• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Väger mellan Rolex OP 39 (114300) och Tudor BB58

Vilken hade du valt?

• Tudor Black Bay 58

Röster: 59 47.6%
  • Rolex - OP 39, Blå tavla

Röster: 65 52.4%

• Totala väljare
    124
Bra valmöjligheter!

Råder dig dock att titta på denna på köp och sälj:
https://klocksnack.se/threads/rolex-oyster-perpetual-116000-vit-tavla-sista-prisbump.121659/

Tillfälle till en löjligt bra deal, borde lätt gå för några tusen upp från detta men tydligen ingen i köpfas just nu. @Streptokocker verkar ha drabbats av ett akut fall av flipparsjukan, behöver ev träffa en läkare? ;)
Instämmer! Lätt bästa OPn i mitt tycke. Tavlan skiftar också lite mer i olika ljus tror jag. (Till skillnad från vit DJ 116200 som alltid är vitvit.)

Instämmer! Lätt bästa OPn i mitt tycke. Tavlan skiftar också lite mer i olika ljus tror jag. (Till skillnad från vit DJ 116200 som alltid är vitvit.)
Du har så rätt i allt.
IMG_20191013_120131.jpg

Ok. Jag har tagit några råd i beaktning och börjar fundera över storleken, vilket öppnar upp för lite nya alternativ.
Vilken av dessa storlekar tycker ni siter bäst? 39mm va 36mm. Ignorera färgen.
Valet står mellan blå 39 eller blå 36a, den med 369-tavla.

Bilagor

• CE428521-71ED-4853-9995-D3A6B3277480.jpeg
    CE428521-71ED-4853-9995-D3A6B3277480.jpeg
    140.1 KB · Visningar: 5
  • 68F54824-5C24-428C-BC34-66904B85793E.jpeg
    68F54824-5C24-428C-BC34-66904B85793E.jpeg
    118.8 KB · Visningar: 6
Ok. Jag har tagit några råd i beaktning och börjar fundera över storleken, vilket öppnar upp för lite nya alternativ.
Alltid lite lurigt med bilder men jag tycker absolut 36mm. Dels tycker jag den sitter snyggare men jag tycker också 36 tavlan är snyggare och att klockan i sig har lite bättre proportioner. Det är ju dessutom en klassisk Rolex storlek som knappast kan gå fel nu när trenderna verkar ha svängt tillbaks mot lite mindre klockor. Jag var själv inne på en vit 39mm men när jag provade och jämförde hur den kändes på armen kontra 36 så blev valet enkelt för min del med 16,5 cm handled. 36an sitter oerhört bekvämt o följsamt på armen. 39 kräver nog lite mer handled för att ge samma känsla.

Om det nödvändigtvis ska vara blå OP så väljer jag 36mm varje dag i veckan

Intressant tråd! Sitter själv i motsvarande sits med att landa i första ordentliga klocka, och haft OP som väldigt het kandidat. Efter "känn&kläm"-besök hos Nymans fastnade jag verkligen för OPns stilfulla, men samtidigt något diskreta/tråkiga, look som jag eftersöker.

Vad gäller storlek kändes 114200 överlägset bäst till mina handleder (22-23 cm). Expediten tryckte dock på att 116000 såg väldigt bra ut också, vilket jag själv hade svårt att se intuitivt. Gissar att mindre klockor delvis är något man lär sig tycka om när man lämnar amatörsstadiet och vet när "det känns rätt". Samma här på KS, de allra flesta propsar på 36 framför 39 (enligt annan ganska stor poll tidigare). Risken jag ser är att man går in på för stort.

Jag har landat i att ändå gå mot strömmen med 114200, men vill inte köpa nytt så sitter och scoutar KS frenetiskt efter rätt skick och urtavla (Rhodium) ska dyka upp :)

Båda sitter bra, tycker kanske 36 flyger något bättre på dina handleder.

Efter lite omröstning både här och hemma så verkar 36mm var rätt storlek.
Nu återstår frågan om blå 369-tavla eller vit. Vad tycker ni?

Låter klokt. Båda är snygga men om jag köpte en OP att använda som enda klocka skulle jag antagligen välja svart;). Om valet står mellan vit och blå skulle jag fundera på jobb, klädsel etc då vita känns mera dessad och blåa är väldigt sportig. Men det blir nog bra, vilken du än väljer, då alla är grymt bra och snygga klockor.

Låt inte oss bestämma, lätt att du faller för trycket och köper det du egentligen inte vill ha och kommer alltid tänka "åh jag skulle köpt den i ***** istället". Gå till AD och kolla på båda! De har ofta tavlor löst så du kan nog jämföra även om inte klockan är inne. Personligen hade jag valt vit men låt inte mig påverka ditt beslut

Tacksam för alla tankar, tips och åsikter!
Det lutar allt mer åt OP 36 med blå 369-tavla. Jag bär primärt marinblå kläder och har blå ögon, så jag tror den kommer göra sig bra. Tavlan är dessutom mer unik än den vita varianten, något som lär göra klockan mer intressant och uppseendeväckande.

Uppdaterar här när jag lagt en beställning och eventuellt med lite bilder om det finns intresse.

Jag tänker dels att du måste känna själv med färg men ett par saker som jag själv landat i avseende färg är: Blått är flott... Men kan vara lite mindre allround än svart o vitt. Jag tröttnar fortare på blått och tycker det är lite svårare att matcha med olika stil än vitt o svart. Generellt är svart min favorit på de flesta klockor men just Rolex med avsaknad av AR gjorde att jag gick på vit och har inte ångrat det. Jag har svårt för mörka tavlor utan AR. Men som sagt vill man helst ha en blå skall man nog inte rationalisera fram en annan färg. Då ångrar man sig nog.

Jag tänker dels att du måste känna själv med färg men ett par saker som jag själv landat i avseende färg är: Blått är flott... Men kan vara lite mindre allround än svart o vitt. Jag tröttnar fortare på blått och tycker det är lite svårare att matcha med olika stil än vitt o svart. Generellt är svart min favorit på de flesta klockor men just Rolex med avsaknad av AR gjorde att jag gick på vit och har inte ångrat det. Jag har svårt för mörka tavlor utan AR. Men som sagt vill man helst ha en blå skall man nog inte rationalisera fram en annan färg. Då ångrar man sig nog.

Jag håller med att svart eller vit tavla håller i längden. Men håller inte med om att avsaknad av AR (antireflex på glaset) stör på en Rolex med svart tavla. Undantaget den nya Explorer II då. Den är helt omöjlig att fota:) Men skulle ändå välja den före den vita.

Rolex utan AR är ju mycket bättre än andra utan AR så det är kanske bara vissa som stör sig på det. Jag är rätt känslig mot att inte se tavlan som om det inte satt något glas över. När tavlan blir lite "disig" tycker jag det är trist. Jag störs inte på själva reflektionerna utan på att den riktigt "krispiga" känslan i klockan störs ut av glaset. Men kanske inte något större problem. :)

Tillbaka
Topp