Kul tråd! Köper en kul väckarklocka då och då, men ångrar mig nästan alltid... Denna coola Sovjet tickar så det skakar i väggarna! Fick gräva ner den i en garderob över natten. Men tuff är den.
Är nog mer av en klockradiokille egentligen. Sharpen nedan är min favorit.
IMG_20200331_191644-01.jpeg
IMG_20200331_191658-01.jpeg

Kul tråd! Köper en kul väckarklocka då och då, men ångrar mig nästan alltid... Denna coola Sovjet tickar så det skakar i väggarna! Fick gräva ner den i en garderob över natten. Men tuff är den.
Är nog mer av en klockradiokille egentligen. Sharpen nedan är min favorit.
IMG_20200331_191644-01.jpeg
IMG_20200331_191658-01.jpeg

Jävlar vad Sharpen var cool. När är den ifrån?

Hittade denna i en gömma i fritidsbostaden, fungerar utmärkt och väcker upp en landsände utan problem. En nära släkting som numera är pensionär sen flera år fick den tydligen i present av sina arbetskamrater efter att ha försovit sig lite för många ggr på en av sina första arbetsplatser i ungdomen, tillverkad i Västtyskland men är verkligen ingen Blessing att vakna till.
D664BB9A-67BC-4195-A545-075A95EE0515.jpeg

Ok, dagens väckarklocka, eller reseur kanske man oxå kallar det, är en Swiss Made Helveco. Saknar nån skruv på baksidan, men ä i övrigt komplett med originalbox och tom papper och hang tag! Stämplat 1966:)
Helveco Watch company grundades 1939
7206960D-62C6-4D54-ABBA-C2AF0E6EBC67.jpeg

Jag har varit sugen på en mekanisk väckarklocka ett tag och man blir ju inte mindre sugen när man läser denna tråd. :)
Tyvärr är frugan inte lite klocktokig och dessutom känslig för ljud när det ska sovas. Ett vanligt armbandsur är ju inga problem då de inte låter något alls på 1 meters avstånd. Hur är det med dessa, tex Swiza? Hör man dom tydligt på 1,5-2m avstånd?

Jag har varit sugen på en mekanisk väckarklocka ett tag och man blir ju inte mindre sugen när man läser denna tråd. :)
Tyvärr är frugan inte lite klocktokig och dessutom känslig för ljud när det ska sovas. Ett vanligt armbandsur är ju inga problem då de inte låter något alls på 1 meters avstånd. Hur är det med dessa, tex Swiza? Hör man dom tydligt på 1,5-2m avstånd?

svår fråga, men ja jag hör tickandet.
Men som klocknörd så älskar jag ljudet från äkta analogt tick tack! :)
Om du vill kan du ju provköpa en Swiza av mig och om det skiter sig så skickar du tillbaka den:)

Tillbaka
Topp