• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Värderingsintyg - gå till Kaplans eller Rob?

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vi har moderna försäkringar och där står följande

F1.2 Särskild värderingsgrupp 1
Särskild värderingsgrupp 1 omfattar
• fickur och armbandsur
• mobiltelefoner, MP-spelare, GPS-mottagare, kameror och datorer och
tillbehör till dessa
• mynt, sedlar, frimärken eller andra föremål med särskilt samlarvärde
• antikviteter, konstverk och äkta mattor
• pälsar och pälsverk
• vapen med tillbehör, ammunition och blankvapen
• CD-skivor, DVD-skivor, grammofonskivor och
Föremålet värderas till vad det i allmänna handeln kostar att köpa likvärdig
egendom i sådant skick föremålet hade omedelbart före skadetillfället.
Finns inte likvärdig egendom att köpa i begagnat skick värderas egendomen
till vad den sannolikt skulle ha kostat om den funnits. Samlingar
värderas i sin helhet.
 

Whedda

Rolex
Hade den här diskussionen med Trygg Hansa i dagarna då jag tittar på att tilläggsförsäkra min 6239 jag nyligen köpte.

För värden över 100k har de en speciell avdelning som utvärderar produkten i varje specifikt fall. Jag kunde absolut använda ett värderingsintyg från Kaplans eller Rob E men rekommenderades även ta bild på klockan med dagens tidningen och inkludera ev. kvitton eller banköverföringar på köpet som underlag.

Då vi har fullvärdesförsäkring i hemmet täcks allt upp till 1 miljon vid inbrott men på stan täcker endast 50k hos hemförsäkringen.
Då jag har klockorna i bankfacket är detta bara intressant om man skulle råka ha Daytonan hemma vid inbrottet men ändå intressant.

Då jag inte gjort en officiell värdering än fick jag använda ett ungefärligt belopp på vad premien skulle kosta mig.

Då alla objekt över 100k hanteras individuellt fick jag bara veta vad kostnaden för att försäkra en klocka för 100k.
Det låg på 3700 kr om året med en självrisk på 1500kr. Enligt trygg hansa kan premien dock t om gå ner även om värdet är högre ifall objektet bedöms som mindre stöldbegärligt.

För de övriga klockorna i samlingen som merparten ligger under 50k ansåg hon att man inte måste ha ett värderingsintyg då försäkringsbolaget själva kommer samla ihop information om rådande marknadsvärde i skicket klockan höll. Därför är det viktigare med nytagna bilder.
 

falten

Cartier
Har länsförsäkringar och när jag prata med dem förut så räckte det att man kunde bevisa att man köpt klockan, tex kvitto eller annan transaktionshändelse. När fan behövde man senast lämna in bilen till bilmecken för att få den värderad innan försäkring... larvigt av dem att begära värderingsintyg som kanske kostar runt 500kr... ok med äkthetsintyg då men själv känner jag mig nöjd med kvitto/transaktionshistorik...
 

Fabian

Patek
2-Faktor
JS_80, har/ har haft värderingsintyg på samtliga av mina klockor och alltid utfärdat dem hos kaplans. De är snabba och har alltid varit villiga att ge rabatt när jag lämnat in flera på en och samma gång. Tycker kaplans är bra på att fördelaktigt värdera klockorna, vilket måste leda till bättre ersättning vid olycka.

Även testat Rob. E som likt kaplans utfärdade intyget snabbt. Tycker däremot kaplans variant med bild är trevligare. Kan tänka mig att folk också uppskattar kaplans värderingsintyg ifall du i framtiden ska sälja något av uren.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vill du ha den högt värderad; gå till Kaplans. Vill du betala mer rimlig peng för en lägre värdering; välj Rob E.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Har aldrig riktigt greppat detta, vem kräver värderingsintyg? Och har de "rätt" att göra det? Vid de försäkringsärenden jag hört om har de själva gjort en värdering vid varje individuellt fall och inte frågat efter värderingsintyg?
Har tillägg till hemförsäkringen (Trygg-Hansa) dom kräver värderingsintyg utfärdat av medlem av Sveriges Handelskammare som tex Rob E är. Jag har även vanligt drulletillägg som täcker upp till 50k vid tex rån eller förlust, mao klockor med ett lägre värde behöver ej försäkras separat.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
JS_80, har/ har haft värderingsintyg på samtliga av mina klockor och alltid utfärdat dem hos kaplans. De är snabba och har alltid varit villiga att ge rabatt när jag lämnat in flera på en och samma gång. Tycker kaplans är bra på att fördelaktigt värdera klockorna, vilket måste leda till bättre ersättning vid olycka.

Även testat Rob. E som likt kaplans utfärdade intyget snabbt. Tycker däremot kaplans variant med bild är trevligare. Kan tänka mig att folk också uppskattar kaplans värderingsintyg ifall du i framtiden ska sälja något av uren.
Saken är ju bara den att intygen är personliga och inte till någon större nytta för en eventuell köpare iom den personen inte kan använda "ditt" intyg. Sen drar ju ett högre värde upp premien på försäkringen så att ha en övervärderad klocka behöver ju inte alls vara bra i detta fallet.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Har precis försäkrat min hos Moderna.
Mailkorrespondensen:

Hej Fryken,

Vi har fått klartecken att värderingsintyget är okej, och att vid en ev skada så kommer en ny värdering att göras.För att kunna ge dig pris så behöver vi några andra uppgifter av dig, och det är då lättast att ta det via telefon. Vänligen återkom med telefonnummer så vi kan nå dig!
Best regards
Malin
Backoffice

Hej,

Varför behöver ni en bild på en i princip ny klocka som redan har ett värderingsintyg där det tydligt står att värdet är beständigt i tre år framöver och som är undertecknat av godkänd värderingsman? Detta främjar ju enbart externa aktörer som t ex Kaplans då de, mig veterligen, är de enda som utfärdar enkla värderingsintyg och bifoger EN bild på klockan. Detta till en betydligt högre kostnad än t ex Rob Engström där jag köpte klockan.Här kommer en bild på klockan:
http://www.gearhood.com/blog/wp-content/uploads/2011/03/2011-Rolex-Explorer-II.jpg

Med vänlig hälsning,

Hej,
Jag ber om ursäkt att svaret har dröjt då jag var tvungen att dubbelkolla att intyget var godkänt. Tyvärr är värderingsintyget ej godkänt då marknadsvärde samt bild måste måste finnas med. Vänligen återkom med detta så ska vi hjälpa dig!
Best regards
Malin
Backoffice

Hej

Jag behöver prisinfo på vad det skulle kosta att försäkra denna armbandsklocka mot stöld, rån, drulle osv. Bifogar värderingsintyg. Jag har hemförsäkringen via er och tecknar vid förmånligt pris även olycksfallsförsäkring.

Med vänlig hälsning
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Jag har inte fullvärde och kanske behövde jag därför teckna en separat sakförsäkring? 2% (av värdet)/år kostar den.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Saken är ju bara den att intygen är personliga och inte till någon större nytta för en eventuell köpare iom den personen inte kan använda "ditt" intyg. Sen drar ju ett högre värde upp premien på försäkringen så att ha en övervärderad klocka behöver ju inte alls vara bra i detta fallet.

förstår precis hur du tänker! men även Rob. E värderingsintyg är personliga, bara så att man vet.

Att premien skulle bli högre för att en klocka värderas för tex. 24.000kr istället för 21.000 kr (en uppskattad skillnad som jag märkt av, alltså runt 3-5.000 kr/ klocka) har jag ingen aning om, om det stämmer får någon som jobbar på ett försäkringsbolag intyga!!
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
förstår precis hur du tänker! men även Rob. E värderingsintyg är personliga, bara så att man vet.

Att premien skulle bli högre för att en klocka värderas för tex. 24.000kr istället för 21.000 kr (en uppskattad skillnad som jag märkt av, alltså runt 3-5.000 kr/ klocka) har jag ingen aning om, om det stämmer får någon som jobbar på ett försäkringsbolag intyga!!
Värde över 50k försäkrad hos Trygg-Hansa så påverkas premien av klockans värde. Ja alla intyg är mig veterligen personliga.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Värde över 50k försäkrad hos Trygg-Hansa så påverkas premien av klockans värde. Ja alla intyg är mig veterligen personliga.

Okej! som sagt, har ringa kunskap om olika premier hos försäkringsbolag så det är bra att du lär mig. Men är det stor skillnad på premien om värdet skiljer ca 10k? säg att man har 3 klockor som kaplans värderar i snitt 3k dyrare än det "egentliga" marknadsvärden, blir premien då dyrare?
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Okej! som sagt, har ringa kunskap om olika premier hos försäkringsbolag så det är bra att du lär mig. Men är det stor skillnad på premien om värdet skiljer ca 10k? säg att man har 3 klockor som kaplans värderar i snitt 3k dyrare än det "egentliga" marknadsvärden, blir premien då dyrare?
Premien sätts individuellt för varje objekt och olika faktorer spelar in så som märke, modell osv men värdet är troligtvis den största faktorn, exakt hur mycket tex 3k påverkar vet jag inte.
 

Rille

Rolex
Mitt tips till alla er som är osäkra på vad ert försäkringsbolag har för villkor, kolla upp det! Alla bolag har olika krav och handlar det om summor över 50k så brukar de behövas tilläggsförsäkringar. /Försäkringstjänstemannen:)
 
Topp