• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Värdesätter ni att ha sekundvisare?

Det vanliga, estetik och funktion. Har man buss och tåg att passa så är ju varje sekund viktig på morgonen och likaså en visare man ser tydligt. Och att uret är ställt efter stationens ur. Skall sekunden vara estetiskt tilltalande så är ju en stor svepanden eller mindre subsekund att föredra.

Jag har en sekundvisar - när jag slår igång kronografen...

Annars - lugnet som infinner sig när man ser timme-minut på klockan, gör gott i själen....

IMG_1606.jpeg

Tror mest det är en vanesak. Inne på en Tank snart och just att den saknar sekundvisare har gnagt lite
Vissa klockor blir bara fel med sekundvisare, som tanks. Där är tillochmed oftast subsekund fel, enligt mig. Hänger ju helt på modellen, men när det är dressigare klockor så föredrar jag sekundlöst.
Efter en vecka med Tank måste jag säga att avsaknaden av sekundvisare är en av höjdpunkterna. Designmässigt skulle det se konstigt ut men just att det är väldigt avslappnande bidrar till själva känslan av att det är en dressare. Däremot på min dykare eller kronograf skulle det kännas konstigt utan sekundvisare……. So I correct myself och tar helg. :)

Skulle gärna ha någon klocka utan sekundvisare som exempelvis Reverso som nämndes ovan. Dock är ju den ändå snyggare med small second så kanske blir svårt. Renodlade dressur har jag inget sug efter men där tycker jag det är riktigt rätt utan. Skulle kanske kunna tänka mig en Meistersinger faktiskt. Då skalar man ju ett snäpp till. Vore en bra semester klocka!

När jag kollar klockan är det ytterst få gånger jag någonsin behövt veta vilken sekund det är eller hur många sekunder det är kvar tills nästa minut. Bara en personlig åsikt
På dykare så är det i många fall en säkerhetsdetalj för att se så att klockan verkligen går vilket också är anledningen till att ISO-standarden bl.a. kräver lysmassa på sekundvisaren.

Det finns även många tillfällen i vardagen då man kan ha nytta av sekundvisare så helt onödig är den ju inte. 🙂

Sekundviser er noe man må ha for at klokken ikke ser helt RIP ut. F. eks. så er den handy når man skal lage kaffe og time traktetiden uten mobil.

Slår mig ibland när jag har Speedmastern att jag saknar sekundvisaren.. Det får väl vara mitt svar på frågan :)

Tillbaka
Topp