• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värdering av nyligen ärvda klockor.

Rasmus.f

Breitling
Första tråden som ny användare så ha gärna lite överseende om jag har lagt den helt fel eller gör något annat amatör-mässigt :)
Jag har nyss fått ärva 5 klockor från en släkting och jag har minimala kunskaper om dessa så därför vänder jag mig till er veteraner inom området. Jag har försökt att googla lite och få upp information om klockorna men det var förgäves. Jag har inget intresse av att behålla dem utan planen är helt enkelt att få en hint om de besitter något ekonomiskt värde inför en framtida vidare-försäljning.

Om intresse finns så kan jag lägga upp fler bilder på klockorna. Det jag undrar är helt enkelt om vart de ligger i en hypotetisk prisklass samt vad som är bäst att görs inför en vidare-försäljning (gå in till en pantbank eller gå till en certifierad urmakare?)

Tacksam för all hjälp!
God jul på er :)
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Subby

Rolex
Varför skulle man sälja arvegods? Kolla vintageforumet om du verkligen vill sälja
 
Senast ändrad:

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Varför skulle de vara stulna? Jag fick en hel hög med blandade klockor efter min farmor och de åkte upp på Tradera omgående eftersom jag hade många andra saker efter henne som faktiskt betydde något. Hade det varit en hög med milsubbar hade läget varit annorlunda här, men några randomdressare från 70-talet är väl knappast något att anklaga någon över?
 

Rasmus.f

Breitling
Till och börja med: jag kan absolut förstå att ni blir tveksamma och misstänksamma när man analyserar texten och syftet med tråden. Avsikten med att eventuellt sälja vidare är för att jag är nöjd med den klockan jag äger idag och visste/vet inte vad jag annars ska göra med klockorna.m
Som sagt, förstår misstänksamheten men kan försäkra er om det inte är stöldgods (tror jag, hoppas inte mormor hade det som yrke).
 

RobVintage

Panerai
Jag har själv blivit av med ett antal klockor jag ärvde för 8 år sedan både billigt och dyrt, därför är jag väldigt skeptisk till nyreggade användare som vill veta värdet sen försvinner.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor

Ok. Det är klart, är det väldigt representativt för personen så. Men det är inte alls konstigt att göra sig av med saker man ärver. Jag tror att väldigt väldigt få behåller alla prylar.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med värdet men hoppas att någon annan kan!
 
Till och börja med: jag kan absolut förstå att ni blir tveksamma och misstänksamma när man analyserar texten och syftet med tråden. Avsikten med att eventuellt sälja vidare är för att jag är nöjd med den klockan jag äger idag och visste/vet inte vad jag annars ska göra med klockorna.m
Som sagt, förstår misstänksamheten men kan försäkra er om det inte är stöldgods (tror jag, hoppas inte mormor hade det som yrke).
Jag över analyserade texten tyckte den känndes skum. Vill be om ursäkt för den tråkiga tonen. God jul!
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Snälla ni, var inte så lata och läs mitt första inlägg.

Väl argumenterat.

"Varför skulle man sälja arvegods? Kolla vintageforumet om du verkligen vill sälja"

Inte någonstans i dessa meningar uttrycker du din åsikt. Alltid underhållande när folk direkt ska skapa lite dramatik direkt när någon vill ha arvegods värderat. JA, många värderar arvegods högt och behåller gärna detta. MEN, alla gör det inte. Dessa kanske inte har möjlighet eller intresse för detta.

Varför lägga värderingar i vad folk väljer att göra?

Välkommen till forumet TS!
 
Senast ändrad:
Topp