• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Värderingsintyg och försäkring

Var i kontakt med nymans ur då jag kollade på en beg Iwc och tänkte isf möta upp säljaren där för att se så allt var ok/äkta. Dom sa då att dom endast gjorde äkthetskontroll/intyg om klockan var högst 3 år gammal samt att original köpskvitto fanns. Nån som vet om detta stämmer eller om jag missförstod?

Var i kontakt med nymans ur då jag kollade på en beg Iwc och tänkte isf möta upp säljaren där för att se så allt var ok/äkta. Dom sa då att dom endast gjorde äkthetskontroll/intyg om klockan var högst 3 år gammal samt att original köpskvitto fanns. Nån som vet om detta stämmer eller om jag missförstod?
Har fått ungefär samma svar från Nymans.

Jag har fått äkthetsintyg på en betydligt äldre IWC hos Jarl Sandin i Göteborg

Jonny Westling var jag hos igår och fick en ordentligt utförd äkthetskontroll, mycket professionell besiktningsman med anknytning till stora namn. Rekommenderar honom hjärtligt för ett snabbt, korrekt och professionellt värderingsintyg.

Kan vara skönt att ha ett värderingsintyg om försäkringsbolagets värdering skiljer sig betänkligt från din/marknadspriset. Så har jag förstått det som.

edit, kan det vara så att vissa försäkringsbolag kräver att ett värderingsintyg ska finnas på plats?
Om du har en klocka som är äldre än ett år kräver if ett värderingsintyg vid specialförsäkring. Generellt krävs inköpskvitto, värderingsintyg och originalcertifikat för att få ersättning vid skada/stöld.

Använde mig också av Westling för ett par år sedan när jag köpt en klocka från Luxurywatches utan cert. Dög fint för försäkringsbolaget, vilket var det viktiga i detta fallet.

Snyggt, tack!

Ser ut att vara Marcels watches eller Pantbanken som gäller. Ska kolla med försäkringsbolaget också så att de godkänner någon av dem.
Ta marcels, då får du en rejäl slant om något händer. Försäkringsbolsget kanske inte lika glada. Erkänd övervärderande prisskojare.

Jag har nyligen fått två klockor värderade av Benny på Söderbergs ur i Hässleholm. Han var den enda jag hittade i Skåne som var auktoriserad från svenska handelskammaren och kunde ta emot klockor. Funkade smidigt och det tog bara några timmar.

Skulle dock inte rekommendera att lämna in äldre/vintage klockor till honom då han inte verkade ha koll på den biten. Jag lämnade in en nyare och en äldre klocka för värdering och den äldre värderade han skrämmande lågt.
Bumpar lite. Vad fick du betala för det? Fick en offert på 1500 ex moms häromdagen. Vet inte om det är värt att lämna in min Cartier årsmodell ca 2000-2010. Hur gamla var dina ”äldre” klockor? Man vill ju inte att den blir undervärderad allt för mycket.

Bumpar lite. Vad fick du betala för det? Fick en offert på 1500 ex moms häromdagen. Vet inte om det är värt att lämna in min Cartier årsmodell ca 2000-2010. Hur gamla var dina ”äldre” klockor? Man vill ju inte att den blir undervärderad allt för mycket.
Tror jag betalade strax över 1000kr. Det var en rolex från -82. Men han värderade den till ca hälften av vad jag sålde den för ett tag senare.

Tillbaka
Topp