• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vacheron Constantin-tråden

Dåligt drag i tråden vart är alla VC klockor :)
5FDC5153-C0D5-4A83-A5C2-93BE713E984A.jpeg
Gör sig helt klart bäst med den tavlan! Riktigt snygg. Vad kostar service på den?

• Like
Reactions: Bas
Sen ett litet rotorbyte... viiipsss 25' ;)
Kom och tänka på en sak där som kanske inte har så mycket med den här tråden att göra men när du tog upp rotorbyte. Om en rotor i guld måste bytas, får man behålla den gammla då? Är endå värd en hel del i skrotvärde på guldet

Kom och tänka på en sak där som kanske inte har så mycket med den här tråden att göra men när du tog upp rotorbyte. Om en rotor i guld måste bytas, får man behålla den gammla då? Är endå värd en hel del i skrotvärde på guldet
Intressant frågeställning! Nu har jag absolut ingen aning om svaret på detta men för mig låter det relativt otroligt att de skulle skicka tillbaka gamla rotorn efter bytet. Men däremot kanske det blir ett avdrag på servicekostnaden? Borde väl bara vara att smälta ner och återvinna...

Någon som har bättre koll får gärna svara. @mglaum du fick nyligen tillbaka din VC från service där det bytes rotor, 21c. Har du någon erfarenhet kring frågan ovan?

Tror inbytet är inräknat i kostnaden. Vet att jag fått ett sådan kostnadsförslag när jag skulle byta någon ädelmetallsdel hos Rolex.

Jag tycker det är riktigt snyggt och en anledning till varför jag också funderar över samma modell fast en mörkare tavla. Den vita är dock grymt snygg även den :).

Folk verkar ha fått för sig att VCO är en tjockis men det har ju helt med vilken modell att göra.
47040 sitter riktigt fint.
20180506_191740.jpg
Har alltid tyckt att just denna är lite fulsnygg med siffrorna. Men den blir snyggare ju mer bilder jag ser på den. Sen skadar det inte att den är väldigt tunn.

Har du möjlighet att mäta bredden på länken? Testade gen 2 chronon och tyckte länken var lite väl bred för mig.

Min 47040 snabbar sig drygt 10/d efter den har vart på service. Enligt Nymans är detta fullt acceptabelt och i linje med förväntningar för cal 1226. Vad har ni för avvikelser? Jag tycker det låter lite väl mycket.

Min 47040 snabbar sig drygt 10/d efter den har vart på service. Enligt Nymans är detta fullt acceptabelt och i linje med förväntningar för cal 1226. Vad har ni för avvikelser? Jag tycker det låter lite väl mycket.

VC 1226, som egentligen är JLC 889 har för IWC (Som då heter IWC 887) har ett deltatak på -2/+8 per dygn, där snittet ska ligga mellan 0 - +5.
Så om den går uppmätt +10 dygn med andra ord är det för högt för IWC och JLCs standard.
Om VC har bredare toleranser kan jag inte svara på i skrivande stund, jobbar inte vardagligen med VC men jag gör däremot det med IWC och JLC. Är dock starkt tveksam till att deras toleranser är bredare än hos grundkalibern från JLC.

VC 1226, som egentligen är JLC 889 har för IWC (Som då heter IWC 887) har ett deltatak på -2/+8 per dygn, där snittet ska ligga mellan 0 - +5.
Så om den går uppmätt +10 dygn med andra ord är det för högt för IWC och JLCs standard.
Om VC har bredare toleranser kan jag inte svara på i skrivande stund, jobbar inte vardagligen med VC men jag gör däremot det med IWC och JLC. Är dock starkt tveksam till att deras toleranser är bredare än hos grundkalibern från JLC.

Stort tack för svar. Jag tänkte väl det. Givetvis trist att skicka tillbaka den direkt efter tio veckors service och därtill över sommaren, men men. Jag har mätt 47040 vid flertalet tillfällen och i jämförelse med till exempel min SD4000 och DJ så är det slående då dom snittar +-3, även om jämförelser kanske inte är relevanta.

Tillbaka
Topp